MAPPING THE UNSPEAKABLE

Experiences for an other discursiveness of space

Authors

Abstract

The article presents a perspective on mapping, in the sense of a semiotics of space, as a possibility of a form of discursive writing. It moves away from the utilitarian conceptions of the map that permeate the pedagogical and literary discourse and instead, follows the conceptions of Ingold (2015) and Masschelein (2008), which present a relationship between mapping and walking from a Benjaminian inspiration. Inspired by exercises carried out with Jan Masschelein himself, we present mapping experiences carried out and coordinated by us in two different contexts: in a teacher training course in Lima, Peru, and in a discipline in a postgraduate course in Padova, Italy. The article shows how these experiences embody the meanings present in the works of Ingold and Masschelein and suggests the mapping or semiotics of spaces as a possibility of exercising discourse production, one that pays more attention to what is invisible and minor in spaces and fields than to what we are led to observe by the hegemonic forces of visibilization. Finally, it proposes attention and presence as the main meanings of a philosophical and generous posture in writing the world and discourse production.

References

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Prefácio de Roman Jakobson. Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 11. ed. São Paulo: Hucitec, 2004.

BENJAMIN, W. Rua de mão única. Infância berlinense: 1900. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 1. São Paulo: Editora 34, 2012a.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 4. São Paulo: Editora 34, 2012b.

DELEUZE, G. Proust e os signos. 2.ed. Trad. Antonio Piquet e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.

DERRIDA, J. Pensar em não ver: escritos sobre as artes do visível Florianópolis: Ed. da UFSC, 2012.

FOUCAULT, M. Arqueologia das ciências e história dos sistemas de pensamento; org. e seleção de texto, Manoel Barros da Motta; tradução, Elisa Monteiro. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2000.

GAIVOTA, D. Escolas Invisíveis: dobras para uma críptica da visão pura. Tese de doutoramento não publicada. Rio de Janeiro: Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2022.

INGOLD, T. O dédalo e o labirinto: caminhar, imaginar e educar a atenção. in: Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 21, n. 44, p. 21-36, jul./dez. 2015

KOHAN, W. Infância. Entre Educação e Filosofia. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

LAMBEIR, B. The Educational Cyberspace Affaire: a philosophical reading of the relevance of information and communciations technology for educational theory. Leuven: Unpublished doctoral dissertation. K.U.Leuven, 2004.

MASSCHELEIN, J.; SIMONS, M.; BRÖCKLING, U.; PONGRATZ, L. (eds.) The Learning Society from the Perspective of Governmentality. Hong Kong: Blackwell Publishing, 2007. p. 3-16.

MASSCHELEIN, J. E-ducando o Olhar: a necessidade de uma pedagogia pobre. In: Educação & Realidade. 33(1): 35-48 jan/jun 2008.

MOREY, M. Kantspromenade. Invitación a la lectura de Walter Benjamin. In: Creación. 1: 1-11, 1990.

PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. da. (Orgs.). Pistas do método de cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009.

ROLNIK, S. Esferas da Insurreição: notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: n-1 edições, 2018.

SAUSSURE, F. de. Curso de linguística geral. Organizado por Charles Bally e Albert Sechehaye. Prefácio de Isaac Nicolau Salum. 24. ed. São Paulo: Cultrix, 2002.

ZUBOFF, S. A era do capitalismo de vigilância: A luta por um futuro humano na nova fronteira de poder. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2021.

Published

2023-03-28

How to Cite

Contage, D. G., & Taramona-Trigoso, J. M. (2023). MAPPING THE UNSPEAKABLE: Experiences for an other discursiveness of space. Porto Das Letras, 9(1), 336–359. Retrieved from https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/15712