EVALUATION OF THE DIGITAL PROFICIENCY LEVEL OF TEACHERS FROM THE FEDERAL INSTITUTES OF THE STATE OF MARANHÃO
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2021v7n2a3ptKeywords:
Education. Technology. Teacher. Digital competence. IFMA.Abstract
This scientific investigation aims to evaluate the relationship between technology and digital competences in education in the teaching-learning process in educational institutions in the contemporary world, whose fundamental function is the intellectual and professional training of the subjects. In this sense, the work entitled “Evaluation of the level of digital proficiency of teachers at Federal Institutes of Maranhão”, sought to assess the level of digital proficiency of teachers at Campi of Federal Institutes in the State of Maranhão. The questionnaire proposed by DigCompEdu “CheckIn” EU Science Hub (Science Center of the European Union) was used to analyze the self-reflection of professors at Federal Institutes in the State of Maranhão.
Downloads
References
ALMEIDA JÚNIOR, Raul Marcelino de. O ensino da distância e as novas tecnologias. Revista Primus Vitam – Nº 5 – 1º setembro de 2013.
BARBETTA, Pedro Alberto. Estatística aplicada às ciências sociais. 8° ed. rev. – Florianópolis, Ed. da UFSC, 2012.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Secretaria de Educação e Desportos. Brasília, 1996.
DIAS-TRINDADE, S. Ambientes digitais de aprendizagem, comunidades de prática e dispositivos móveis. In Mill, D.; Santiago, G.; Santos, M.; Pino, D. (Orgs.). Educação e Tecnologias: reflexões e contribuições teórico práticas. São Carlos: EDUFSCAR, 2018 (no prelo).
DIAS-TRINDADE, S.; MILL, D. R. S.; VIEIRA, A. M. D. P. Educação, Tecnologias e Inclusão Digital. Revista Diálogo Educacional, v. 18, n. 58, 2018.
DIAS-TRINDADE, S.; MOREIRA, J. A.; NUNES, C. Escala de autoavaliação de competências digitais de professores. Procedimentos de construção e validação / Self-evaluation scale of teachers' digital competences. Construction and validation procedures. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, [S.l.], v. 12, n. 2, maio 2019. ISSN 1983-3652.
DIAS-TRINDADE, S.; MOREIRA, J. A. Avaliação das competências e fluência digitais de professores no ensino público médio e fundamental em Portugal. Revista Diálogo Educacional, v. 18, n. 58, 2018. Disponível em:< https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/24187>. Acesso em: 10 jan. 2019.
DIAS-TRINDADE, S.; MOREIRA, J. A. Ambientes Virtuais enriquecidos com tecnologias audiovisuais e seu impacto na promoção de competências de aprendizagem de estudantes de pós-graduação em Portugal. Ver. Diálogo Educ. Curitiba, v 19, n 60,p. 195-220, jan/mar 2019.
DIAS-TRINDADE, S.; MOREIRA, J. A. Tecnologias móveis e recriação digital na construção do conhecimento histórico. Revista Eletrônica de Educação, v.11, n 2, p.637-652, jun/ago 2017.
FERRARI, Anusca; BRECKO, Barbara Nezo; PUNIE, Yves. DIGCOMP: a Framework for developing and understanding digital competence in Europe. E learning, n 38, may, 2014.
FREITAS, H et al. O método de pesquisa survey. Rev. de administração. São Paulo,v.35, nº 3, p.105- 112, jul/set, 2000.
FROM, Jorgen. Pedagogical Digital Competence – between values, knowledge and skills. Higher Education Studies, v 7, n 2, 2017.
GARCIA, Marta Fernandes; RABELO, Dóris Firmino; SILVA, Dirceu da; AMARAL, Sérgio Ferreira do. Novas competências docentes frente às tecnologias digitais interativas. Rev Teoria e Prática da Educação, v 14, n 1, p. 79-87, jan/abr, 2011.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2011.
GONÇALVES, Lina Maria. Mudanças nas concepções e ações docentes: processo de integração de computadores portáteis ao currículo. Tese (Doutorado). Doutorado em Educação. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2015.
JOLY, Maria Cristina Rodrigues Azevedo; SILVA, Bento Duarte; ALMEIDA, Leandro da Silva. Avaliação das Competências docentes para utilização das tecnologias digitais da comunicação e da informação. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 3, p. 83-96, Set/Dez, 2012.
LUCAS, Margarida; MOREIRA, António; COSTA, Nilza. Quadro europeu de referência para a competência digital: subsídios para a sua compreensão e desenvolvimento. Observatorio Journal, p. 181-198, 2017.
MARCONI, Marina de Andrade & LAKATOS, Eva Maria. Metodologia do trabalho científico: procedimentos básicos, pesquisa bibliográfica, projeto e relatório, publicações e trabalhos científicos. 7 ed. São Paulo: Atlas, 2009.
MELO, Cleide Oliveira Silva. Professor empreendedor: competências para uma educação significativa. Dissertação (Mestrado). Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura. Universidade Presbiteriana Mackenzie. São Paulo, 2018.
MELO, Igor Barbosa. Avaliação do Nível de Proficiência Digital de professores do Instituto Federal do Tocantins- IFTO/Campus Palmas e Porto Nacional. Dissertação de Mestrado. UFTO, 2019.
MOREIRA, J. António. Reconfigurando ecossistemas digitais de aprendizagem com tecnologias audiovisuais. EmRede, Revista de Educação à Distância, v 5, n 1, 2018.
MOREIRA, J. António; DIAS-TRINDADE, Sara. Reconfigurando ambientes virtuais de aprendizagem com o whatsapp. REVELLI, v.10, n.3, p. 1-18, setembro, 2018.
PETTERSSON, Fanny. On the issues of digital competence in educational contexts – a review of literature. Educ Inf Technol, 23:1005–1021, 2018.
REDECKER, Christine; PUNIE, Y. European framework for the digital competence of educators. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2017.
SILVA, Luciana de Oliveira. Competência tecnológica em foco: a prática de ensino com apoio de ambientes virtuais. Ilha do Desterro, v 69, n 1, p. 127-140, jan/abr, 2016.
WHITE, G. K. Digital fluency: Skills necessary for learning in the digital age. 2013. Disponível em: https://research.acer.edu.au/digital_learning/6/.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.