The Phenomenology and Human Education in Edmund Husserl’s Perspective

Authors

  • CARLOS CARDOSO SILVA Universidade Federal de Goiás - UFG

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2359-3652.2017v4n2p96

Keywords:

fenomenologia, formação humana, educação

Abstract

ABSTRACT

This essay discusses the Phenomenology and Human Formation according to Edmund Husserl's perspective. It is a reflection of use of the term "phenomenology', which provides the understanding of the meaning and significance of the phenomenon. It also points out that a major concern in phenomenology as method is to evidence the structures in which the experience occurs. Phenomenology must disclose, in the description of the experiences, the universal structures where they are based. It presents the categories of intentionality and epoche and the essay looks foward to the aknowledgement of every act of knowledge (noema) and its correspondence to an specific mode of consciousness (noesis). It also presents the husserlian category of Lebenswelt (the world-of-life), which is a fundamental and significant conception for Husserl throughout his career as a man and rigorous researcher. The text discusses the European humanity and human crisis and it offers a contribution to problematize education and current problems faced by humanity.

Keywords: phenomenology, human development, education.

Author Biography

CARLOS CARDOSO SILVA, Universidade Federal de Goiás - UFG

Possui Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Goiás (2009), Mestrado em Educação Brasileira pela Universidade Federal de Goiás (2001), Especialização Latu Senso em Gestão da Escola Pública pela Universidade Federal de Goiás (1995), Especialização Latu Senso em Administração Escolar pelas Faculdades Integradas de São Gonçalo (1991), graduação em Psicologia Pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (2015) e graduação em Pedagogia pela Universidade Católica de Goiás (1990). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes áreas: formação de professores (Didática e Estágio Supervisionado), Fundamentos da Educação. Atua do Departamento de Educação da Universidade Federal de Goiás - UFG

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Published

2017-05-11

How to Cite

SILVA, C. C. (2017). The Phenomenology and Human Education in Edmund Husserl’s Perspective. DESAFIOS - Revista Interdisciplinar Da Universidade Federal Do Tocantins, 4(2), 96–111. https://doi.org/10.20873/uft.2359-3652.2017v4n2p96

Issue

Section

Artigos