REMOTE ASSESSMENT OF UNIVERSITY STUDENTS’ MENTAL HEALTH THROUGH ACCELEROMETER AND PSYCHOLOGICAL SCALES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/2025_jul_18580

Abstract

Through mobile devices, it becomes possible to develop tools for remotely assessing mental health in order to promote preventive measures for psychological issues.. The objective of the present study was to investigate potential correlations between bodily oscillation, measured remotely using the accelerometer of the cellphone, and the mental health status of undergraduate students. This research employed a quantitative and correlational methodology conducted in two stages: the first involved an electronic form containing the Depression Anxiety Stress Scale (DASS-21), the Five Facet Mindfulness Questionnaire (FFMQ-BR), and the Self-Compassion Scale. The second stage involved remote measurement of the accelerometer using the Phyphox application through a video conference with each volunteer. Thirty-two university students participated in the study. Among the results, a significant positive correlation was found between bodily oscillation, measured while subjects were standing still, and self-compassion, supporting the hypothesis that individuals with higher levels of self-compassion exhibit less bodily tension (freezing). Additionally, a positive but not significant correlation was found between bodily oscillation and mindfulness, and a negative correlation was found with anxiety, stress, and depression. In conclusion, cellphone accelerometers can be used remotely to assess mental health and identify protective factors.

Author Biographies

Danilo Andrade de Meneses, Universidade Federal da Paraíba

Neurocientista e Artista plástico. É doutor em Neurociência Cognitiva e Comportamento (PPGNeC) pela Universidade Federal da Paraíba(2023).Mestre em História das ciências, das técnicas e epistemologia(HCTE) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro(2016). Bacharel e licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal da Paraíba(2010). Teve formação não-formal em várias práticas artísticas pela escola de artes CENATED(2007-2012), onde se tornou artista plástico Danilo Moveo(2013). Possui prêmios regionais, nacionais e internacionais nas áreas de Artes, Educação, Criatividade e Neurociências. Possui experiência em: Testagem de anestésicos derivados de plantas medicinais no sistema nervoso periférico; neurofisiologia da expressão artística e metodologias educacionais para o desenvolvimento da criatividade e bem-estar. Atualmente pesquisa padrões emocionais imersos na tomada de decisão, principalmente para mindfulness e criatividade, durante o manuseio de smartphones.

Luiz Carlos Serramo Lopez, Universidade Federal da Paraíba

Graduado em Biologia e Psicologia , com mestrado e doutorado pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal da Paraíba (UFPB) onde coordena o Laboratório de Ecologia Comportamental e Psicobiologia. É pesquisador colaborador do programa "Mente Aberta" de pesquisa e extensão em mindfulness da Unifesp. É orientador credenciado no Programa de Pós Graduação em Neurociência Cognitiva e Comportamento (PPGNeC) e da UFPB. Atua na área de psico-fisiologia do estresse, neurociências e intervenções baseadas em mindfulness e auto-compaixão.

Published

2025-07-30

How to Cite

Viegas dos Santos Lima, T., Andrade de Meneses, D., & Carlos Serramo Lopez, L. (2025). REMOTE ASSESSMENT OF UNIVERSITY STUDENTS’ MENTAL HEALTH THROUGH ACCELEROMETER AND PSYCHOLOGICAL SCALES. DESAFIOS - Revista Interdisciplinar Da Universidade Federal Do Tocantins, 12(5). https://doi.org/10.20873/2025_jul_18580