DISCURSO INSTITUCIONAL E HOS(TI)PITALIDADE

A LÍNGUA DE (NÃO) ACOLHIMENTO EM MO(VI)MENTOS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/10.20873-2024-31987pm9

Abstract

In this article we propose gestures of interpretation regarding the institutional discourse for the access of Haitian students-subjects to higher education, with the aim of analyzing the notion of hospitality through the lens of Derridean deconstruction from a discursive-deconstructivist perspective. The analysis points to three mo(ve)ments, which we name as knowing the language to/and (demonstrate) knowledge about, know the language and (demonstrate) know about the language and, prove to know the language, which show shifts in manners of hospitality or hostility, in which the Portuguese language is taken as a (non) welcoming language. In these three mo(ve)ments, we observed that there are changes in the form of admission that increasingly require the candidate to understand the Portuguese language. Thus, at the same time as one tries to receive the other from the hospitality, what Derrida (2004) calls hos(ti)pitality is also present, as the Haitian student-subject will need to fulfill the requirements of the selection process in a language that is not theirs. Regarding this, throughout the work, we aimed to show that the so-called welcoming language is still a barrier to both access and permanence of this student, and also in other areas of society, as this is a language of the subject's daily life, necessary for their full citizenship. Therefore, we understand that, for beyond the academic space, more and more attention and actions are necessary to minimize and overcome this barrier, considering the immigrant’s voice and language in the welcoming process.

Author Biographies

Mary Stela Surdi, UNIVERSIDADE FEDERAL DA FRONTEIRA SUL

Professora, graduada em Letras pela Universidade do Oeste de Santa Catarina (1994), com mestrado em Letras Lingüística pela Universidade Federal de Santa Catarina (1998). Atualmente é docente com dedicação exclusiva na Universidade Federal da Fronteira Sul e cursa Doutorado em Estudos Linguísticos no Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos na Universidade Federal da Fronteira Sul. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Metodologia de Ensino de Português, atuando principalmente nos seguintes temas: pratica de ensino, leitura, língua portuguesa e análise de discurso. 

Roselaine De Lima Cordeiro, UNIVERSIDADE FEDERAL DA FRONTEIRA SUL

Doutoranda e Mestra em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal da Fronteira Sul Campus Chapecó (UFFS). Licenciada em Letras Português e Espanhol - Licenciatura pela Universidade Federal da Fronteira Sul Campus Chapecó (UFFS). Especialista em Assessoria Executiva pela Universidade de Passo Fundo (UPF) (MAR. 2010 a DEZ. 2011). Bacharel em Secretariado Executivo pela Universidade de Passo Fundo (UPF) (MAR. 2006 a DEZ. 2009). Atua como Secretária Executiva na Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) desde 11/02/2010, atualmente é servidora da Coordenação Acadêmica do Campus Erechim. Já atuou na secretaria da Direção do Campus Erechim e na Procuradoria Educacional Institucional (PI) em Chapecó-SC, setor vinculado à reitoria. Tem experiência em Assessoria Executiva. Temas de pesquisa de atuação e interesse: leitura e mediação de leitura de textos.

Angela Derlise Stübe, UNIVERSIDADE FEDERAL DA FRONTEIRA SUL

Possui graduação em Letras Licenciatura Plena pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUÍ (1997), mestrado em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM (2000) e doutorado em Lingüística Aplicada, pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2008). Atualmente, é professora da Universidade Federal da Fronteira Sul, Campus Chapecó/SC, no curso de graduação em Letras e no Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos (PPGEL). Trabalha, principalmente, com os seguintes temas: formação de professores, discurso pedagógico, ensino-aprendizagem de língua materna, políticas lingüísticas. É membro do GT "Práticas Identitárias em Lingüística Aplicada", na ANPOLL; líder do grupo de pesquisa "língua(gem), discurso e subjetividade"; integrante do "Fronteiras: Laboratório de Estudos do Discurso", Coordenadora de área do subprojeto PIBID Língua Portuguesa; coordena o GELINDI - Grupo de Estudos Linguagem, Discurso e Identidade

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Published

2024-05-19 — Updated on 2024-05-19

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How to Cite

Surdi, M. S., De Lima Cordeiro, R., & Stübe, A. D. (2024). DISCURSO INSTITUCIONAL E HOS(TI)PITALIDADE: A LÍNGUA DE (NÃO) ACOLHIMENTO EM MO(VI)MENTOS. Porto Das Letras, 10(1), 55–82. https://doi.org/10.20873/10.20873-2024-31987pm9