CHANGE IN CARE FOR ESTUDENTS WITH HIGH SPECTRUM DISORDER IN MUNICIPAL SCHOOL UNITS

Authors

  • Maria Eduarda Matos Diomedes FEDERAL UNIVERSITY OF PARÁ https://orcid.org/0009-0002-5951-7058
  • Carlos José Trindade da Rocha Pós-Graduação em Estudos Antrópicos na Amazônia (PPGEAA)/UFPA/CCAST e SEDUC-Pa

DOI:

https://doi.org/10.20873/2025_jul_18948

Abstract

This article presents itself as a part of a master's degree research that analyzes the perception and practice of otherness in the care of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) in municipal school units. For this, using a qualitative approach, with descriptive and exploratory characteristics, using a questionnaire applied to 09 teachers working in Specialized Educational Assistance for students with ASD. The results include the inclusion of 1,207 students with ASD in municipal schools in Castanhal between 2021 and 2023. With 53.69% of enrollments in the urban area, extending from Early Childhood Education to Youth and Adult Education. Teachers working in Specialized Educational Services highlight their commitment to otherness, linked to interpersonal aspects and adaptive pedagogical strategies. Elements such as creativity, affection and psychological stimuli demonstrate sensitivity to the individual needs and education of students with ASD. It is concluded that there is significant progress in inclusion, but the continuous need to improve pedagogical practices to ensure effective education is highlighted, not only by recording attendance, but by promoting the full development of these students in school units in the municipality.

Author Biographies

Maria Eduarda Matos Diomedes, FEDERAL UNIVERSITY OF PARÁ

Graduada em licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará (2021). Especialista em Atendimento Educacional Especializado e Educação Inclusiva pela FAVENI (2022) e Especialista em Pesquisa em Educação pela UFPA (2022).  Coordenadora Pedagógica da Educação Infantil e Ensino Fundamental - Anos Iniciais. Mestranda do Programa de Pós Graduação em Estudos Antrópicos da Amazônia da UFPA (2022-2024). 

Carlos José Trindade da Rocha, Pós-Graduação em Estudos Antrópicos na Amazônia (PPGEAA)/UFPA/CCAST e SEDUC-Pa

Licenciatura plena em Ciências da Natureza com habilitação em quimica e licenciatura em Pedagogia; especialista em Metodologia do Ensino Superior e especialista em Educação Social para Juventude; mestrado em Ensino, História e Filosofia das Ciências e Matemática e mestrado em Ciência de la Educación. Doutorado em Educação em Ciências e Matemáticas e Pós-doutorado em Ensino de Ciências e Matemática. Atualmente é professor colaborador permanente do mestrado em estudos antrópicos na Amazônia (PPGEAA/UFPA), professor efetivo da SEDUC/PA. P

Published

2025-07-17

How to Cite

Diomedes, M. E. M., & Rocha, C. J. T. da. (2025). CHANGE IN CARE FOR ESTUDENTS WITH HIGH SPECTRUM DISORDER IN MUNICIPAL SCHOOL UNITS. DESAFIOS - Revista Interdisciplinar Da Universidade Federal Do Tocantins, 12(4), 1–16. https://doi.org/10.20873/2025_jul_18948