Notes on the social role of the philosophy teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/rpv8n3-89

Keywords:

Social function, Philosopher, Philosophy teacher

Abstract

Starting with the treatment of the question about the social function of the philosopher, theoretical contributions are constructed to direct some notes to a similar theme: the social function of the philosophy teacher. Four social functions will be proposed for the philosopher as contributions to the discussion regarding the social role of the philosophy teacher. It is to arrive at these contributions that the investigation is divided into two moments. In the first moment of the paper, the social function of the philosopher is discussed with the support of the reflections of Franklin Leopoldo e Silva. Four social functions of the philosopher will be extracted. In the second part of the paper, the relationship between philosophy and education is discussed. The four social functions of the philosopher will be applied in the context of the philosophy teacher's activity. The paper ends with Final Considerations

References

CAILLOIS, R. "Politique et violence chez Eric Weil". Revue de l’enseignement de philoso-phie, v. 28, n. 5, 1977, p. 1-10.

CANIVEZ, P. Weil. Paris: Les Belles Lettres, 1999.

FREIRE, P.; SHOR, I. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Ter-ra, 2013.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. Saberes necessários à prática educativa. Rio de Janei-ro: Paz e Terra, 2014.

GALLO, S. et al. "Paulo Freire e as subjetividades geradoras: um modo de vida filosófico para a educação contemporânea". Revista Pro-Posições - Dossiê Paulo Freire: cem anos de dialogação, problematização e transformação, v. 32, 2021, p. 1-21.

GALLO, S. Metodologia do ensino da filosofia: uma didática para o ensino médio. Campi-nas: Papirus Editora, 2012a.

GALLO, S.; CORREIA, W. A filosofia no Ensino Médio: a favor da “Filosofia que chega depois”. Filosofia e Educação, v. 4, n. 1, 2012b, p. 96-112.

GALLO, S. Deleuze e a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

HAN, B. C. Sociedade do cansaço. Petrópolis: Vozes, 2015.

KOHAN, W. O. "O ensino da filosofia frente à educação como formação". In: GALLO, S. et al (Orgs.). Filosofia do ensino de filosofia. Petrópolis: Vozes, 2003.

LEBRUN, G. "Sombra e luz em Platão". In: LEBRUN, G. A filosofia e sua história. MOURA et al (Orgs.). São Paulo: Cosac & Naify, 2006.

LEBRUN, G. "Pascal: a doutrina das figuras". In: LEBRUN, G. A filosofia e sua história. MOURA et al (Orgs.). São Paulo: Cosac & Naify, 2006.

MERLEAU-PONTY, M. Signos. Trad. M. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

NIETZSCHE, F. Genealogia da moral. Trad. R. Zwick. Porto Alegre: L&PM Pocket, 2018.

OLIVA, L. C. As marcas do sacrifício: um estudo sobre a possibilidade da História em Pas-cal. São Paulo: Associação Editorial Humanitas, 2004.

PERINE, M. "Aprendendo & ensinando a filosofar". In: CORNELLI, G.; CARVALHO, M. (Orgs.). Ensinar filosofia: volume II: Cuiabá: Central de Texto, 2013.

PLATÃO. A república. Trad. E. Teixeira. Fortaleza: Edições UFC, 2009.

SILVA, F. L. "Tempo: experiência e pensamento". Revista USP, n. 81, 2009, p. 6-17.

SILVA, F. L. Descartes e a metafísica da modernidade. São Paulo: Moderna, 2005.

SILVA, F. L. "Prefácio". In: OLIVA, L. C. As marcas do sacrifício: um estudo sobre a possi-bilidade da História em Pascal. São Paulo: Associação Editorial Humanitas, 2004.

SILVA, F. L. "Função social do filósofo". In: MAGALHÃES, S. T. et al (Orgs.). A filosofia e seu ensino. Petrópolis: Vozes, 1993.

ZWICK, R. "Introdução e notas". In: NIETZSCHE, F. Genealogia da moral. Trad. R. Zwick. Porto Alegre: L&PM Pocket, 2018.

WEIL, E. Filosofia política. Trad. M. Perine. São Paulo: Loyola, 2011a.

WEIL, E. Hegel e o Estado. Trad. C. Nougué. São Paulo: É Realizações, 2011b.

Published

2024-01-10

How to Cite

Benevides Soares, D. (2024). Notes on the social role of the philosophy teacher. Perspectivas, 8(3), 89–105. https://doi.org/10.20873/rpv8n3-89