ETHNIC-RACIAL RELATIONS: social and cultural values in early Childhood Education
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2021v7n1a6ptKeywords:
Ethnic-Racial Relations, Early Childhood Education, Social and Cultural AspectsAbstract
Brazilian society is multicultural, formed by several ethnic-racial groups, however, the history of many of these peoples is marked by discrimination and inequality. The re-education of ethnic-racial relations is not an exclusive responsibility of the school, however, it plays a fundamental role in this struggle. Educational practices that promote the valuation of several cultures and knowledge strengthen ethnic-racial relations in the school context, especially if they are promoted from the first years of the child's life. The article aims to study ethnic-racial relations, developed through social and cultural values, which provide significant elements for the development of babies and children. The research points out that educational practices focused on ethnic-racial relations favor to the children moments of experiences on subjects that permeate everyday life, situations that allow internalizing attitudes of respect for everyone, regardless of differences.
Downloads
References
AZEVEDO, M. Comunidades eclesiais de base e inculturação da fé. São Paulo: Loyola, 1996.
BERNIERI, Celenita; FÔLHA, Jardilene; ALVES, Laurenita. Relações Étnico-Raciais e Interculturalidade na Educação Infantil. In: II INTERFOR, VII ENFORSUP – UFT, 12 a 15 de setembro de 2017, Palmas, TO. Anais (on-line). Disponível em: < https://docs.uft.edu.br/share/s/3iMMPL_wRISw597jz_UE-w>. Acesso em: 25 de agosto de 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-brasileira e Africanas. Brasília: Secad/MEC, 2004. Disponível em: <http://www.acaoeducativa.org.br/fdh/wp-content/uploads/2012/10/DCN-s-Educacao-das-Relacoes-Etnico-Raciais.pdf>. Acesso em: 24 de agosto de 2020.
BRASIL. Presidência da República. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988. Brasília, DF. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/ConstituicaoCompilado.html>. Acesso em: 28 de agosto de 2020.
______ . Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/download-da-bncc >. Acesso em: 30 de agosto de 2020.
______ . Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares para Educação Infantil. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 30 de agosto de 2020.
______ . Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 9394 de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 26 de agosto de 2020.
_______. Lei n.8.069 de 13 de julho de 1990. Estatuto da Criança e do Adolescente. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8069.htm>. Acesso em: 29 de agosto de 2020.
BRASIL. Lei nº 12.288 de 20 de julho de 2010. Estatuto da Igualdade Racial. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2010/Lei/L12288.htm >. Acesso em: 29 de agosto de 2020.
GOULART, Isabelly. A Importância da Educação Infantil na Formação do Cidadão Crítico/Reflexivo. Disponível em <http://pedagogia.com.br/artigos/criticoreflexivo/>. Acesso em: 27 de agosto de 2020.
HERMIDA, J. F. (org.) Educação Infantil: políticas e fundamentos. 1 ed. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2007.
FINCO, Daniela; BARBOSA, Maria Carmen; FARIA, Ana Lucia Goulart. Campos de experiências na escola da infância: contribuições italianas para inventar um currículo de educação infantil brasileiro. Campinas, SP: Edições Leitura Crítica, 2015.
KRAMER, Sonia. O papel social da educação infantil (1), 2008. Disponível em:<http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/mre000082.pdf>. Acesso em: 27 de agosto de 2020.
LIMA, Maria Batista; TRINDADE, Azoilda Loretto da. Africanidades, currículo e formação docente: desafios e possibilidades. In: MELO, Maros Ribeiro de; LIMA, Maria Batista; LOPES, Edinéia Tavares (Orgs.). Identidades e alteridades: debates e práticas a partir do cotidiano escolar. São Cristóvão: Editora UFS, 2009.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, (Coleção magistério Série Formação do professor). 2008.
MUNANGA, Kabengele (org). Superando o racismo na escola. Brasília: MEC/SECAD, 2008.
MUNANGA, Kabengele. Negritude: Usos e sentidos. São Paulo: Ática, 1998.
ROCHA José Damião; FÔLHA, Jardilene. Participação política nas práticas educativas das diversidades e relações étnico-raciais desenvolvidas em CMEI’S palmenses. In: VI Seminário Contemporâneo do Programa de Pós-Graduação em Educação – UFT, 2017, Palmas, TO. Anais (on-line). Disponível em: <https://pt.scribd.com/document/376272445/Anais-VI-Seminario-PPGE-2017-2-pdf>. Acesso em: 26 de agosto de 2020.
VENTURINI, Andressa. As relações étnico-raciais na educação infantil. Universidade Federal de Santa Maria, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.