DESLOCAMENTOS POSSÍVEIS NO DISCURSO PEDAGÓGICO METÁLICO EM ENSINO REMOTO NA EJA

Authors

Abstract

This article aims to report the possible discursive displacements that occurred in teaching internship practices during the remote emergency teaching mediated by Digital Information and Communication Technologies (ICTs), in a class of Youth and Adult Education of a Workers' Education Center, in Rio Grande do Sul, in 2021, a period marked by the global pandemic of Covid 19. This is an exploratory-descriptive qualitative research, conducted by guidelines of the educational action research, and the data produced were considered in the light of the theoretical references of the Analysis of the original Discourse of Michel Pêcheux. Aiming to reflect on the possible displacements of pedagogical discourse in the environment mediated by ICTs, called metallic pedagogical discourse, the analytical corpus of this research was constituted by excerpts of speech fragments extracted from didactic sequences that represent the interaction teacher-trainee and students, performed in the remote environment, in synchronous activity. The results highlight the development of the reflexive process in the action and on the action as a formative instance of the trainee teacher and the enunciative displacements effected by the participants of the interaction. Thus, it can be affirmed that the research subjects occupied places of saying and enunciative positions represented in the clippings, which enrolled them in the pedagogical discourse and included them, sometimes passively, sometimes actively, to digital technologies, in front of a virtual environment of learning and teaching, which is brokered, thus perceiving mobilizations that brought to light possible effects of meanings about what is called metallic pedagogical discourse and is evidenced in the study carried out.

Author Biographies

João Batista da Silva Goulart, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul

Graduado em Letras: Língua Portuguesa e Literaturas de Língua Portuguesa pela Universidade Estadual do Rio Grande do Sul. Mestrando do Programa de Pós-graduação Profissional em Educação pela Universidade Estadual do Rio Grande do Sul. Especializando em Metodologias de Ensino de Língua Portuguesa e Literaturas de Língua Portuguesa pela Uniasselvi. Professor de Língua Portuguesa e Literaturas de Língua Portuguesa na educação básica no município de Montenegro/RS. Participante em Grupos de Pesquisa CNPQ em Teoria Literária e Formação do Leitor. Faz parte de Grupos de Estudos em Análise do Discurso Francesa.

Sita Mara Lopes Sant'Anna, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul

Licenciada em Letras Português e Francês, pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1991), com mestrado e doutorado em Educação, pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (2000 e 2009, respectivamente). Foi Vice-Reitora da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul - Gestão 2011 a 2014. Atualmente, é professora adjunta da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul - UERGS, atuando nos cursos de Licenciatura em Pedagogia e Licenciatura em Letras na graduação e, também, no Mestrado Profissional em Educação- PPGED/UERGS/CAPES. É líder do grupo de pesquisa do CNPq " Educação de Jovens e Adultos:docência, formação e processos pedagógicos da EJA", desde 2014. Possui experiência na área de Educação, com ênfase em Currículos Específicos e Interdisciplinares para Níveis e Tipos de Educação, com focos na Pesquisa em Educação de Jovens e Adultos - EJA e Análise de Discurso de linha francesa, desenvolvendo investigações diversas no campo da Educação de Jovens e Adultos. Possui produção acadêmica com base nas seguintes abordagens em EJA: Gestão e políticas públicas, formação inicial e continuada de professores, práticas docentes, processos educacionais do currículo: caminhos metodológicos, planejamento e avaliação. Desenvolve pesquisas em Educação de Jovens e Adultos abrangendo o diagnóstico da oferta e demandas da EJA, processos identitários da docência, sentidos e significados da formação inicial e continuada de professores da EJA.

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Published

2023-03-28

How to Cite

da Silva Goulart, J. B., & Lopes Sant’Anna, S. M. (2023). DESLOCAMENTOS POSSÍVEIS NO DISCURSO PEDAGÓGICO METÁLICO EM ENSINO REMOTO NA EJA. Porto Das Letras, 9(1), 73–100. Retrieved from https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/15400