DIDACTIC TRANSPOSITION AND GUIDANCE IN THE TEXTBOOK

THE OPINION ARTICLE IN PRINTED AND DIGITAL MATERIAL

Authors

  • João Alexandre Alves dos Santos UFGD
  • Adair Vieira Gonçalves UFGD
  • Mariolinda Rosa Romera Ferraz UFGD

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2022v13n1p486-509

Keywords:

textbook, didactic transposition, discursive/textual genres

Abstract

In this article we analyze three textbooks for teaching Portuguese in High School, the only collection approved by the National Textbook Program (PNLD/2013) and made available in print and digital format. The objective is to investigate the didactic transposition of the opinion article genre: what subsidies do they offer? We base the analysis of this didactic material on the Socio-Discursive Interactionism  theory (BRONCKART, 2003; DOLZ, SCHNEUWLY, 2004; DOLZ, GAGNON and DECÂNDIO, 2010), and on the discursive/textual genres theory (BAKHTIN, 2003; BAKHTIN, VOLOSHINOV, 2009). We understand that the collection lacks a more precise theoretical-methodological indication for the improvement of pedagogical practice as well as for a more effective text production in the genre in evidence.

Author Biographies

João Alexandre Alves dos Santos, UFGD

Graduado em Letras (Linguística-Literatura) pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Granduando em Letras (Inglês) pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Mestrando do Programa de Pós-graduação em Letras da  UFGD. Professor da Educação Básica. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-1783-5077

Mariolinda Rosa Romera Ferraz, UFGD

Mestre em Letras pela Universidade Federal da Grande Dourados. Possui Especialização em Língua Portuguesa pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul / UFMS, em Mídias na graduação. Atualmente é efetiva na Secretaria Municipal de Educação, atuando na Escola Municipal Armando Campos Belos. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-3897-0411

References

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 4ª edição. São Paulo: Martins Pontes, 2003.
BAKHTIN, M.; VOLOSHINOV, N. Marxismo e filosofia da linguagem. 13. ed. São Paulo: Hucitec, 2009.
BRASIL. MEC. FNDE. Edital de convocação 01/2013 – CGPLI. Edital de convocação para o processo de inscrição e avaliação de obras didáticas para o programa nacional do livro didático PNLD 2015. Disponível em: <http://www.fnde.gov.br/programas/livro-didatico/livro-didatico-editais>. Acesso em: 7 mar. 2016.
BRASIL. PNLD. Guia de livros didáticos: PNLD 2015: Língua Portuguesa: Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2014. 104 p.
BRONCKART, J. P. Atividades de linguagem, textos e discursos. Por um interacionismo sócio- discursivo. São Paulo: Educ, 2003.
DOLZ, J.; GAGNON, R.; DECÂNDIO, F.. Produção escrita e dificuldades de aprendizagem. Tradução Fabrício Decândio e Anna Rachel Machado. São Paulo: Mercado de Letras, 2010. 100 p.
DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. Gêneros orais e escritos na escola. Trad. e (Org). de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas-SP: Mercado de Letras, p. 41-70, 2004.
GERALDI, J. W. Portos de passagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
PERFEITO, A. M. Concepções de linguagem, teorias subjacentes e ensino de língua portuguesa. In: Concepções de linguagem e ensino de língua portuguesa (Formação de professores EAD 18). V. 1. Ed. 1. Maringá: EDUEM, 2005. P. 27-75.
ROJO, R. H. R . Novos multiletramentos e protótipos de ensino: por um Web-Currículo/New multiliteracies and teaching prototypes: for a Web-Curriculum. Linguagem em (Dis)curso (Impresso) , 2016.
SETTE, G.; TRAVALHA, M.; STARLING, R. Português: linguagens em conexão 1. São Paulo: Leya, 2015a.
SETTE, G.; TRAVALHA, M.; STARLING, R. Português: linguagens em conexão 2. São Paulo: Leya, 2015b.
SETTE, G.; TRAVALHA, M.; STARLING, R. Português: linguagens em conexão 3. São Paulo: Leya, 2015c.
SOARES, M. Letramento e Alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, São Paulo: Autores Associados, v.25, 2004. p. 5-17
SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.
TRAVAGLIA, L. C. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática. São Paulo: Cortez, 2003.
VECHIA, A.D.; MENEGASSI, R. Condições de produção em comandos de escrita do exame CELPE- BRÁS. Raído, Dourados, MS, v. 11, n. 25, jan./jun. 2017 - ISSN 1984-4018.

Published

2022-10-26

How to Cite

Santos, J. A. A. dos, Vieira Gonçalves, A., & Ferraz, M. R. R. (2022). DIDACTIC TRANSPOSITION AND GUIDANCE IN THE TEXTBOOK: THE OPINION ARTICLE IN PRINTED AND DIGITAL MATERIAL. EntreLetras, 13(1), 486–509. https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2022v13n1p486-509

Most read articles by the same author(s)