ANALYSIS OF SITUATION CONTEXT VARIABLES FOR EXPOSING A POINT OF VIEW IN OPINION ARTICLE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2022v13n1p438-462

Keywords:

LSF; Situation context; Contextual variables; Sydney School Gender Pedagogy; Deconstruction and detailed reading; Reading and writing the opinion article.

Abstract

This article presents a study that aimed to describe and analyze how deconstruction and detailed reading, two phases of the Ler para Aprender program (ROSE; MARTIN, 2012), provided the analysis of the situational context variables and how collaborated for the exposition of points of view in opinion articles produced by a class of the 2nd grade of high school. The investigation in question was carried out in the light of the principles of action research, which took place in the context of the Programa de Residência Pedagógica / Núcleo de Língua Portuguesa, and is anchored in the theoretical-methodological framework of Halliday's Systemic-Functional Linguistics, focusing more specifically on in the Sydney School's Gender Pedagogy. For the development of the research, the students' textual productions (two copies of a universe of eighteen texts) and the responses to an interpretation activity designed with a view to exploring the variables of the situation context were analyzed. The analysis showed that the stages of deconstruction and detailed reading provided the understanding of contextual variables (field, relationship and mode). Such understanding was crucial for the textual production to occur in the autonomous writing phase, having a direct impact on the lexical-grammatical and semantic-discursive choices of the students in the analyzed texts.

Author Biographies

Adonelson Nascimento Damascena, Secretaria Estadual de Educação do Tocantins

Graduado em Letras pela Universidade Federal do Tocantins. Docente da rede pública estadual. 

Vilma Nunes da Silva Fonseca, UNIVERSIDADE FEDERAL DO TOCANTINS

Cursou graduação em Letras - Licenciatura Plena Português/Inglês (UFRN), especialização em Literatura Luso-Brasileira (UFRN), mestrado em Estudos da Linguagem (UFRN) com área de concentração em Literatura Comparada, pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte e doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Tocantins (Doutorado em Letras: Ensino de Língua e Literatura). Docente da Licenciatura em Letras/UFT, Câmpus Universitário de Araguaína - Tocantins e membro do Grupo de Estudos do Sentido - GESTO (UFT/CNPq). Tem experiência na área de Letras, com ênfase no ensino de Língua Portuguesa e Literatura, formação de professores e investigações linguísticas e literárias. Atualmente, desenvolve pesquisa acerca da representação discursiva do professor da Educação Básica, utilizando a abordagem teórico-metodológica da Linguística Sistêmico-Funcional. 

References

BIRCK, Sergio Luis. O professor PDE e os desafios da escola pública paranaense. Programa de Desenvolvimento Educacional da secretaria de Estado da Educação do Paraná. Paraná: UEOP, v. 1, 2010. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2010/2010_uenp_mat_artigo_fanni_leonarduzzi.pdf Acesso em: 10 de agosto de 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br//images/BNCC_20dez_site.pdf. Acessado em: 20 de junho de 2021.

HALLIDAY, Michael Alexander Kirkwood; HASAN, Ruqaiya. Language, context, and text: aspects of language in a social-semiotic perspective. Oxford: Oxford University Press, 1985).

HALLIDAY, Michael Alexander Kirkwood; MATTHIESSEN, Christian Matthias Ingemar Martin. Halliday’s introduction to functional grammar. Fourth Edition. London and new York, 2014.

FUZER, Cristiane; CABRAL, Sara Regina Scotta. Introdução à Gramática Sistêmico-Funcional em Língua Portuguesa. -1 ed. Campinas, SP: Mercado de Letras 2014 – (Coleção as Faces da Linguística Aplicada). Disponível em: https://am.1lib.limited/book/5443649/8871c8 Acesso em: 12 de maio de 2021.

FUZER, Cristiane. Bilhete orientador como instrumento de interação no processo ensino-aprendizagem de produção textual. Letras, Santa Maria, v. 22, n. 44, p. 213-245, jan./jun. 2012. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/12198/7592 Acesso em: 18 de julho de 2021.

GOULART, Maria Cláudia. 15 anos da Lei Maria da Penha. Jornal Eletrônico ND+, 2021. Disponível em: https://ndmais.com.br/opiniao/artigo/15-anos-da-lei-maria-da-penha-2/ Acesso em: 15 de julho de 2021.

GOUVEIA, Carlos A. M. Compreensão leitora como base instrumental do ensino da produção escrita. In: SILVA, Wagner Rodrigues; SANTOS, Janete Silva; MELO, Márcio Araújo (org.). Pesquisas em língua(gem) e demandas do ensino básico. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014.

GOUVEIA, Carlos A. M. Texto e gramática: uma introdução à Linguística Sistémico-Funcional. Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ, [S.l.], v. 16, n. 24, jun. 2009.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Metodologia do trabalho científico: procedimentos básicos, pesquisa bibliográfica, projeto e relatório, publicações e trabalhos científicos - 4 ed. - São Paulo: Atlas, 1992.

LAVILLE, Christian - A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas / Christian Laville e Jean Dionne; tradu9§o Heloisa Monteiro e Francisco Settineri. — Porto Alegre: Artmed; Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.

MUNIZ DA SILVA, Edna Cristina. CICLO DE APRENDIZAGEM BASEADO EM GÊNEROS. Linguagem: Estudos e Pesquisas, [S. l.], v. 19, n. 02, 2015. Disponível em: https://revistas.ufg.br/lep/article/view/41251 Acesso em: 17 de agosto de 2021.

MUNIZ DA SILVA, Edna Cristina. Leitura e produção de gêneros textuais na escola. In: SILVA, Wagner Rodrigues; SANTOS, Janete Silva; MELO, Márcio Araújo (org.). Pesquisas em língua(gem) e demandas do ensino básico. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014.

OLIVEIRA, Sandra M. N. Aplicação do ciclo de ensino e aprendizagem à luz da Pedagogia de Gêneros. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Rio Grande do Sul, v. 19, n. 3, p. 679-709, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/trhMVjfrJZKxDPKHmnWBzGN/abstract/?lang=pt Acesso em: 15 de agosto de 2021.

ROSE, David; MARTIN, James Robert. Learning to Write, Reading to Learn: Genre, Knowledge and Pedagogy in the Sydney School. London: Equinox, 2012.

ROTTAVA, Lucia; SANTOS, Sulany Silveira; TROIAN, Izadora Chagas. Pesquisas em Linguística Sistêmico- Funcional sobre o Programa Ler para Aprender (R2L) em contexto brasileiro: um breve panorama. Signo, Santa Cruz do Sul, v. 46, n. 86, maio 2021. ISSN 1982-2014. Disponível em: http://online.unisc.br/seer/index.php/signo Acesso em: 08 de julho de 2021.

SANTOS, Hermes Talles. Gramática Sistêmico-Funcional e o Ensino de Língua Portuguesa. São Carlos: Linguasagem, 2016. v. 25 (1). Disponível em: http://www.linguasagem.ufscar.br/index.php/linguasagem/article/view/78/pdf_9 Acesso em: 16 de agosto de 2021.

SILVA, Fabione Gomes. Práticas de leitura e de produção textual: o artigo de opinião numa perspectiva de letramento em língua inglesa. João Pessoa, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/tede/9572/2/arquivototal.pdf Acesso em: 10 de agosto de 2021.

SILVA, Wagner Rodrigues et al. Linguística Sistêmico-Funcional na Sala de Aula. Raído, Dourados, MS, v.9, n.18, jan./jun. 2015.

THIOLLENT, Michael. Metodologia da Pesquisa-ação. São Paulo: Cortez Editora – Autores Associados, Coleção “Temas básicos de...”, 2° edição, 1986. Disponível em: https://marcosfabionuva.files.wordpress.com/2018/08/7-metodologia-da-pesquisa-ac3a7c3a3o.pdf Acesso em: 10 de abril de 2021.

TOLEDO, Renata Ferraz; JACOBI, Pedro Roberto. Pesquisa-ação e educação: compartilhando princípios na construção de conhecimentos e no fortalecimento comunitário para o enfrentamento de problemas. Revista Educação & Sociedade, Campinas, v. 34, n. 122, p. 155-173, jan.-mar. 2013. Disponível em: https://www.cedes.unicamp.br/ Acesso em: 04 de abril de 2021.

Published

2022-10-26

How to Cite

Damascena, A. N., & Fonseca, V. N. da S. (2022). ANALYSIS OF SITUATION CONTEXT VARIABLES FOR EXPOSING A POINT OF VIEW IN OPINION ARTICLE. EntreLetras, 13(1), 438–462. https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2022v13n1p438-462

Most read articles by the same author(s)