(DE)CONSTRUCTION OF BLACK CULTURAL IDENTITY THROUGH FILMIC CHARACTERS:
A LOOK AT BLACKNESS IN THE FILM M-8 QUANDO A MORTE SOCORRE A VIDA
DOI:
https://doi.org/10.20873/porletras/11Abstract
This research aims to analyze how the cultural identity of black people can be re-signified from a perspective of blackness, using as its corpus the film M-8 Quando a morte socorre a vida (2020), scripted and directed by filmmaker Jeferson De, a member of Brazilian black cinema. This is a qualitative investigation using the methodological approach of Fairclough's Critical Discourse Analysis (CDA) (FAIRCLOUGH, 2016), based on the social relations that the representation of a black character can bring about socially. The research is based on studies on cinema by Stam (2003); on identity by Hall (2006); on black identity and representation by Fanon (2008), Kilomba (2019); and on blackness, with Césaire (2016) and Bernd (1998). The analysis consisted of interpreting and discussing the standardized discourses that are reproduced and those that are re-signified through the lens of blackness. The development of these categories made it possible to understand the strategies of re-signification in the black reexistence constructed in the film. The hypothesis is that the production constructed by the black filmmaker shows that the representation of black cultural identity, commonly stereotyped to subjugate them in film works, can be demystified by the discourse of blackness, enabling discursive and social changes, in the short and long term, in social spaces.
References
ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
BERND, Zilá. O que é Negritude [1988]. Coleção Primeiros Passos, n. 209, São Paulo: Editora Brasiliense, 1998.
CANDANDA, D; BORGES, R. OLIVEIRA, S. “Cinema negro brasileiro”: histórias, conceito e panorama de um movimento cinematográfico. Revista da ABPN • v. 14, n. Ed. Especial • Outubro 2022 • p.279-300.
CÉSAIRE, Aimé. Discurso sobre a Negritude. Nandyala: Belo Horizonte, 2010. p. 7-38.
FAIRCLOUGH, N. Discurso e Mudança Social. (Coordenação da trad.) Izabel Magalhães. Brasília: UNB, 2. ed., 2016.
FANON, Frantz. A experiência vivida do negro. In: Pele negra, máscaras brancas. Salvador: EDUFBA, 2008.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução Tomaz Tadeu da Silva, Guaracira Lopes Louro – 11. Ed. – Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
hooks, bell. Olhares negros: raça e representação. Trad. Stephanie Borges. São Paulo: Elefante, 2019.
KILOMBA, Grada. Memórias da Plantação: Episódios de Racismo Cotidiano Rio de Janeiro. Cobogó, 2019.
MUNANGA, Kabengele. Negritude: usos e sentidos. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
OLIVEIRA, Samuel. “Cinema Negro”: Trajetórias e perspectivas estéticas em entrevistas de história oral com três artistas. Projeto História: São Paulo, v. 71, pp. 155 – 180, 2021.
QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. CLACSO: Buenos Aires, 2005. P. 117-142
STAM, Robert. Introdução à teoria do cinema. Trad. Fernando Mascarello. Papirus: Campinas, SP, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores concordam com os termos da Declaração de Direito Autoral, que se aplicará a esta submissão caso seja publicada nesta revista (comentários ao editor podem ser incluídos a seguir).