PRODUÇÃO DE ESCRITA LITERÁRIA EM SALA DE AULA

UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA COM O GÊNERO CRÔNICA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/10.20873-2024-89-up87

Abstract

This article is the result of an experimental pedagogical proposal and discusses the implementation of a Didactic Sequence (SD) focused on the genre of chronicles, using the Geneva School approach. The objective was to analyze the development of reading and writing skills of the students involved in the production of this genre, specifically with 7th-grade students from the final years of elementary school in a public school in Boca da Mata - AL. To achieve this, we adopted a qualitative study in the analysis of the collected material, based on the Sociodiscursive Interactionist Perspective (ISD) proposed by Bronckart (1999). It was observed that, although the students showed proficiency with narrative typology, they faced difficulties in framing their texts within the structure and characteristics of the chronicle genre. They also struggled with using connotative language, correctly applying paragraphing, and exhibited deviations regarding the proposed theme and the overall meaning of the text. However, it is noteworthy that the proposed didactic sequence favored the development of writing skills and promoted strategies for student writing, contributing to the development of literary writing practices with the genre of chronicles.

 Keywords: Chronic genre; Didactic Sequence; Production of literary writing

Author Biographies

Rita de C´ássia da Silva Cavalcante, Universidade de Pernambuco - UPE

Mestranda do curso Mestrado Profissional em Letras (ProfLetras), da Universidade de Pernambuco - UPE, localizado no campus Garanhuns - PE, Brasil. Professora Efetiva da Rede Municipal da Prefeitura de Boca da Mata - AL.

Emmanuella Farias de Almeida Barros, Universidade de Pernambuco - UPE

Professora Adjunta na Universidade de Pernambuco (UPE) Campus Petrolina. Professora Colaboradora do Programa de Mestrado Profissional em Letras - PROFLETRAS - Rede Nacional (UPE - Campus Garanhuns). Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (PPGE/UFPE) com período de Doutorado Sanduíche em Lyon (França) na Université Lumière Lyon 2. É membro do Centro de Estudos em Educação e Linguagem (CEEL/UFPE) e do Grupo de Estudos em Alfabetização, Práticas Docentes e Formação de Professores (GEALPRAFOR).

Geam Karlo-Gomes, Universidade de Pernambuco - UPE

Professor do Programa de Mestrado Profissional em Letras - PROFLETRAS - Rede Nacional (UPE - Campus Garanhuns). Líder do ITESI/ CNPq - Grupo de Pesquisa Itinerários Interdisciplinares em Estudos Sobre o Imaginário, Linguagens e Culturas . Coordenador do Lali & TIC - Laboratório de Linguagens Tecnologias, Imaginário e Imaginação Criativa (UPE).

Isaac Costa, Universidade de Pernambuco - UPE

Professor do Programa de Mestrado em Letras da Universidade de Pernambuco (PROFLETRAS - UPE). Doutor em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. É membro do Grupo de Pesquisa Oficinas de Análise do Discurso: conceitos em movimento e um dos coordenadores do Grupo de Estudos e Pesquisas em Análise de Discurso Pecheutiana (GepAD/UPE).

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2003.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 19 de Agosto de 2023.

BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sociodiscursivo. São Paulo: EDUC, 1999.

CAMPOS, Paulo Mendes et. al. Para gostar de ler: crônicas. São Paulo: Editora Ática, 1989. v.3.

CANDIDO, Antonio. Para gostar de ler: crônicas. São Paulo: Ática, 2003.

COELHO, Fábio André; Palomanes, Roza (org.). Ensino de produção textual. 1. ed. 2. reimp. São Paulo: Contexto, 2022.

DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard. Os gêneros escolares - das práticas de linguagem a objetos de ensino. In: DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros Orais e Escritos na escola. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2004, p. 61-78.

FERNANDES, Alessandra. Compreensão e produção de textos em língua materna e língua estrangeira. Curitiba: Ibpex, 2008.

FURTADO, Alfredo Braga. Como escrever crônicas. Belém: abfurtado, 2020.

GOMES, Geam-K; MUNIZ, A. de O.; SOUZA, Sara de Oliveira Muniz de. As TDICS no campo de atuação social vida pública: uma sequência didática do gênero textual linha do tempo com o canva. Rev. Edu. Foco, Juiz de Fora, v. 26, n. esp. 3, 2002. Disponível em: https://bit.ly/3Ut3ZYI. Acesso em: 16 ago. 2023.

MACHADO, A. R.; CRISTOVÃO, V. L. L. A construção de modelos didáticos de gêneros: aportes e questionamentos para o ensino de gêneros. Linguagem em (Dis)curso, v. 6, n. 3, p. 547-573, 2006. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/pdf/construcao_modelos_didaticos_generos.pdf. Acesso em: 23 Ago. 2023.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

REZENDE, N. L. O ideal de formação pela literatura em conflito com as práticas de leitura contemporâneas. In: SANTINI, J. (org.). Literatura, crítica, leitura. Uberlândia: Edufu, 2011, p. 273-290.

SÁ, Jorge de. A crônica. Rio de Janeiro: Ática, 1987.

SOARES, Marcus Vinicius Nogueira. A crônica brasileira do século XIX: uma breve história. São Paulo: É Realizações, 2014.

Published

2024-05-19 — Updated on 2024-05-19

Versions

How to Cite

Silva Barbosa, P., Silva Cavalcante, R. de C. da, Farias de Almeida Barros, E., Karlo-Gomes, G., & Costa, I. (2024). PRODUÇÃO DE ESCRITA LITERÁRIA EM SALA DE AULA: UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA COM O GÊNERO CRÔNICA. Porto Das Letras, 10(1), 106–134. https://doi.org/10.20873/10.20873-2024-89-up87