Life that goes on at all costs: the relationship between health and work of teachers in the state education network in Paraíba
A RELAÇÃO SAÚDE E TRABALHO DOCENTE NA PARAÍBA
DOI:
https://doi.org/10.20873/2526-1487e022022Keywords:
Work; Education; Mental healthAbstract
The teaching work in basic education has suffered several impacts generated by the educational reforms of the last decade. Due to quarantine and social distancing being measures taken by the Ministry of Health to contain the contamination of the population by Covid-19, public schools started to act remotely, through technological resources. This scenario intensified the difficulties faced by the category, in addition to worsening the health of workers and the precariousness of the public education system. This study analyzes the relationship between health and work of teachers in the state education network in Paraíba during remote teaching. A research instrument developed by the research interns in partnership with a union of education workers was used. It is composed of objective and subjective questions distributed in the socio-demographic and diagnostic dimension. Data were analyzed based on the theoretical-methodological proposal of Psychodynamics of Work, through descriptive statistics and thematic content analysis. Finally, it is proposed to hold meetings about work, which allow the construction of autonomy and the strengthening of the collective.
References
Unesco (2021, novembro 10). https://pt.unesco.org/news/unesco-apresenta-pesquisa-impactos-da-pandemia-no-setor-cultural-e-promove-debate-em-evento
Brasil, 2020. Portaria n. 343, de 17 março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376
Pinho, P. D. S., Freitas, A. M. C., Cardoso, M. D. C. B., Silva, J. S. D., Reis, L. F., Muniz, C. F. D., & Araújo, T. M. D. (2021). Trabalho remoto docente e saúde: repercussões das novas exigências em razão da pandemia da Covid-19. Trabalho, Educação e Saúde, 19.
Oms, 2020. Doença por coronavírus (COVID-19), 2020. Disponível em: <https://www.who.int/health-topics/coronavirus#tab=tab_1>.Acesso em: 24/10/2021.
Dejours, C. (2012). Trabalho vivo: trabalho e emancipação. Brasília: paralelo, 15, 77-92.
Merlo, Á. R. C., & Mendes, A. M. B. (2009). Perspectivas do uso da psicodinâmica do trabalho no Brasil: teoria, pesquisa e ação. Cadernos de Psicologia Social do trabalho, 12(2), 141-156.
Kuenzer, Acacia Zeneida.2021 A precarização do trabalho docente: o ajsute normativo encerrando o ciclo, 235-250. Trabalho docente sob fogo cruzado. Organizadores Jonas Magalhães et al,1. ed. Rio de Janeiro : UERJ, LPP, 2021 (504 p; v.2).
Aquino, E. M. L. et al. (2020) Medidas de distanciamento social no controle da pandemia de COVID-19: potenciais impactos e desafios no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, 25(1), 2423-2446.
Dejours, C. (2017) Psicodinâmica do trabalho: casos clínicos. Editora Dublinense.
Dejours, C. (2004). Subjetividade, trabalho e ação. Production, 14, 27-34.
Dejours, C. (2009). Entre o desespero e a esperança: como reencantar o trabalho. Revista Cult, 139(12), 49-53.
Gernet, I.; Dejours, C. (2011). Avaliação do trabalho e reconhecimento. In Bendassolli, P.; Soboll, L. (Org). Clínicas do trabalho. (pp. 61-70). São Paulo: Atlas
Lancman, S., & Sznelwar, L. I. (2004). Christophe Dejours: da psicopatologia à psicodinâmica do trabalho. In: Christophe Dejours: da psicopatologia à psicodinâmica do trabalho (346-346).
Dejours, C. (2013). A sublimação, entre sofrimento e prazer no trabalho. Revista portuguesa de psicanálise, 33(2), 9-28.
Brant, L. C., & Minayo-Gomez, C. (2004). A transformação do sofrimento em adoecimento: do nascimento da clínica à psicodinâmica do trabalho. Ciência & Saúde Coletiva, 9(1), 213-223.
Duarte, F. S., & Mendes, A. M. B. (2015) Psicodinâmica do trabalho do coletivo de profissionais de educação de escola pública. Psico-USF, 20(2), 323-332.
Governo do Estado da Paraíba. Paraíba obtém a melhor nota do pais, sobre ensino remoto, segundo a FGV. Gorverno do Estado da Paraíba, 2021. Disponível em: <https://jornaldaparaiba.com.br/educacao/2021/09/28/paraiba-lidera-ranking-nacional-de-qualidade-do-ensino-remoto-durante-a-pandemia>. Acesso em: 26 de outubro de 2021.
Governo do Estado da Paraíba. Vacinação dos trabalhadores da educação começa em toda a Paraíba. Governo do estado da Paraíba. Disponível em: <https://paraiba.pb.gov.br/noticias/vacinacao-dos-trabalhadores-da-educacao-comeca-em-toda-paraiba>. Acesso em: 19 de novembro de 2021.
Sintep-PB. Em defesa da vacinação dos(as) professores(as) em educação. Disponível em: <http://www.sinteppb.com.br/noticias/visualizar/em-defesa-da-vacinacao-dosas-trabalhadoresas-em-educacao-561>. Acesso em: 14 de setembro de 2021.
Alessi, S. M., Soares, M. S., Pereira, C., Martinez, M. M. C., & March, C. (2021). A crise sanitária aliada às consequências da pandemia pela Covid-19 no contexto da crise do capital. Universidade e Sociedade/Sindicato Nacional dos Docentes das Instituições de Ensino Superior-Brasília: Sindicato Nacional dos Docentes das Instituições de Ensino Superior. Ano XXXI–no.
Junior, J. F. S., & Moraes, C. C. P. (2020) A COVID-19 e os reflexos sociais do fechamento das escolas. Dialogia, 36, 128-148.
Ferreira, L. L., de Araújo, T. M., & Batista, J. H. L. (2009) O trabalho de professores na Educação Básica na Bahia. Ministério do Trabalho e Emprego, FUNDACENTRO.
Minayo, M. C. S. (2012). Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência & saúde coletiva, 17(3), 621-626
Centro de Referência Técnica em Psicologia e Políticas Públicas (CREPOP). (2008). Saúde do Trabalhador no âmbito da Saúde Pública: referências para a atuação do(a) psicólogo(a) / Conselho Federal de Psicologia (CFP). -- Brasília, CFP, pp. 1-71. Fonte: https://site.cfp.org.br/wpcontent/uploads/2009/10/CREPOP_Saude_Trabalhador_x2x.pdf
Minayo-Gomez, C., & Thedim-Costa, S. M. F. (1997). A construção do campo da saúde do trabalhador: percurso e dilemas. Cadernos de saúde pública, 13(2), 21-21.
Souza, K. R., & Brito, J. C. (2012) Sindicalismo, condições de trabalho e saúde: a perspectiva dos profissionais da educação do Rio de Janeiro. Ciência & Saúde Coletiva, 17(2), 379-388.
Dejours, C. (1988). A loucura do trabalho: estudo de psicopatologia do trabalho. In: A loucura do trabalho: estudo de psicopatologia do trabalho. 1-158.
Gouveia, A. B., & Souza, A. R. (2012). Os trabalhadores docentes da educação básica no Brasil em uma leitura panorâmica. In: Oliveira, D.A., & Vieira, L. F. (Org.) Trabalho na Educação Básica: a condição docente em sete estados brasileiros (19-42). Fino Traço.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Daniely Santana, Valéria Barbosa, Thais Augusta Máximo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos publicados pela Revista Trabalho EnCena permanecem propriedade dos autores, que cedem o direito de primeira publicação à revista. Os autores devem reconhecer a revista em publicações posteriores do manuscrito. O conteúdo da Revista Trabalho EnCena está sob a Licença Creative Commons de publicação em Acesso Aberto. É de responsabilidade dos autores não ter a duplicação de publicação ou tradução de artigo já publicado em outro periódico ou como capítulo de livro. A Revista Trabalho EnCena não aceita submissões que estejam tramitando em outra Revista. A Revista Trabalho EnCena exige contribuições significativas na concepção e/ou desenvolvimento da pesquisa e/ou redação do manuscrito e obrigatoriamente na revisão e aprovação da versão final. Independente da contribuição, todos os autores são igualmente responsáveis pelo artigo.