Literature and music: mottos and glosses
DOI:
https://doi.org/10.20873.24216Abstract
In this article, our main objective is to discuss the overlapping between Literature and Music. As poetic production, literature and music walked together for a long time. Already, as areas of knowledge, they inherited positivist characteristics and developed as research with different scopes and with very different results. In contemporary times, new efforts have been made to mitigate the distances between these poetic and aesthetic areas. Therefore, our objective, in this article, is to discuss the overlapping between Literature and Music, from the tool of Comparative Literature and contemporary literary studies. To make the discussion more robust, we used some authors, such as: Bosi (2013), Candido (2006), Coutinho (2006), as well as Rückert (1997) and Tatit (1996). As a conclusion of the article, we will bring an analysis of the song Força estranha by the composer Caetano Veloso, focusing on the overlap between Literature and Music, more specifically between poetry and song. One of the tools to better understand this complex dialogue between music and literature is found in melopoetics, a discipline of interest to Comparative Literature.
References
ALMEIDA, Adriana Soares de. A Melopoética Cultural do Sertão do Moxotó: Uma profecia cantada. Revista Brasileira de Estudos da Canção, Natal, n.6, jul-dez 2014. Disponível em: www.rbec.ect.ufrn.br.
BOSI, A. Ideologias e contra ideologias. In: Entre a Literatura e a História. São Paulo: Editora 34, 2013.
CANDIDO, Antonio. O estudo analítico do poema. 5 ed. São Paulo: Associação Editorial Humanitas, 2006. 164p.
COUTINHO, Eduardo F. Literatura Comparada: reflexões sobre uma disciplina acadêmica. Revista Brasileira de Literatura Comparada, UFRJ, n. 8, 2006.
COUTINHO. E. Os sentidos da tradição. Trabalho apresentado no NP13 - Núcleo de Comunicação e Cultura das Minorias, XXV Congresso anual em Ciências da Comunicação, Salvador Bahia. 2002.
COUTINHO, Eduardo F. Literatura Comparada, literaturas nacionais e o questionamento do cânone. Revista Brasileira de Literatura Comparada, UFRJ, n. 3, p. 67-75, 1996.
CECCHETTO, F. Entre a Literatura e a Música: o poético e o lúdico no contexto da canção da MPB. DARANDINA revisteletrônica - Programa de Pós Graduação em Letras UFJF, v. 4, n. 1, 2011.
MOURA, Verônica de F. G. de. A canção no contexto das relações da poesia com a música. Anais do XII Congresso Internacional da Associação Brasileira de Literatura Comparada, 2011: Curitiba, PR – Centro, Centros; ética e estética/ Benito Martinez Rodriguez (org.) – Curitiba: ABRALIC, 2011. e-book.
NITRINI. S. Conceitos Fundamentais. In: Literatura Comparada. História, Teoria e Crítica. São Paulo: Edusp, 2000.
OLIVEIRA, S. R. Leituras Intersemióticas: a contribuição da Melopoética para os Estudos Culturais. Caderno de Tradução, Florianópolis: NUT, 2001, v. 1, n.7, p. 291-30.
OLIVEIRA, S. R. Literatura e Música: união indissociável. Revista Internacional em Língua Portuguesa RILP, n. 37, 2020, p 93-114.
PERRONE-MOISÉS, L. Mutações Literárias e Culturais. In: Mutações da Literatura no século XXI. São Paulo: Cia das Letras, 2016.
RUCKERT, E. Música e Literatura. Revista Gláuks, Universidade Federal de Viçosa, ano I, n. 2, jan-fev/1997, p. 125-138.
SQUEFF. E. Música e Literatura: Entre o som da letra e a letra do som. In Literatura e Sociedade. volume 2 n. 2. São Paulo, 1997.
TATI, Luiz. (1996). O Cancionista. Composição de Canções no Brasil São Paulo: Edusp.
VELOSO, Caetano. Força estranha. CBS 7” - 45 rpm nº 7288. 1978
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores concordam com os termos da Declaração de Direito Autoral, que se aplicará a esta submissão caso seja publicada nesta revista (comentários ao editor podem ser incluídos a seguir).