Do amor e da morte

considerações sobre a fotografia em Roland Barthes e Italo Calvino

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873.24208

Abstract

This article aims to present a reading of Italo Calvino's story "A aventura de um fotógrafo," based on the reflections approached by Roland Barthes in A câmara clara, including those that unfold when he returns as Calvino's motor or story. Originally published as a research project in 1955, with the title "Le follie del mirino," it managed to be included after the book Os amores difíceis, along with other texts that do not bear the title or term "adventure," used by Barthes to define his experience with photography - the attraction that certain photos have on him is like an experience of "adventure," not the same feeling of "communion," of the "soul." The French critic comments on photography based on two experiences: that of the subject being looked at and that of the subject looking at it, while Calvino's character lives in the experience of a photographer, albeit an amateur one. Despite this difference, both seek the essence of photography, the trait that is peculiar and fundamental. Therefore, I propose a theory about the image and its relationship with the human for each of them.

References

BARTHES, Roland. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Trad. Julio Castañon Guimarães. - [edição especial]. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015.

BARTHES, Roland. Fragmentos de um discurso amoroso. Trad. de Hortência dos Santos. São Paulo: Editora Unesp, 2018.

BARTHES, Roland. O império dos signos. Trad. Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

BARTHES, Roland. Roland Barthes: by Roland Barthes. Trad. Richard Howard - Berkeley And Los Angeles. California: University Of California Press, 1994.

CALVINO, Italo. Coleção de areia. Trad. Maurício Santana Dias. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

CALVINO, Italo. A aventura de um fotógrafo. In: ______. Os amores difíceis. Trad. Raquel Ramalhete. 2 ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

CALVINO, Italo. Seis propostas para o próximo milênio. Lições americanas; Trad. Ivo Barroso. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Falenas: ensaios sobre a aparição, 2. Trad. António Preto, Eduardo Brito, Mariana Pinto dos Santos Rui Pires Cabral, Vanessa Brito. Lisboa: KKYM – 2015.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. Prefácio de Sthéfane Huchet; trad. Paulo Novaes. São Paulo: Editora 34, 2010.

HAN, Byung-Chul. Não-coisas: reviravoltas do mundo na vida. Trad. Rafael Rodrigues Garcia. Petrópolis. Rio de Janeiro: Vozes, 2022.

HAN, Byung-Chul. No enxame: perspectivas do digital. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2018.

HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. Trad. E. Giachini. Petrópolis, Rj: Vozes, 2015.

KRENAK, Ailton. Futuro ancestral. São Paulo: Companhia das letras, 2022.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. Trad. Ivone C. Benedetti. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

SAMOYAULT, Tiphaine. Roland Barthes: biografia. Trad. Sandra Nitrini e Regina Salgado Campos. São Paulo: Editora 34, 2021.

SONTAG, Susan. A caverna de Platão. In: ______. Sobre fotografia. Trad. Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

Published

2024-11-20

How to Cite

Maia, C. C., & dos Santos Silva, L. (2024). Do amor e da morte: considerações sobre a fotografia em Roland Barthes e Italo Calvino. Porto Das Letras, 10(2), 148–161. https://doi.org/10.20873.24208