Multimodal genres in the classroom:

working with comics in high school classes

Authors

  • Valfrido da Silva Nunes Universidade Federal de Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.23593652201962p67

Abstract

Anchored mainly in the studies on genres (MARCUSCHI, 2010; 2011) and multimodality (DIONISO, 2011), this article has the main objective to discuss multimodal genres in Portuguese language classroom of high school, in a public school of the state network of education of Pernambuco, Brazil, in 2009. For that, a research was carried out in 3rd year high school classes, whose focus was to investigate the extent to which students were able to identify multimodal genres (graphic novel, cartoon, political cartoon, comic strip, caricature), as well as the communicative purposes associated with them. The findings revealed the lack of knowledge of the multimodal genres mentioned above by high school students, which should not happen since they are in the final stage of basic education.

References

ALVES FILHO, F. Gêneros jornalísticos: notícias e cartas de leitor no ensino fundamental. São Paulo: Cortez Editora, 2011.

ARAGÃO, V. P. S. Charge e cartum: uma perspectiva semiolinguística do discurso. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE LETRAS E LINGUÍSTICA, 11.; SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE LETRAS E LINGUÍSTICA, 1., 2008, Uberlândia. Múltiplas perspectivas em Linguística. Uberlândia: EDUFU, 2008. p. 2975-3007.

BHATIA, V. K. Worlds of written discourse: a genre-based view. London: Continuum, 2004.

CALAZANS, F. M. A. História em quadrinhos na escola. São Paulo: Paulus, 2004.

COSTA, S. R. Dicionário de Gêneros Textuais. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

DIONISIO, A. P. Gêneros textuais e multimodalidade. In: KARWOSKI, A. M.; GAYDECZKA, B.; BRITO, K. S. (Org.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. 4. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2011. p. 137-152.

MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: configuração, dinamicidade e circulação. In: KARWOSKI, A. M.; GAYDECZKA, B.; BRITO, K. S. (Org.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. 4. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2011. p. 17-31.

MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONISIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. (Org.). Gêneros textuais e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2010. p. 19-38.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MELO, J. M. Jornalismo opinativo: gêneros opinativos no jornalismo brasileiro. 3. ed. Campos do Jordão/SP: Mantiqueira, 2003.

MENDONÇA, M. R. S. Um gênero quadro a quadro: a história em quadrinhos. In: DIONISIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. (Org.). Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002. p. 194-207.

NUNES, V. S. Da imagem à palavra: processo de retextualização em aula de Língua Portuguesa na educação básica. Desafios, Palmas/TO, v. 04, n. 04, p. 93-101, 2017a. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/desafios/article/view/4144. Acesso em: 08 maio 2019.

NUNES, V. S. Do sistema para o discurso: concepções de língua(gem) em Ferdinand de Saussure e Mikhail Bakhtin. Porto das Letras, Porto Nacional/TO, v. 03, n. 01, p. 8-27, 2017b. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/4370. Acesso em: 08 maio 2019.

NUNES, V. S.; SILVEIRA, M. I. M. Análise de gênero discursivo na perspectiva dialógica do Círculo de Bakhtin: subsídios teóricos e aplicados. Leitura, Maceió, v. 01, n. 55, p. 129-144, jan./jun. 2015. Disponível em: http://www.seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/2312. Acesso em: 08 maio 2019.

SILVEIRA, M. I. M. Análise de gênero textual: concepção sociorretórica. Maceió: EDUFAL, 2005.

SWALES, J. M. Genre Analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

Published

2019-06-13

How to Cite

Nunes, V. da S. (2019). Multimodal genres in the classroom:: working with comics in high school classes. DESAFIOS - Revista Interdisciplinar Da Universidade Federal Do Tocantins, 6(2), 67–75. https://doi.org/10.20873/uft.23593652201962p67

Issue

Section

Artigos