CHANGE AND STRATEGIC ADAPTATION:

A CASE STUDY IN A REAL ESTATE COMPANY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/DEZ_23_10

Abstract

The study aimed to analyze the strategic adaptation process that took place in a real estate company, between the years 2012 to 2022. Determinism argues that the external environment plays a crucial role in influencing the definition of organizational strategies, while voluntarism highlights the ability of organizations to influence the environment. Through Hrebiniak and Joyce's strategic adaptation typology model (1985), the research adopted a qualitative and descriptive approach, through a case study. From the longitudinal analysis, three strategic periods and their respective critical events were identified. In the period from 2012 to 2013 there is the conception of the business. From 2014 to 2018, personal improvement and business growth. Already in the period from 2019 to 2022, changes in the marketing plan in the midst of a pandemic crisis. The results obtained in this work suggest that the strategic choice was a predominant factor in the company under study. The company demonstrates the ability to transform external factors into opportunities, acting in a differentiated way in the market. It is understood, in this sense, that its longevity is related to its adaptability.

Author Biographies

Gisele Mariano Schneider, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Graduação em Administração - UFSM.

Gabriela Cappellari, UFSM

Docente da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), no Campus de Palmeira das Missões/RS. Doutora em Desenvolvimento Regional, linha de pesquisa de gestão empresarial pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ, 2020). Mestre em Desenvolvimento (2017). Especialista em Gestão Empresarial (2015). Especialista em Marketing (2011). Graduada em Administração (2010). Interesse em investigações com foco na importância da estratégia, seus impactos nas organizações e na sociedade. Estudos que objetivam a compreensão das relações entre as organizações públicas e/ou privadas e a sociedade, e estudos sobre a relações entre as pessoas no contexto organizacional, ambiental e social. Também, métodos qualitativos de pesquisa.

Graziela Schmitz, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Graduanda em Administração - UFSM

Mygre Lopes da Silva, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Possui graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) (2013), em Administração pelo Centro Universitário de Maringá (Unicesumar) (2021), mestrado (2016) e doutorado (2018) em Administração, com ênfase em Economia e Finanças, pela UFSM. Professora com dedicação exclusiva da Universidade Federal do Pampa (Unipampa) desde 2018. Atua na graduação em Administração e no Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA) da mesma instituição. Trabalha com temas relacionados a Administração da Produção, Clusters e Comércio Internacional.

Paulo Vanderlei Cassanego Junior, Universidade Federal do Pampa

Possuo Graduação em Administração pela Universidade Franciscana (2003), Mestrado em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria (2006) e Doutorado em Administração pela Universidade de São Paulo (2014). Atualmente sou Professor Adjunto da Universidade Federal do Pampa. Sou coordenador do NERds (Núcleo de Estudos em Redes) desde 2015. Meus principiais interesses de pesquisa são: Cooperativismo, Estudo de Clusters e Arranjos Produtivos Locais, Aplicações de Network Analysis.

Published

2023-12-28

How to Cite

Schneider, G. M., Cappellari, G., Schmitz, G., Lopes da Silva, M., & Vanderlei Cassanego Junior, P. (2023). CHANGE AND STRATEGIC ADAPTATION:: A CASE STUDY IN A REAL ESTATE COMPANY. DESAFIOS - Revista Interdisciplinar Da Universidade Federal Do Tocantins, 10(3). https://doi.org/10.20873/DEZ_23_10