Evaluation of anxiety levels of UFRRJ students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/2526-1487V5N1P248

Keywords:

Ensino superior; Fatores ansiogênicos; BAI; IDATE.

Abstract

The objectives of this study were to evaluate the levels and to identify the possible generators of anxiety in university students from the Federal Rural University of Rio de Janeiro (UFRRJ) in the semester. A structured questionnaire was used and, as instruments for assessing anxiety levels, the Beck Anxiety Inventory (BAI) and the Trait-State Anxiety Inventory (IDATE) were used. The analysis of variance, frequency analyzes and comparisons of variables were performed (Chi-Square test). From a total of 533 students interviewed, the three most cited situations as possible triggers of anxiety were: tests and seminars (98 citations); Expectation for / at the end of the course (87 citations); and, being faced with many tasks (50 citations). Women were more interested in undergoing psychological counseling than men (72.1% and 58.5%, respectively). Women, when compared with men, had higher levels of BAI - Serious anxiety (30.3% and 16.5%, respectively); and, Anxiety Trait - High Symptomatology (47.4% and 35.0%, respectively).

 

Author Biographies

Azarias Machado de Andrade, Federal Rural University of Rio de Janeiro - UFRRJ

Azarias Machado de Andrade

Forest Engineer (UNIFENAS, 1985); Master in Forest Science (UFV, 1989); PhD in Forest Science (UFV, 1992); Post-Doctorate in Paper Science and Technology (UBI, Portugal, 2001); Clinical and Institutional Psychopedagogue (UNESA, 2002); Educational Psychologist (UFRRJ, 2017).

Full Professor, Department of Forest Products at UFRRJ (DPF / UFRRJ); Teaching the subjects "Pulp, Paper and Wood Energy" and "Paper Recycling".

Emmy Uehara Pires, Federal Rural University of Rio de Janeiro - UFRRJ

Emmy Uehara Pires

Psychologist (UFRJ, 2005); Specialist in Neuropsychology by the Federal Council of Psychology (CFP); Master and Doctor in Clinical Psychology (Research Line: Neuroscience and Clinical Psychology) by PUC-RIO.

Associate Professor, Department of Psychology, Federal Rural University of Rio de Janeiro (DPSI / UFRRJ); Professor of the Graduate Program in Psychology at UFRRJ (PPGPSI / UFRRJ); Collaborating Professor of the Professional Master's Program in Education, Management and Dissemination in Biosciences (MP-EGeD), Institute of Medical Biochemistry Leopoldo de Meis, UFRJ.

References

Agostini, P., Sakae, T. M., & Feldens, V. P. (2011). Prevalência de sintomas ansiosos em pacientes em consultório de anestesia de Tubarão. Arquivos Catarinenses de Medicina, 40(1), 52-56.

Almondes, K. M., & Araújo, J. F. (2003). Padrão do ciclo sono-vigília e sua relação com a ansiedade em estudantes universitários. Estudos de Psicologia, 8(1), 37-43.

Alves Gama, M. M., Moura, G. S., Araújo, R. F., & Teixeira Silva, F. (2008). Ansiedade-traço em estudantes universitários de Aracaju (SE). Rev. de Psiquiatria do RS, 30(1), 19-24.

Beck, A. T., Epstein, N., Brown, G., & Steer, R. A. (1988). An inventory for measuring clinical anxiety. Psychometric properties. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56, 893-897.

Biaggio, A. M. B., & Natalício, L. (2003). IDATE: Inventário de Ansiedade Traço-Estado. Manual. CEPA.

Binelli, C., Ortiz, A., Muñiz, A., Gelabert, E., Ferraz, L., Filho, A. S., Crippa, J. A. S., Nardi, A. E., Subirà, S., & Martín-Santos, R. (2012). Eventos negativos na infância e ansiedade social em estudantes universitários. Revista Brasileira de Psiquiatria, 34(1), 569-580.

Carvalho, R. de, Farah, O. G. D., & Galdeano, L. E. Níveis de ansiedade de alunos de graduação em enfermagem frente à primeira instrumentação cirúrgica. (2004). Revista Latino-Americana de Enfermagem, 12(6), 918-923.

Cerchiari, E. A. N., Caetano, D., & Faccenda, O. (2005). Prevalência de transtornos mentais menores em estudantes universitários. Estudos de Psicologia, 10(3), 413-420.

Cervinski, L. F., & Enricone, J. R. B. (2012). Percepção de calouros universitários sobre o processo de adaptação ao sair da casa dos pais para estudar. Perspectiva, 36(136), 101-110.

Cunha, J. A. (2001). Manual da versão em português das Escalas Beck. Manual. Casa do Psicólogo.

Farias, S. M. C., Vieira, T. A., Pereira, M. O., & Oliveira, M. A. F. (2010). Análise epistemológica da depressão e a ocorrência do processo na vida do enfermeiro. Revista Enfermagem, 4(2), 882-888.

Ferreira da Silva, J., & Emanoel Pereira, M. (2009). Ameaça dos estereótipos no desempenho intelectual de estudantes universitários cotistas. In: Lordêlo, J. A. C., & Dazzani, M. V. (Orgs.) Avaliação Educacional: desatando e reatando os nós (online). EDUFBA.

Guimarães, A. M. V., Silva Neto, A. C., Vilar, A. T. S., Almeida, B. G. C., Albuquerque, C. M. F., & Fermoseli, A. F. O. (2015). Transtornos de ansiedade: um estudo de prevalência sobre as fobias específicas e a importância da ajuda psicológica. Ciências Biológicas e da Saúde, 3(1), 115-128.

Hutz, C. S., & Bardagir, M. P. (2006). Indecisão profissional, ansiedade e depressão na adolescência: a influência dos estilos parentais. Psico-USF, 11(1), 65-73.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2013). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílio: Idade média dos solteiros, na data do casamento (Portal Brasil). http://www.brasil.gov.br

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2014). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílio: Mulheres na universidade (Portal Brasil). http://www.brasil.gov.br

Japiassu, H. F. Introdução ao pensamento epistemológico - Epistemologia Crítica (1979). 3 ed. Francisco Alves Editora, p. 135-158.

Jatobá, J. D. V. N., & Bastos, O. (2007). Depressão e ansiedade em adolescentes de escolas públicas e privadas. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, 56(3), 171-179.

Karino, C. A., & Laros, J. A. (2014). Ansiedade em situações de prova: evidências de validade de duas escalas. Psico-USF, 19(1), 23-36.

Lira Ferreira, C., Almondes, K. M., Braga, L. P., Mata, A. N. S., Lemos, C. A., & Maia, E. M. C. (2009). Universidade, contexto ansiogênico? Avaliação de traço e estado de ansiedade em estudantes do ciclo básico. Ciência e Saúde Coletiva, 14(3).

Lopes, A. P., & Rezende, M. M. (2013). Ansiedade e consumo de substâncias psicoativas em adolescentes. Estudos de Psicologia, 30(1), 49-56.

Matos, A. M., Carvalho, R. C., Costa, M. C. O., Gomes, K. E. P. S., & Santos, L. M. (2010). Consumo freqüente de bebidas alcoólicas por adolescentes escolares: estudo de fatores associados. Revista Brasileira Epidemiol., 13(2), 302-313.

Maura Pereira, S., & Moura Lourenço, L. (2012). O estudo bibliométrico do transtorno de ansiedade social em universitários. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 64(1), 47-63.

MEC - Ministério da Educação e Cultura. (2017). Cresce a presença feminina em todos os níveis de ensino (Portal Brasil). http://www.mec.gov.br

MEC - Ministério da Educação e Cultura. (2016). Mulheres são maioria em universidades e cursos de qualificação (Portal Brasil). http://www.mec.gov.br

Melo Cruz, C. M. V., Romão Pinto, J., Almeida, M., & Aleluia, S. (2010). Ansiedade nos estudantes do ensino superior: um estudo do 4º ano do Curso de Licenciatura em Enfermagem da Escola Superior de Saúde de Viseu. Revista Millenium, 38. http://hdl.handle.net/10400.19/305

Oliveira, M. A., & Duarte, A. M. M. (2004). Controle de respostas de ansiedade em universitários em situações de exposições orais. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, 6(2), 183-200.

Osse, C. M. C., & Costa, I. I. (2011). Saúde mental e qualidade de vida na moradia estudantil da Universidade de Brasília. Estudos de Psicologia, 28(1), 115-122.

Paes, F. A. A. (2009). Metrologia e Psicometria: avaliação das Escalas de Hamilton e Beck para depressão e ansiedade. [Dissertação de Mestrado]. Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Pereira, W. M. P., Schmitt, A. C. B., Buchalla, C. M., Reis, A. O. A., & Aldrighi, J. M. (2009). Ansiedade no climatério: prevalência e fatores associados. Rev. Bras. Crescimento e Desenvolvimento Humano, 19(1), 89-97.

Pinho, R. (2016). Caracterização da clientela de um programa de atendimento psicológico a estudantes universitários. Psicologia, Conocimiento y Sociedad, 6(1), 114-130.

Rezende, C. H. A., Abrão, C. B., Coelho, E. P., & Passos, L. B. S. (2008). Prevalência de sintomas depressivos entre estudantes de medicina da Universidade Federal de Uberlândia. Revista Brasileira de Educação Médica, 32(3), 315-323.

Rodrigues, D. G., & Pelisoli, C. (2008). Ansiedade em vestibulandos: um estudo exploratório. Rev. Psiq. Clín., 35(5), 171-177.

Silva Santos, S. J. (2016). A ansiedade e o estresse dos alunos universitários. Psicopedagogia On Line, Portal da Educação e Saúde. http://www.psicopedagogia.com.br/new1_artigo.asp?entrID=1910

Stallard, P. (2010). Ansiedade: terapia cognitivo-comportamental para crianças e jovens. Artmed.

ZH - Zero Hora. (2017). Vida e Estilo - Brasileiros estão casando cada vez mais tarde. http://www.zerohora.com.br

Published

2020-06-15

How to Cite

de Andrade, A. M., & Pires, E. U. (2020). Evaluation of anxiety levels of UFRRJ students. Trabalho (En)Cena, 5(1), 248–268. https://doi.org/10.20873/2526-1487V5N1P248

Issue

Section

Dossiê Saúde Mental nas IES II