O Linkedin e os não-linguistas: reflexões a partir de uma visada discursiva

Authors

  • Viviane Quenzer UFSCar
  • Lígia Mara Boin Menossi de Araujo UFSCar

Abstract

In this article, we will analyze the discursive construction of the business profile of a non-linguist who prescribes the normative use of written language on the social network Linkedin. For this, we will make a brief presentation of studies on Folk Linguistics (PAVEAU, 2020) for the classification of this non-linguist and on Scene of Enunciation (MAINGUENEAU, 2015) to understand how these linguistic practices, combined with the normative grammar of the Portuguese language in interface with the digital, build spontaneous theories about a possible professional language. This is because we understand that these linguistic practices carried out by a non-linguist give rise to specific strategies on the dissemination of an ideal about language and, at the same time, reveal the construction of a theory about professional language, something new compared to what is understood about language in relation to formalized theories in the scientific and academic environment. Thus, our investigation intends to verify how these spontaneous linguistic practices (normatist and interventionist) are carried out by Dalva, a teacher, mentor, businesswoman and Top Voice 2020, from the analysis of the descriptive (author) content of her professional page, on the web social Linkedin, as a production about the language that could characterize her as a folk linguist.

Author Biographies

Viviane Quenzer, UFSCar

Bacharela em Linguística pela Universidade Federal de São Carlos, desenvolveu durante a graduação projeto de iniciação científica voltado para o Ensino e Aprendizagem de Língua Portuguesa, Alfabetização e Letramento nos Anos Iniciais. Atualmente, é mestranda do departamento de Letras e Linguística da Universidade Federal de São Carlos e sócia-fundadora de uma empresa na área de comunicação para interfaces conversacionais intitulada Langue.

Lígia Mara Boin Menossi de Araujo, UFSCar

Doutora (2015) e mestre (2011) em Linguística pela UFSCar ambos com apoio da Fapesp, especialista em Linguística de Texto e Ensino pela Unesp - Araraquara (2004) e graduada em Letras pelo Instituto Municipal de Ensino Superior de Catanduva (2002). Realizou estágio de pós-doutorado em Filologia e Língua Portuguesa na USP (2016 - 2018) e em Linguística na UFSCar (2019) com bolsa Capes. Atuou como professora no ensino fundamental II, no ensino médio, no ensino técnico e no ensino superior. É Professora Adjunta do Departamento de Letras da Universidade Federal de São Carlos e editora de seção da revista Linguasagem - Revista Eletrônica de Popularização Científica em Ciências da Linguagem. É uma das coordenadoras do LEEDIM - Laboratório de Estudos Epistemológicos e Discursividades Multimodais e membro integrante do UPLiP - Unidade de Pesquisa em Linguística Popular. Líder do grupo de pesquisa e também do programa de extensão intitulados: GESTAR: Grupo de estudos, análise e reflexão sobre maternidade e ciência. É embaixadora do Movimento Parents in Science. Dedica-se à pesquisa da análise do discurso da maternidade, da análise do discurso humorístico, da análise do discurso digital e da linguística popular.

References

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Published

2021-11-07

How to Cite

Quenzer, V., & Mara Boin Menossi de Araujo, L. (2021). O Linkedin e os não-linguistas: reflexões a partir de uma visada discursiva. Porto Das Letras, 7(4), 129–140. Retrieved from https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/12773