EDUCATION IN PANDEMIC TIMES: Which way to go when offering non-classroom school activities?

Autores

  • Marcos Irondes Coelho Educação Básica na Educação do Tocantins

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2020v6n2a10en

Palavras-chave:

Remote teaching, Education networks, Basic education, Pandemic

Resumo

In the midst of the Covid-19 pandemic, which suspended school activities across the country, requiring governments and alternative education councils to meet the minimum annual workload, provide remote school activities and ensure food security for students, we ask which paths to follow for the provision of non-preschool school activities and to guarantee the right to education? We analyze resolutions, opinions and technical notes issued by state education councils in the northern region, and come across them with practices developed in schools in state and municipal education networks.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Marcos Irondes Coelho, Educação Básica na Educação do Tocantins

PhD student in Education in the Amazon and Master in Education, UFT. Basic Education Teacher at Tocantins Education. departmentmarcosirondes@seduc.to.gov.br

0000-0003-3428-9714

Referências

ARROYO, Miguel G. Políticas educacionais e desigualdades: à procura de novos significados. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 113, p. 1381-1416, 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302010000400017&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 20 mai. 2020.

BRASIL. Medida provisória n. 934, de 1º de abril de 2020. Brasília, DF: Planalto, 2020. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br>. Acesso em: 20 mai. 2020.

CIEB. Planejamento das Secretarias de Educação do Brasil para ensino remoto. 2020. Disponível em: <https://cieb.net.br/wp-content/uploads/2020/04/CIEB-Planejamento-Secretarias-de-Educac%C3%A3o-para-Ensino-Remoto-030420.pdf>. Acesso em 25 mai. 2020.

COELHO, Marcos Irondes. Fundamentos de política e legislação educacional brasileira. Palmas: Unitins/UAB, 2013.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Direito à educação: direito à igualdade, direito à diferença. In: Cadernos de Pesquisa, n. 116, p. 245-262, jul. 2002. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/cp/n116/14405.pdf>. Acesso em 25 mai. 2020.

GENTILI, Pablo. Pedagogia da exclusão: crítica ao neoliberalismo em educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.

ROCHA, José Damião Trindade. et al. Práticas pedagógicas curriculares: uso das tecnologias na contemporaneidade. In: Revista Observatório, vol. 4, n. 5, ago. 2018. Disponível em: <https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4659>. Acesso em: 25 mai. 2020.

SOUSA, Sandra M. Zákia L. Possíveis impactos das políticas de avaliação no currículo escolar. In: Cadernos de Pesquisa, n. 119, jul. 2003. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/cp/n119/n119a09.pdf>. Acesso em: 20 mai. 2020.

STURION, Gilma Lucazechi. et al. Fatores condicionantes da adesão dos alunos ao Programa de Alimentação Escolar no Brasil. In: Revista de Nutrição, Campinas, v. 18, n. 2, p. 167-181, mar./abr. 2005. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/rn/v18n2/24373.pdf>. Acesso em: 20 mai. 2020.

UNESCO. Suspensão das aulas e resposta à covid-19. 2020. Disponível em: <https://pt.unesco.org/covid19/educationresponse>. Acesso em: 25 mai. 2020.

UNICEF. Covid-19: Mais de 95% das crianças estão fora da escola na América Latina e no Caribe, estima o Unicef. 2020. Disponível em: <https://www.unicef.org/brazil/comunicados-de-imprensa/covid-19-mais-de-95-por-cento-das-criancas-fora-da-escola-na-america-latina-e-caribe>. Acesso em: 25 mai. 2020.

Publicado

2020-04-01

Como Citar

COELHO, Marcos Irondes. EDUCATION IN PANDEMIC TIMES: Which way to go when offering non-classroom school activities?. Revista Observatório , [S. l.], v. 6, n. 2, p. a10en, 2020. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n2a10en. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10568. Acesso em: 19 nov. 2024.