O discurso do sucesso em propagandas de investimentos

Authors

  • Damião Francisco Boucher Fundação Universidade Federal do Tocantins

Keywords:

Financial rise, Discourse, Investor, Media, Sucess

Abstract

This article aims to analyze discourse about the “trader of success” and how this preconstructed has become an indispensable discursive object in the sale of courses to the stock exchange professional. For that, we enumerate some important conceptions within the discursive object, namely discourses of market and success, as well as its derivatives and their respective relations with the investor's discursive formation. For such an undertaking, we used the theoretical-methodological references of Discourse Analysis, specifically the notions of preconstructed, the effect of truth, the relation of meaning, the interdiscursive and intradiscursive movement, among others. We hope to clarify how the effects of truth and the relation of meaning form a network of meanings (about consistency of gain, the truth about investment, social ascension, etc.) that intertwine in such a way as to transform the enunciating subject into a transferable and indispensable product for conquering the variable financial market. As a corpus, we analyze advertisements inviting the financial market. With Discursive Sequence (SD) we delimit the narrative constructed in “Welcome to the Ports Trader Channel”, by Suriel Ports, with a view to pointing out how these networks of meanings work, how they are related and how these effects are mobilized to build enunciating subject’s multiplicity of the identities, as well as his argumentative logic.

Author Biography

Damião Francisco Boucher, Fundação Universidade Federal do Tocantins

Letras, Análise de Discurso

References

CURCINO, Luzmara. Práticas de Leitura Contemporâneas: Representações discursivas do leitor inscritas na revista Veja – Araraquara, 2006. Folhas, 30 cm; p. 337 Tese (Doutorado em Lingüística e Língua Portuguesa) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras. Orientador: Valdir Heitor Barzotto

______. Velhos novos leitores e suas maneiras de ler em tempos de textos eletrônicos. Estudos Linguísticos, São Paulo, 41 (3): p. 1013-1027, set-dez 2012.

ORLANDI, Eni P. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. 12ª ed. Campinas, SP: Pontes Editora, 2015.

PÊCHEUX, Michel. Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux; Organizadores: François Gadet, Tony Hak; tradutores Bethania S. Mariani... [et al.]; 3ª ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 1997.

SOARES, Thiago Barbosa. Discurso do Sucesso: sentidos e sujeitos de sucesso no Brasil Contemporâneo; Universidade Federal de São Carlos UFSCar, Estudos Linguísticos, 45 (3): p. 1082-1091, 2016, São Carlos. São Paulo.

______. Discursos do sucesso: a produção de sujeitos e sentidos do sucesso no Brasil contemporâneo. São Carlos, SP: Pedro & João Editores, 2017.

______. Múltiplas perspectivas em Análise do Discurso: objetos variados/ Thiago Soares Barbosa (org.) – São Carlos – SP: Pedro & João Editores, 2018a.

______. Estilos de escrita e de pintura: uma leitura das aproximações entre as produções da literatura, da pintura e do texto; Revista Humanidades e Inovação. v. 5 n. 7, 2018b.

______. Percurso Linguístico: conceitos, críticas e apontamentos. Campinas – SP: Pontes Editores, 2018c.

Published

2021-02-07

How to Cite

Boucher, D. F. (2021). O discurso do sucesso em propagandas de investimentos. Porto Das Letras, 7(1), 116–133. Retrieved from https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/11583