O CHOQUE COMO NOVA ESSÊNCIA DA OBRA DE ARTE E SUPERAÇÃO DA MONOCULTURA DO SABER EM CORALINE E CORALINE E O MUNDO SECRETO

THE SHOCK AS A NEW ESSENCE OF THE WORK OF ART AND OVERCOME OF THE MONOCULTURE OF THE SCIENTIFIC KNOWLEDGE IN CORALINE (2003) AND CORALINE (2009)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873.24220

Abstract

The children’s literature echoes in different ways in the postmodern society, and part of the reason is related to its films productions and adaptations. One strong nuance of this interpretation is the minorization of the literature and the intermedia translation. The works that we chose for our analysis suffer a triple attack, first because Coraline (Gaiman, 2020) is, clearly, a children’s literature book, and second, it became a bestseller and, last, for its movie adaptation, Coraline (2012), be a stop-motion animated film. Therefore, our main objectives were to interpret the children’s literature as a category that the minorization comes from the monoculture of the scientific knowledge, proposed by Boaventura de Sousa Santos, as well as defend the unusual characteristics of the works according to Tzvetan Todorov and, last, treat the essence of art in the postmodernity according to the concepts of shock and stoss, proposed by Benjamin and Heidegger (Vattimo, 1989).

References

FELISBERTO, Luis Fernando Stecca; FORTES, Rafael Adelino. O horror na literatura: uma perspectiva de H.P. Lovecraft sobre o desconhecido e o sobrenatural. In: BARROS, Fernando Monteiro de; FRANÇA, Júlio. COLUCCI, Luciana (Orgs.). O medo como prazer estético: (re)leituras do gótico literário. Rio de Janeiro: Dialogarts, 2015; p. 26-40.

GAIMAN, Neil. Coraline. Trad. Regina de Barros Carvalho. Rio de Janeiro: Rocco, 2003.

HATTNHER, Alvaro Luiz. Literatura, cinema e outras arquiteturas textuais: algumas considerações sobre teorias da adaptação. Itinerarios, n. 36, p. 35-44, 2013. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11449/122307>.

HUNT, Peter. Crítica, teoria e literatura infantil. São Paulo: Cosac Naify, 2010

POE, Edgar Allan. O gato preto. Editora Blue Books. E-book.

TAVARES, Márcia. Você conhece Coraline Jones?: o leitor juvenil e a narrativa de suspense. Campina Grande: Congresso Internacional da ABRALIC, 2013. Disponível em: https://abralic.org.br/anais/arquivos/2013_1434455910.pdf. Acesso em: 23 ago. 2020.

TODOROV, Tzvetan. Introdução à literatura fantástica. São Paulo: Perspectiva, 2004.

VATTIMO, Gianni. A arte da oscilação. In: A sociedade transparente. Lisboa: Garzanti Editore, 1989.

Published

2024-11-20

How to Cite

Farias, D., Páscoa, L., & Páscoa, M. (2024). O CHOQUE COMO NOVA ESSÊNCIA DA OBRA DE ARTE E SUPERAÇÃO DA MONOCULTURA DO SABER EM CORALINE E CORALINE E O MUNDO SECRETO: THE SHOCK AS A NEW ESSENCE OF THE WORK OF ART AND OVERCOME OF THE MONOCULTURE OF THE SCIENTIFIC KNOWLEDGE IN CORALINE (2003) AND CORALINE (2009) . Porto Das Letras, 10(2), 373–385. https://doi.org/10.20873.24220