‘PUBLIC COMMUNICATION’ EDUCATION AND EXTENSION: civic skills to talk and act on polis

Autores

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2016v2Especial2p176

Palavras-chave:

public communication, education, extension, training, civic skills

Resumo

ABSTRACT

Academia has a triple mission: research, education, and extension. This paper deals with ‘public communication’ as a matter for education and extension. The idea is that there is no citizenship or democracy without the training on ‘public communication’ abilities. Only citizens who are able to speak and act at the public sphere can participate on the social life. Such abilities are twofold: parliamentary (how to speak) and executive (how to act). The paper shows how is possible to effectively communicate through silent acts, as well as how ‘public communication’ can have a “dark side of the force”. Finally, it states that all ‘public communication’ should lead to peaceful living and social cohesion.

 

 

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Heloiza Helena Matos e Nobre, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação ECA-USP.

Mestre, doutora em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP), pós-doutora pela Université Stendhal Grenoble. Professora do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação ECA-USP. E-mail: heloizamatos@gmail.com

Guilherme Fráguas Nobre, Universitat de Girona

Economista pela Universidade Federal de Minas Gerais (1995), mestre em Desenvolvimento Econômico pela Universidade Federal do Paraná (1998), doutor em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (2002), pós-doutor em Ciências da Comunicação na equipe CRISTAL/GRESEC da Université Stendhal, em Grenoble, França (2008). Foi Visiting Scholar no departamento de comunicação e mídia da McMaster University, Canadá (2010-2011). É pós-doutorando em comunicação na Universidade de São Paulo (2014-2016) e doutorando em Economia da Universitat de Girona (2014-2017). E-mail: fraguasnobre@gmail.com.

Referências

CASTAÑEDA, E. D.; MADRID, C. G. La educación ciudadana em el área de comunicación: propuesta para la educación secundaria. Tarea, Lima (Perú), 2001.

COMBER, M. K. Civic skills and civic education: an empirical assessment. PhD Thesis, University of Maryland, USA, 2005.

GARCÍA, F. B. (2008) La comunicación pública en la sociedad multiétnica. Syllabus, Universidad Complutense, Madrid (España), 2008.

MATOS, H.; NOBRE, G. F. Capacitação em comunicação pública e em comunicação política: democratizando as habilidades parlamentares civis. In: Revista Mídia e Cotidiano, N. 5, UFF, 2014, pp. 1-15.

MATOS, H.; NOBRE, G. F. Educar cidadãos e treinar comunicadores: a comunicação pública e a comunicação política. I Congresso de Graduação da USP, São Paulo, 2015, 25-27 de Maio.

MATOS, H.; NOBRE, G. F. A Função Social da Comunicação Pública: extensão universitária e habilidades executivas civis. In: ROTHBERG, D.; LUVIZOTTO, C. K.; LOSNAK, C. J. (orgs.) Mídia e sociedade em transformação. Bauru (SP): Cultura Acadêmica, 2016.

MOLEDO, M. M. L.; REGO, M. A. S. Educación para a cidadania e os professores – vision e desafio. Edicións Xerais de Galicia S.A., 2009. 288 p.

NAVAL, C.; GARCÍA, R.; Puig, J.; SANTOS, M. A. La formación ético-cívica y el compromisso social de los estudiantes universitários. In: Encounters on Education, V. 12, 2011, Fall, pp. 77-91.

REDE EURYDICE. A Educação para a cidadania na Europa. Bruxelas, Bélgica, 2012. See http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/139PT.pdf

SAARI, A. Leadership development – a leadership curriculum for Agriscience educator. Syllabus, Michigan State University, USA, 2000.

Publicado

2016-10-30

Como Citar

MATOS E NOBRE, Heloiza Helena; NOBRE, Guilherme Fráguas. ‘PUBLIC COMMUNICATION’ EDUCATION AND EXTENSION: civic skills to talk and act on polis. Revista Observatório , [S. l.], v. 2, n. 4, p. 176–189, 2016. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2016v2Especial2p176. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2532. Acesso em: 29 mar. 2024.