Literature and music: mottos and glosses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873.24216

Abstract

In this article, our main objective is to discuss the overlapping between Literature and Music. As poetic production, literature and music walked together for a long time. Already, as areas of knowledge, they inherited positivist characteristics and developed as research with different scopes and with very different results. In contemporary times, new efforts have been made to mitigate the distances between these poetic and aesthetic areas. Therefore, our objective, in this article, is to discuss the overlapping between Literature and Music, from the tool of Comparative Literature and contemporary literary studies. To make the discussion more robust, we used some authors, such as: Bosi (2013), Candido (2006), Coutinho (2006), as well as Rückert (1997) and Tatit (1996). As a conclusion of the article, we will bring an analysis of the song Força estranha by the composer Caetano Veloso, focusing on the overlap between Literature and Music, more specifically between poetry and song. One of the tools to better understand this complex dialogue between music and literature is found in melopoetics, a discipline of interest to Comparative Literature.

Author Biography

RAFAEL BARROS DE ALENCAR, UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO NORTE - UFRN

Cursando doutorado na UFRN, no PPgEL - Programa de Pós Graduação em Estudos da Linguagem. Mestre pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN no PPgEL, Programa de Pós Graduação em Estudos da Linguagem. Especialista em Cinema (pós graduação Lato Sensu UFRN) e graduado em Gestão Pública pela UFRN. Estudante no grupo de pesquisa Grupo de Pesquisa Ponte Literária Hispano-brasileira da UFRN; Servidor Público Federal - lotado na COMUNICA (Superintendência de Comunicação), na função de Programador de Rádio e TV); Trabalhei na Comissão Organizadora da 7º Edição do FMPB 2017 (Festival Música Potiguar Brasileira), promovido pela Superintendência de Comunicação (COMUNICA UFRN); Trabalhei na Comissão Organizadora da 6º Edição do FMPB 2016 (Festival Música Potiguar Brasileira), promovido pela Superintendência de Comunicação (COMUNICA UFRN); Desenvolvi no ano de 2014, na função de coordenador adjunto, um projeto de extensão, chamado Brincando o Coco: diálogos de memória e musicalidade, em que atuamos no processo contínuo de reinvensão do coco enquanto manifestação popular, suas novas apropriações por parte dos artistas potiguares, enfim, um diálogo de memórias e musicalidade que culminaria na construção de um rádio-doc.

References

ALMEIDA, Adriana Soares de. A Melopoética Cultural do Sertão do Moxotó: Uma profecia cantada. Revista Brasileira de Estudos da Canção, Natal, n.6, jul-dez 2014. Disponível em: www.rbec.ect.ufrn.br.

BOSI, A. Ideologias e contra ideologias. In: Entre a Literatura e a História. São Paulo: Editora 34, 2013.

CANDIDO, Antonio. O estudo analítico do poema. 5 ed. São Paulo: Associação Editorial Humanitas, 2006. 164p.

COUTINHO, Eduardo F. Literatura Comparada: reflexões sobre uma disciplina acadêmica. Revista Brasileira de Literatura Comparada, UFRJ, n. 8, 2006.

COUTINHO. E. Os sentidos da tradição. Trabalho apresentado no NP13 - Núcleo de Comunicação e Cultura das Minorias, XXV Congresso anual em Ciências da Comunicação, Salvador Bahia. 2002.

COUTINHO, Eduardo F. Literatura Comparada, literaturas nacionais e o questionamento do cânone. Revista Brasileira de Literatura Comparada, UFRJ, n. 3, p. 67-75, 1996.

CECCHETTO, F. Entre a Literatura e a Música: o poético e o lúdico no contexto da canção da MPB. DARANDINA revisteletrônica - Programa de Pós Graduação em Letras UFJF, v. 4, n. 1, 2011.

MOURA, Verônica de F. G. de. A canção no contexto das relações da poesia com a música. Anais do XII Congresso Internacional da Associação Brasileira de Literatura Comparada, 2011: Curitiba, PR – Centro, Centros; ética e estética/ Benito Martinez Rodriguez (org.) – Curitiba: ABRALIC, 2011. e-book.

NITRINI. S. Conceitos Fundamentais. In: Literatura Comparada. História, Teoria e Crítica. São Paulo: Edusp, 2000.

OLIVEIRA, S. R. Leituras Intersemióticas: a contribuição da Melopoética para os Estudos Culturais. Caderno de Tradução, Florianópolis: NUT, 2001, v. 1, n.7, p. 291-30.

OLIVEIRA, S. R. Literatura e Música: união indissociável. Revista Internacional em Língua Portuguesa RILP, n. 37, 2020, p 93-114.

PERRONE-MOISÉS, L. Mutações Literárias e Culturais. In: Mutações da Literatura no século XXI. São Paulo: Cia das Letras, 2016.

RUCKERT, E. Música e Literatura. Revista Gláuks, Universidade Federal de Viçosa, ano I, n. 2, jan-fev/1997, p. 125-138.

SQUEFF. E. Música e Literatura: Entre o som da letra e a letra do som. In Literatura e Sociedade. volume 2 n. 2. São Paulo, 1997.

TATI, Luiz. (1996). O Cancionista. Composição de Canções no Brasil São Paulo: Edusp.

VELOSO, Caetano. Força estranha. CBS 7” - 45 rpm nº 7288. 1978

Published

2024-11-20

How to Cite

BARROS DE ALENCAR, R., & Anderson de Oliveira Lima, S. (2024). Literature and music: mottos and glosses. Porto Das Letras, 10(2), 291–308. https://doi.org/10.20873.24216