CONTRIBUTIONS OF THE TEACHING CYCLE GENDER-BASED LEARNING TO THE EDUCATION OF READING AND WRITING IN ELEMENTARY SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2022v13n1p463-485

Keywords:

teaching of genres; systemic-functional linguistics; reading and writing practice

Abstract

In this study, we aim to emphasize the contributions that the teaching-learning cycle methodology can bring to the process of teaching reading and writing in Elementary School. Through it, we present the concepts and foundations of this didactic tool, highlighting the structure and analysis of textual genres present in the school curriculum. In order to do so, we will show how the teaching-learning cycle methodology can bring positive results in the teaching of reading and writing, considering its organization in its three levels (1 - preparation for reading, joint construction and autonomous construction; 2 - reading detailed, joint rewriting and individual rewriting; 3 – sentence construction, spelling/vocabulary and sentence writing). At the end of this work, we will seek to verify how the use of this methodology, associated with the conception of literacy as a social practice for the study and analysis of texts, provides an understanding of genres and their different purposes in various social domains.

Author Biographies

Antonia Luziane Silva de Castro, Universidade Federal do Maranhão

Possui Licenciatura em Letras, habilitação Língua Portuguesa, pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Atualmente, é discente do Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL), pela Universidade Federal do Maranhão, atuando na linha de estudo Texto e Discurso. Durante a Licenciatura em Letras, foi bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Cientifica (PIBIC) e da Fundação de Amparo à Pesquisa e ao Desenvolvimento Cientifico e Tecnológico do Maranhão (FAPEMA). Possui experiência na área de Letras com ênfase em Língua Portuguesa, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino, texto, leitura, argumentação e análise do discurso.

Paulo da Silva Lima, Universidade Federal do Maranhão

Possui Licenciatura em Letras, habilitação em Língua Portuguesa e Inglesa, pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA), mestrado e doutorado em Letras pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Atualmente é professor adjunto III da Universidade Federal do Maranhão, Campus Bacabal, atuando como coordenador de curso. É professor do Mestrado Acadêmico em Letras e do Mestrado Profissional em Letras da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará. Além disso, é docente no Mestrado Acadêmico em Letras da UFMA/ Campus Bacabal, atuando na Linha de Pesquisa “Texto, Discurso e seus Múltiplos Objetos”. Atua como pesquisador na área de Texto/Discurso e Ensino de Língua Portuguesa, com experiência na pratica docente e em gêneros textuais. 

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Published

2022-10-26

How to Cite

Silva de Castro, A. L., & da Silva Lima, P. (2022). CONTRIBUTIONS OF THE TEACHING CYCLE GENDER-BASED LEARNING TO THE EDUCATION OF READING AND WRITING IN ELEMENTARY SCHOOL. EntreLetras, 13(1), 463–485. https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2022v13n1p463-485