Learning and Teaching

the course of postgraduate teaching guidance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/rtg.v12i28.16705

Keywords:

Geography , orientation, postgraduate

Abstract

This article is the result of research carried out in the Graduate Program in Geography at the Federal University of Tocantins, Porto Nacional campus, from 2015 to 2023, related to the master’s theses supervised by me, which are in a period of ten (10) years of the program. This work  has  the following objectives: to present the master’s and post-doctoral research carried out at the PPGG-UFT in Geography under my supervision; highlight the themes of the research presented in the dissertations; indicate the areas of geographical coverage of research and indicate the importance of research in the professional, personal and academic scope. This is a narrative study, from which we opted for the use of bibliographical research, consulting the dissertations described in the text. This study allowed a return to the themes defended in the near past, whose themes are and remain contemporary and also made it possible to look at the themes defended recently that are still current.

Author Biography

Marcileia Oliveira Bispo, Federal University of Tocantins

He holds a degree in Geography from the University of Tocantins (1996) and a Master's (2006) and PhD (2012) in Geography from the Institute of Socio-Environmental Studies IESA/UFG. She is currently a professor at the Federal University of Tocantins in undergraduate and postgraduate studies in Geography, Porto Nacional campus. Member of the editorial board of the Academic Production magazine and of the NURBA/UFT study center and of the LEGEO/UFT laboratory. Currently (2012-1014) she is the coordinator of the Geography course - Porto Nacional Campus - UFT. environment and representations, territory.

References

BARROS, Manoel de. BARROS, M. Poesia completa São Paulo: Leya, 2010. [original 1998].

CARVALHO, Marcony Messias Soares de. A educação ambiental nas instituições de ensino superior: uma experiência no IFTO- Campus Porto Nacional.2019. 122f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Geografia, Porto Nacional, 2019. Disponível em: http://repositorio.uft.edu.br Acesso 28/05/2023.

CARVALHO, Luiz Marques Pinto de. Formação acadêmica do professor de Geografia: da formação inicial às práticas cotidianas na sala de aula. 2021. 123f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Geografia, Porto Nacional, 2021. Disponível em: http://repositorio.uft.edu.br Acesso 28/05/2023.

CUNHA, Edinaura Rios. Dinâmica produtiva e as dificuldades que envolvem a produção familiar no campo em Porto Nacional – TO.2018. 113f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Geografia, Porto Nacional, 2018. Disponível em: http://repositorio.uft.edu.br Acesso 28/05/2023.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia, São Paulo, Paz e Terra, 1996.

FURTADO, Eliana Dias. Consórcios intermunicipais para gestão de resíduos sólidos urbanos: uma análise da implantação na Região Norte de Goiás – Cidernorte. 2017. 126f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Geografia, Porto Nacional, 2017. Disponível em: http://repositorio.uft.edu.br Acesso 28/05/2023.

GUIMARÃES ROSA, João. Grande Sertão:Veredas. 36.ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira. 1996.

MARTINS, Wagner Lemos. Análise ambiental em áreas de veredas no curso do córrego correntinho, Miracema do Tocantins-TO.2019. 91f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Geografia, Porto Nacional, 2019. Disponível em: http://repositorio.uft.edu.br Acesso 28/05/2023.

MIRANDA, Artemiza Ferreira Soares. Saberes e fazeres dos professores de geografia referentes à educação ambiental nas escolas estaduais de ensino médio em Porto Nacional - TO.2019. 144f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Geografia, Porto Nacional, 2019.Disponvel em: http://repositorio.uft.edu.br Acesso 28/05/2023.

MOREIRA. Carolina Joly. Educação ambiental e sociobiodiversidade em escola do entorno do Parque Estadual do Cantão/Tocantins – uma experiência na transição entre o Cerrado e a Amazônia. Relatorio final de Pos-doutorado. PPGG/2023.

NASCIMENTO, Pâmela Farias Oliveira do. A contribuição do trabalho de campo como facilitador do processo de ensino-aprendizagem da geografia. 2016. 82f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Geografia, Porto Nacional, 2016. Disponível em: http://repositorio.uft.edu.br Acesso 28/05/2023.

PAZ, Abraão Bispo. Por uma educação ambiental transformadora: o Programa Nacional Escolas Sustentáveis - PNES na DRE de Colinas do Tocantins - TO.2019. 114f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Geografia, Porto Nacional, 2019. Disponível em: http://repositorio.uft.edu.br Acesso 28/05/2023.

Programa de Pós-graduação em Geografia (PPGG). Apresentação. Disponível em: (https://ww2.uft.edu.br/index.php/ppgg/apresentacao. Acesso: 20/05/2023.

REIS, Edmilson Andrade. Sexualidade, gênero e diversidades no contexto de formação inicial de professores na Universidade Federal do Tocantins. 2020. 135 f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Geografia) – Universidade Federal do Tocantins. Programa de Pós-Graduação em Geografia, Porto Nacional, 2020. Disponível em: http://repositorio.uft.edu.br Acesso 28/05/2023.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2013.

SILVA, Matheus Henrique Pereira da. A alfabetização cartográfica como subsídio ao ensino de geografia da África no CEPI dona Gercina Borges Teixeira em Porangatu-Go. PPGG/2023.

SOUSA, Elaine da Silva. Protagonistas de sua história: territorialidades femininas da comunidade quilombola Dona Juscelina em Muricilândia-TO. 2021. 141f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Geografia, Porto Nacional, 2021. Disponível em: http://repositorio.uft.edu.br Acesso 28/05/2023.

SPOSITO, Eliseu Savério. A propósito dos paradigmas de orientações teórico-metodológicas na Geografia contemporânea. Terra Livre, São Paulo, v. 1, p. 99-112, 2001.

TAVARES, Silvaldo Quirino. Modo de vida camponês na contemporalidade de lutas e resistência na comunidade Angical – Paranã/TO.2018. 126f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Geografia, Porto Nacional, 2018. Disponível em: http://repositorio.uft.edu.br Acesso:28/05/2023

Published

2023-08-29

How to Cite

BISPO, Marcileia Oliveira. Learning and Teaching : the course of postgraduate teaching guidance. Tocantinense Journal of Geography, [S. l.], v. 12, n. 28, p. 309–326, 2023. DOI: 10.20873/rtg.v12i28.16705. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/geografia/article/view/16705. Acesso em: 13 may. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.