A APLICAÇÃO DA TEORIA SÓCIO-HISTÓRICA DE VYGOTSKY E A ZONA DE DESENVOLVIMENTO PROXIMAL (ZPD): uma análise sobre a abordagem pedagógica ao ensino superior em direito

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2359-0106.2024.v11n2.p1-17

Keywords:

Ensino Superior Jurídico, Zona de Desenvolvimento Proximal, Vygotsky

Abstract

This article explores diverse pedagogical approaches in legal education, emphasizing the application of Vygotsky's Socio-Historical Theory, particularly the Zone of Proximal Development (ZPD). In contrast to traditional methods, the ZPD transforms the teacher-student dynamic, fostering collaborative learning. The text examines the origin of Vygotsky's ideas and their influence on legal education, focusing on how the ZPD can enhance students' intellectual development, preparing them not only to understand but also to critically analyze the law.

 

Author Biography

Alex Cavalcante Barros, UFAL

Mestrando em Direito Público pela Universidade Federal de Alagoas – UFAL/FDA. Especialista em Direito Civil e Processo Civil – IED. Pós-Graduado em Direito Médico e Proteção Jurídica Aplicada à Saúde – FAS. Graduado em Psicologia – Centro Universitário CESMAC. Graduado em Direito – Centro Universitário Mário Pontes Jucá – UMJ. Advogado.

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Published

2024-12-04

How to Cite

Barros, A. C. (2024). A APLICAÇÃO DA TEORIA SÓCIO-HISTÓRICA DE VYGOTSKY E A ZONA DE DESENVOLVIMENTO PROXIMAL (ZPD): uma análise sobre a abordagem pedagógica ao ensino superior em direito. Vertentes Do Direito, 11(2), 1–17. https://doi.org/10.20873/uft.2359-0106.2024.v11n2.p1-17