LINGUISTIC PREJUDICE: Origin in Society; Terminus at School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n1p305

Keywords:

linguistic prejudice, society, school

Abstract

In this article, we briefly explain the development and the results of a study interrelating linguistic prejudice with educaüon. We assume that linguistic prejudice is a social phenomena, which can only be effectively confronted in school. This work is grounded in Sociolinguistics theory and Freire's pedagogy (Freire, 1980) by holding discussions about the concepts of variation and linguistic prejudice among teachers and students of basic education. As a result, we could see a change in teachers' and students' attitudes as well as their understanding regarding the existence and dangers of linguistic prejudice. Also, the relevance of the development of these kinds of activities which foster awareness on this issue proved to be of utmost importance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maridelma Laperuta-Martins, Unioeste - Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Doutora em Linguística e Língua Portuguesa pela UNESP-CAr; professora do colegiado de Letras da UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná - CFOZ, desde 2003; professora de Linguística e Língua Portuguesa, orientadora de pesquisas relativas à descrição e ensino de língua portuguesa. E-mail: chomsky1928@yahoo.com.br.  

References

ABRAÇADO, J. Entrevista com Maria Marta Pereira Scherre sobre preconceito lingüístico, variação lingüística e ensino. Cadernos de letras da UFF: preconceito lingüístico e cânone literário, Niterói, RJ, v. 36, p. 11-26, 2008.

BAGNO, Marcos A. Preconceito lingüístico: o que é, como se faz. 22. ed. São Paulo: Loyola, 2003.

______. Nada na língua é por acaso: por uma pedagogia da variação lingüística. São Paulo: Parábola, 2007.

BAKHTIN, Mikhail M. (VOLOSHINOV, Valentin N.). Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1999.

BORTONI-RICARDO, S. M. Educação em língua materna: a sociolingüística em sala de aula. 2. ed. São Paulo: Parábola, 2004.

______. Nós cheguemo na escola, e agora? Sociolingüística e educação. 2. ed. São Paulo: Parábola, 2006.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris; MACHADO, Veruska Ribeiro. Os doze trabalhos de Hércules: do oral para o escrito. São Paulo: Parábola, 2013.

BRITO, Luiz Percival Leme. Língua e ideologia. In: BAGNO, Marcos. Norma linguística. São Paulo: Loyola, 2002.

CARDOSO, Clodoaldo Meneguello. Tolerância e seus limites: um olhar latino americano sobre diversidade e desigualdade. São Paulo: Ed. UNESP, 2003.

CHAUÍ, Marilena. O que é ideologia. 39. ed. São Paulo: Brasiliense, 1995.

CYRANKA, Lucia Furtado Marcondes. Atitudes lingüísticas de alunos de escolas publicas de Juiz de Fora-MG. 2007. – Tese – Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ.

FARACO, Carlos Alberto. O Brasil entre a norma culta e a norma curta. In.: BAGNO, M.; LAGARES, X. C. (Orgs.). Políticas da norma e conflitos linguísticos. São Paulo: Parábola, 2011.

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação. 3. ed. São Paulo: Ed. Moraes, 1980.

______. Pedagogia do oprimido. 17.ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

______. Pedagogia da autonomia. 43. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

GNERRE, Maurizio. Linguagem, escrita e poder. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

LEITE, Marli Quadros. Preconceito e intolerância na linguagem. São Paulo: Contexto, 2008.

MARIANI, B. Entre a evidência e o absurdo: sobre o preconceito lingüístico. Cadernos de letras da UFF: preconceito lingüístico e cânone literário, Niterói, RJ, v. 36. p. 27-44, 2008.

MILROY, James. Ideologias linguísticas e as consequências da padronização. In: BAGNO, M.; LAGARES, X. C. Políticas da norma e conflitos linguísticos. São Paulo: Parábola, 2011.

RAMOS, Heloisa. Livro Didático. Disponível em: <http://www.acaoeducativa.org.br/downloads/V6Cap1.pdf>. Acesso em: 30 maio 2011 (em 23 out. 2016, o sítio não se encontrava disponível).

SAVIANI, Demerval. Escola e Democracia. Ed. comemorativa. São Paulo: Autores Associados, 2008.

SCHERRE, Maria Marta Pereira. Doa-se lindos filhotes de poodle: variação lingüística, mídia e preconceito. São Paulo: Parábola, 2005.

__________. Entrevista. Disponível em: <http://revistagalileu.globo.com/Revista/Common/0,,EMI110515-17774,00-O+PRECONCEITO+LINGUISTICO+DEVERIA+SER+CRIME.html>. Acesso em: 24 out. 2016

Published

2017-03-30

How to Cite

LAPERUTA-MARTINS, Maridelma. LINGUISTIC PREJUDICE: Origin in Society; Terminus at School. Observatory Journal, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 305–326, 2017. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n1p305. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2887. Acesso em: 22 jul. 2024.