Data acquisition automation of a didactic experiment of optical polarization through the integration of the arduino platform, xbee radio modules and the labview
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.23593652201961p3Abstract
It is reported the automation of the data acquisition from an experiment to determine the polarization angle of a He-Ne laser light source usingresources from the information and communication technologies (TICs), such as the form factor compatible radio modules (Xbee), the Arduino electronic prototyping platform and the Labviewenvironment development system. A simple experimental set-up consisting of a He-Ne gas laser source emitting 632.8 nm wavelength light, a manual rotation polarizer holder and a display screen was used as the base equipment. The manual rotating polarizer holder has been modified to include automatic rotation through a gear mechanism driven by a stepper motor connected to an H-bridge device, an Arduino Uno board and an Xbee module. The rotating device is remotely controlled via radio frequency by a software application developed in the Labview G language. The screen has been replaced by a light intensity sensor module with automatic acquisition of data through an Arduino Uno board, connected to another Xbee module, which sends the digital data to the control software application also using electromagnetic waves in the radio range. The automatic experimental system makes it possible to perform the experiment in a shorter time, with the acquisition of more data, minimizing the introduction of errors and with instantaneous storage and visualization of the results.
References
MÓNICA ELIANA CARDONA, SONIA LÓPEZ. A literature review about data acquisition system in physics education in middle and high school levels, and in teacher training; Revista brasileira de ensino de física, vol. 39, n. 4, E4404, 2017.
ELIO MOLISANI FERREIRA SANTOS. Arduino: uma ferramenta para aquisição de dados, controle e automação de experimentos de óptica em laboratório didático de física no ensino médio. Dissertação de mestrado, mestrado profissional em ensino de física; Universidade Federal de Rio Grande do Sul; Programa de Pós-graduação em Ensino de Física; Porto Alegre 2014.
RAFAEL HAAG, IVES SOLANO ARAUJO, ELIANE ANGELA VEIT. Por que e como introduzir a aquisição automática de dados no laboratório didático de física?; Física na Escola, v. 6, n. 1, 2005.
SPYROS G. TZAFESTAS. Microprocessors in robotic and manufacturing systems, Springer science+business media, B. V. Athens, Greece, 1991.
MEASUREMENT COMPUTING CORPORATION. Data acquisition handbook. 3th Ed., MCCDAQ 133 P., 2012.
MAINAK CHOWDHURY, ARUMITA BISWAS. Wireless communication. Theory and applications. Ed. Cambridge university press, P. 568, 2017.
JONATHAN A TITUS. The hands-on xbee lab manual: experiments that teach you xbee wireless communications. 1st edition, newnes, 324 p. 2012.
JEAN HERRERA, MAURICIO BARRIOS, SAÚL PÉREZ. Prospect. vol. 12, n. 2, p. 65 2014.
RODICA MIHAELA TEODORESCU, ION BOGDAN CIOC, BOGDAN ANDREI VOCHIN, ADRIAN-IOAN LITA. LabVIEW application used for remote control of a mobile robot with xbee communication. 8th International Conference on Electronics, Computers and Artificial Intelligence (ECAI) p. 13. Ploiesti, ROMÂNIA 2016.
NIDHI KANANI, MANISH THAKKER. Low Cost Data Acquisition System Using LABVIEW. 2nd International Conference on Multidisciplinary Research & Practice. Vol. 3, Issue 2, p. 67. 2015.
MASSIMO BANZI. Getting started with arduino. 2nd editions, O’reilly 118 p. 2011.
NATIONAL INSTRUMENTS CORPORATION. Getting started with Labview. Worldwide technical support and product information, 1th edition, p. 47, 2001.
JEFFREY TRAVIS, JIM KRING. LABVIEW FOR EVERYONE: Graphical programming made easy and fun. 3th edition, U.S.A., Prentice Hall; 2006.
TEXAS INSTRUMENTS. LM35 precision centigrade temperature sensors. Datasheet, U.S.A. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto posterior ao processo editorial.
4. Além disso, o AUTOR é informado e consente com a revista que, portanto, seu artigo pode ser incorporado pela DESAFIOS em bases e sistemas de informação científica existentes (indexadores e bancos de dados atuais) ou a existir no futuro (indexadores e bancos de dados futuros), nas condições definidas por este último em todos os momentos, que envolverá, pelo menos, a possibilidade de que os titulares desses bancos de dados possam executar as seguintes ações sobre o artigo:
a. Reproduzir, transmitir e distribuir o artigo, no todo ou em parte sob qualquer forma ou meio de transmissão eletrônica existente ou desenvolvida no futuro, incluindo a transmissão eletrônica para fins de pesquisa, visualização e impressão;
b. Reproduzir e distribuir, no todo ou em parte, o artigo na impressão.
c. Capacidade de traduzir certas partes do artigo.
d. Extrair figuras, tabelas, ilustrações e outros objetos gráficos e capturar metadados, legendas e artigo relacionado para fins de pesquisa, visualização e impressão.
e. Transmissão, distribuição e reprodução por agentes ou autorizada pelos proprietários de distribuidoras de bases de dados.
f. A preparação de citações bibliográficas, sumários e índices e referências de captura relacionados de partes selecionadas do artigo.
g. Digitalizar e / ou armazenar imagens e texto de artigo eletrônico.