Um sonho chamado Terra

Uma análise do filme Mãri Hi – A árvore do sonho

Authors

  • Lwidge de Oliveira UFS
  • Maria Beatriz Colucci UFS

DOI:

https://doi.org/10.20873-rpv10n1-31

Keywords:

Cinema. Cultura yanomami. Sonho. Morzaniel Ɨramari.

Abstract

This work investigates the configuration of cinematographic works by the Yanomami people, highlighting the organization, implications and effects proposed by this type of production. The study starts from the cosmological logic of the aforementioned original people, combining itself with Gilles Deleuze's theory on the relationship between consciousness and cinema, to analyze the short film Mãri Hi - A árvore do sonho (2023), by Morzaniel Ɨramari Yanomami, awarded at the festival É tudo verdade 2023. Inspired by the poetic analysis methodology of Wilson Gomes (2004), the study also considered authors who discuss territoriality, such as Félix Guattari (1999); Bruce Albert and Davi Kopenawa (2015, 2023); Hanna Limulja (2022), among others. In this way, the aim is to highlight the use of the cinematographic apparatus combined with Yanomami struggles and thought, taking into account a process of cinematographic construction based on correspondence between myth and language.

 

References

ALBERT, B; KOPENAWA, D. O espírito da floresta: A luta pelo nosso futuro. São Paulo: Companhia das Le-tras, 2023.

DELEUZE, G. Bergsonismo. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2012.

____. Cinema 1: a imagem-movimento. São Paulo: Editora 34, 2018.

____. Cinema 2: a imagem-tempo. São Paulo: Editora 34, 2018.

DELEUZE, G; GUATTARI, F. O que é a filosofia?. 3. ed. São Paulo: Editora 34, 2010.

DUARTE, D.R; TORRES, J. Entre o visível e o invisível: cinema indígena de auto-representação. Em: ____;____. (org.). Cosmologias da imagem: cinemas de realização indígena. Belo Horizonte: Filmes de Quintal, 2021.

FRANCO, F.L. Governar os mortos: necropolíticas, desaparecimento e subjetividade. São Paulo: Ubu editora, 2021.

GOMES, W. La poética del cine y la cuestión del método en el análisis fílmico. Significação: Revista de Cul-tura Audiovisual, [S. l.], v. 31, n. 21, p. 85–105, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2004.65584 [Acesso em: 5 abr. 2024]

GUATTARI, F. As três ecologias. 9. ed. Campinas: Papirus, 1999.

____. Caosmose: um novo paradigma estético. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2012.

KOPENAWA, D; ALBERT, B. A queda do céu: palavras de um xamã yanomami. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

LIMULJA, H. O desejo dos outros: uma etnografia dos sonhos Yanomami. São Paulo: Ubu editora, 2022.

TEIXEIRA, F.E. Cinemas “não narrativos”: experimental e documentário - passagens. São Paulo: Alameda, 2012.

Filmes

MÃRI HI - A ÁRVORE DOS SONHOS. Direção: Morzaniel Ɨramari Yanomami. Produção de Eryk Rocha e Ga-briela Carneiro da Cunha. Brasil: ARUAC Filmes, 2023.

Published

2025-08-16

How to Cite

de Oliveira, L., & Colucci, M. B. (2025). Um sonho chamado Terra: Uma análise do filme Mãri Hi – A árvore do sonho. Perspectivas, 10(1), 106–119. https://doi.org/10.20873-rpv10n1-31

Issue

Section

Dossiê Pensamento-Cinema 10