THE BODY MOVEMENT AT CARIMBÓ DANCE: A contribution to the Sensory-Motor Development at Physical Education class in Early Childhood Education in Belém (PA)

Authors

  • Ana D'Arc Martins Azevedo UNIVERSIDADE DA AMAZÔNIA
  • Camila Rodrigues Neiva Neiva UNIVERSIDADE DA AMAZÔNIA
  • Edgar Monteiro Chagas Junior Chagas Junior UNIVERSIDADE DA AMAZÔNIA
  • Maria Betânia de Carvalho Fidalgo Arroyo Arroyo UNIVERSIDADE DA AMAZÔNIA

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2021v7n1a1pt

Keywords:

Carimbó, Sensory-Motor Development, Physical Education

Abstract

This article highlights Carimbó as a symbol of traditional culture and the state of Pará identity, being an instrument to work according to Wallon theory on sensory-motor development. The matter discussed is about to know how Carimbó contributes to students sensory-motor development in Early Childhood Education (toddlers) in Physical Education classes. It's a qualitative case study research, that used a participatory observation instrument and an open interview with a teacher and six students. For data analysis, data triangulation was used. As a result, we understand that Carimbó made viable the students sensory-motor development. On this account it was possible to observe the development of the researched aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana D'Arc Martins Azevedo, UNIVERSIDADE DA AMAZÔNIA

Doutora em Educação/Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Linguagens e Culturas (PPGCLC) e do Programa de Mestrado Profissional em Gestão de Conhecimentos para o Desenvolvimento Socioambiental da Universidade da Amazônia (UNAMA). Coordenadora e Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Saberes e Práticas Educativas de Populações Quilombolas - EDUQ/UEPA e do Grupo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinares em Diversidade e Inclusão - GEPIDI/UNAMA.

Email: azevedoanadarc@gmail.com Orcid: http://orcid.org/0000-0003-4240-9579 Correspondência: Universidade da Amazônia (UNAMA). Av. Alcindo Cacela, 287. 66060902 - Belém/PA. Brasil. Fone: (91) 4009-3000.

Camila Rodrigues Neiva Neiva, UNIVERSIDADE DA AMAZÔNIA

Mestra pelo Programa de de Pós-Graduação em Comunicação, Linguagens e Cultura – PPGCLC (PPGCLC/UNAMA). Email: camiius.rodrigues@hotmail.com Orcid: https://orcid.org/0000-0003-3028-7201 Correspondência: Universidade da Amazônia (UNAMA). Av. Alcindo Cacela, 287. 66060902 - Belém/PA. Brasil. Fone: (91) 4009-3000.

Edgar Monteiro Chagas Junior Chagas Junior, UNIVERSIDADE DA AMAZÔNIA

Doutor em Sociologia e Antropologia (PPGSA/UFPA). Mestre em Planejamento do Desenvolvimento (PPGDSTU/NAEA/UFPA). Professor e Pesquisador da Universidade da Amazônia – UNAMA, onde também coordena o Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Linguagens e Cultura – PPGCLC. É líder do grupo de pesquisa Batuques: Patrimônio Cultural e Representações do Lugar (PPGCLC/UNAMA). Email: edgar.chagas@unama.br Orcid: https://orcid.org/0000-0003-2048-560X Correspondência: Universidade da Amazônia (UNAMA). Av. Alcindo Cacela, 287. 66060902 - Belém/PA. Brasil. Fone: (91) 4009-3000.

Maria Betânia de Carvalho Fidalgo Arroyo Arroyo, UNIVERSIDADE DA AMAZÔNIA

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Administração (PPAD) da Universidade da Amazônia (UNAMA). Docente e pesquisadora no Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Linguagens e Cultura (PPGCLC) da UNAMA. E-mail: betania.fidalgo@unama.br Orcid: http://orcid.org/0000-0002-7745-6394 Correspondência: Universidade da Amazônia (UNAMA). Av. Alcindo Cacela, 287. 66060902 - Belém/PA. Brasil. Fone: (91) 4009-3000.

References

BASEI, Andréia Paula. A Educação Física na Educação Infantil: a importância do movimentar-se e suas contribuições no desenvolvimento da criança. Revista Iberoamericana de Educación, v. 47, n. 3, p. 1-12, 2008.

BRASIL. BNCC – Base Nacional Comum Curricular. Proposta Preliminar Primeira Versão Revista. Brasília, DF, 2016.

CAPARROZ, F. E. Entre a educação física na escola e a educação física da escola. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2007.

CASCUDO, Luís da Câmara. Dicionário de folclore brasileiro. Brasília: Instituto Nacional do Livro, 1972.

COSTA, Tony Leão da. Carimbó e Brega: Indústria cultural e tradição na música popular do norte do Brasil. Revista Estudos Amazônicos, Belém v. VI, n. 1, p. 149 – 177, 2011.

FIGUEIREDO, Silvio Lima. BOGÉA, Eliana. Hibridismo cultural e atualização da cultura: o Carimbó do Brasil. Revista Resgate, Campinas, v. 23, n. 2, p. 81-92, 2015.

GABBAY, Marcello M. Representações sobre O Carimbó: Tradição X Modernidade. In: Anais do IX Congresso de Ciências da Comunicação na Região Norte – Intercom. Rio Branco: Intercom, 2010.

GIFFONI, Maria Amália Corrêa. Danças Folclóricas Brasileiras. 3. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1973.

NEVES, Adriana Di Marco. A dança do Carimbó, 2013. Disponível em: <http://wikidanca.net/wiki/index.php/A_Dan%C3%A7a_do_Carimb%C3%B3>. Acesso em: 08 abr. 2018.

SALLES, Vicente, SALLES, Marena Isdebski. Carimbó: trabalho e lazer do caboclo. Revista Brasileira de Folclore, Rio de Janeiro, v. 9, n. 25, p. 257-282, set./ dez. 1969.

SOUZA JUNIOR, Marcílio et al. Coletivo de autores: a cultura corporal em questão. Rev. Bras. Ciênc. Esporte (Impr.) [online]. 2011, vol.33, n.2, pp.391-411. ISSN 0101-3289. https://doi.org/10.1590/S0101-32892011000200008.

SOUZA, Aparecida Ivonete Merenda. O professor PDE e os desafios da escola pública paranaense. v.2. Danças Folclóricas na Educação Física. Resgatando a Cultura Popular. 2011.

WALLON, Henri. A evolução psicológica da criança. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

WALLON, Henri. As origens do caráter da criança. São Paulo: Nova Alexandria, 1995.

WALLON, Henri. Psicologia e Educação da Infância. Lisboa: Estampa, 1975.

Published

2021-01-01

How to Cite

AZEVEDO, Ana D’Arc Martins; NEIVA, Camila Rodrigues Neiva; CHAGAS JUNIOR, Edgar Monteiro Chagas Junior; ARROYO, Maria Betânia de Carvalho Fidalgo Arroyo. THE BODY MOVEMENT AT CARIMBÓ DANCE: A contribution to the Sensory-Motor Development at Physical Education class in Early Childhood Education in Belém (PA). Observatory Journal, [S. l.], v. 7, n. 1, p. a1pt, 2021. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2021v7n1a1pt. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11360. Acesso em: 21 nov. 2024.