O trabalho com a competência linguística nas aulas de leitura numa turma de 9º ano do ensino fundamental

Authors

  • Maria de Lurdes Nazário UEG, Departamento de Letras
  • Eliza Alves Landin UEG

Keywords:

Ensino de Leitura; Competência Linguística; Ensino Fundamental.

Abstract

We aim to develop a reflective teaching practice on the functionality of linguistic elements in the construction of textual meanings, contributing to the expansion of the reading ability of students in a 9th grade class of elementary school. We are based on the official guidelines for the teaching of Portuguese and on studies that conceive of reading as an intersubjective, collaborative activity that requires different knowledge and procedures from the reader to carry out a reading. We developed a participatory and collaborative research, teaching classes, with reading circle and subsequent applications of activities on the linguistic options of the authors of the texts and their communicative intention. With the development of a reflective approach to some uses of the language of the texts read, in which the student was called for discussion, to debate with other colleagues in search of reading of the readings, the students developed a critical reading of the function of the linguistic choices of the authors in the construction of the global meaning of the texts. They problematized communicative intentions and effects of the meaning of these choices, expanding their reading capacity.

References

ANDRADE, C. D. Debaixo da ponte. Disponível em: http://www.universodosleitores.com/2012/12/texto-da-semana-debaixo-da-ponte-de.html. Acesso em 05/09/2018.

ANTUNES, I. Assumindo a dimensão interacional da linguagem. In:______. Aula de Português: encontro e interação. São Paulo: Parábola, 2003. p. 39-105.

______. Gramática contextualizada: limpando “o pó das ideias simples”. São Paulo: Parábola, 2014. p. 39-58.

BAKHTIN, M. A interação verbal. In: ______. Marxismo e Filosofia da Linguagem. São Paulo: Hucitec, 2006. p. 112-130.

BLOWER, A. P. Estudante entrevistado pelo GLOBO é alvo de racismo em carta. O Globo, Rio de Janeiro, 14 de mar. 2018. Caderno Sociedade. Disponível em:
https://oglobo.globo.com/sociedade/estudante-entrevistado-pelo-globo-alvo-de-racismo-em-carta-22487847 Acesso em: 10/08/2018.

BRAGA, R. 200 crônicas escolhidas. Rio de Janeiro: Record, 2004. p. 63-64.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: 3º e 4º ciclos do Ensino Fundamental: Língua Portuguesa. Brasília/DF: MEC/SEF, 1998. 107 p.

BRASIL. Orientações Curriculares para o Ensino Médio – Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília: MEC, 2006.

COLOMER, T.; CAMPS, A. O que é ler. In: ______. Ensinar a ler, ensinar a compreender. Porto Alegre: Artmed, 2002. p. 29-47.

GERALDI, J. W. No espaço do trabalho discursivo, alternativas. In:______. Portos de passagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997. p. 115-217.

KLEIMAN, A. Oficina de leitura: teoria e prática. Campinas: Pontes, 2002. 102 p.

______. Leitura e prática social no desenvolvimento de competências no ensino médio. In: BUNEZ, C.; MENDONÇA, M. (Orgs.). Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola, 2006. p. 23-36.

KOCH, I. V.; ELIAS, V. M. Leitura, texto e sentido. In:______. Ler e compreender os sentidos do texto. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2017. p. 9-37.

______. Leitura, sistemas de conhecimentos e processamento textual. In:______. Ler e compreender os sentidos do texto. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2017. p. 39-56.

LERNER, D. Ler, escrever na escola: o real, o possível e o necessário. In: ______. Ler e escrever na escola: o real, o possível e o necessário. Porto Alegre: Artmed, 2002. p. 17-20.

MARCUSCHI, L. A. Processo de compreensão. In:_____. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008. p. 227-281.

SOLÉ, I. O desafio da leitura. In: ______. Estratégias de leitura. 6° ed. Porto Alegre: Artmed,1998. p. 21-38.

TRAVAGLIA, L. C. Objetivos do ensino de língua maternal. In: ______. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática. 11. ed. São Paulo: Cortez, 2009. p. 17-20.

______. O texto e o discurso. In: TRAVAGLIA, L. C . Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática. 11. ed. São Paulo: Cortez, 2009. p. 67-98.

VERÍSSIMO, L. F. Inimigos. Disponível em: https://www.andiorior.com/2016/11/inimigos-luis-fernando-verissimo.html. Acesso em: 30/08/2018.

______. O homem trocado. Disponível em: https://contobrasileiro.com.br/o-homem-trocado-cronica-de-luis-fernando-verissimo/. Acesso em: 07/09/2018.

Published

2021-02-07

How to Cite

Nazário, M. de L., & Alves Landin , E. . (2021). O trabalho com a competência linguística nas aulas de leitura numa turma de 9º ano do ensino fundamental. Porto Das Letras, 7(1), 358–382. Retrieved from https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/10039