SOCIAL MEDIA FOR PROMOTION AND COMMERCIALIZATION IN FAMILY FARMING: a resource application perspective

Auteurs-es

  • Andrea Rossi Scalco Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
  • Amanda Fracari de Souza Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho https://orcid.org/0000-0003-0495-2335
  • Cristiane Hengler Côrrea Bernardo Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
  • Roberto Bernardo Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
  • Eduardo Guilherme Satolo Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho https://orcid.org/0000-0002-8176-2423

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1a14pt

Mots-clés :

Family farming; Digital marketing platforms; Digital promotion platforms; Systematic Review of Literature; Social media.

Résumé

Family farming provides food diversity
worldwide. If, on the one hand, there is its
productive efficiency, within the scope of
the management of diverse cultures, on the
other hand, there is the challenge in the
promotion and commercialization of family
farming products. This article seeks to,
through a Systematic Literature Review (SLR)
and the use of the StArt tool, analyze the
research published in the databases Scopus
and Web of Science, so as to verify the use
of social media for promotion and
commercialization in family farming. The
results indicate that the use of social media
in family farming is beneficial, bringing
positive results, however, it lacks incentives,
investments, and attention from public
policies.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

Andrea Rossi Scalco, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Pós-doutorado em Ciências Sociais Aplicadas pela Santa Clara University (EUA). Doutor em Engenharia de Produção (PPGEP/UFSCAR/São Carlos). Mestre em Engenharia de Produção (PPGEP/UFSCAR/São Carlos). Bacharel em Engenharia de Alimentos (Ibilce/UNESP/São Paulo). Pesquisadora no CEPEAGRO (Grupo de Pesquisa em Agronegócios e Desenvolvimento), Professor associado da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP). Professor associado do ISBE (Instituto Sueco- Brasileiro de Economia Circular), membro da All4Food. andrea.scalco@unesp.br.

Amanda Fracari de Souza, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Mestranda em Agronegócios e Desenvolvimento pela Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências e Engenharia, Campus Tupã, Brasil. Especialista em Negócios Digitais e Inovação. afracari98@gmail.com.

Cristiane Hengler Côrrea Bernardo, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Pós-doutorado pelo Dartmouth College, DARTMOUTH, Estados Unidos. Doutora em Educação. Orientadora de pesquisa do Programa de Pós- Graduação em Agronegócios e Desenvolvimento da Universidade Estadual Paulista (Unesp), Escola de Ciências e Engenharia, Campus Tupã, Brasil. cristiane.bernardo@unesp.br.

Roberto Bernardo, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Doutor em Engenharia de Produção. Orientador de pesquisa do Programa de Pós-Graduação em Agronegócios e Desenvolvimento da Universidade Estadual Paulista (Unesp), Escola de Ciências e Engenharia, Campus Tupã, Brasil. roberto.bernardo@unesp.br.

Eduardo Guilherme Satolo, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Pós-doutor pela Universidade Federal Fluminense, UFF, Brasil. Doutor em Engenharia de Produção. Orientador de pesquisa do Programa de Pós- Graduação em Agronegócios e Desenvolvimento da Universidade Estadual Paulista (Unesp), Escola de Ciências e Engenharia, Campus Tupã, Brasil. eduardo.satolo@unesp.br.

Références

BIOLCHINI, J. C. DE A.; MIAN, P. G.; NATALI, A. C. C.; CONTE, T. U.; TRAVASSOS, G. H.

Scientific research ontology to support systematic review in software engineering.

Advanced Engineering Informatics, v. 21, n. 2, p. 133-151, 2007.

BONINA, C.; KOSKINEN, K.; EATON, B.; GAWER, A. Digital platforms for development:

Foundations and research agenda. ISJ Information Systems Journal, v. 31, n. 6,

CONFORTO, E. C.; AMARAL, D. C.; DA SILVA, S. L. Roteiro para revisão bibliográfica

sistemática: aplicação no desenvolvimento de produtos e gerenciamento de

projetos. In: Congresso Brasileiro de Gestão de Desenvolvimento de Produto –

CBGDP, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, 2011.

CONSTANTINIDES, P.; HENFRIDSSON, O.; PARKER, G. G. Introduction—Platforms and

Infrastructures in the Digital Age. Information Systems Research, v. 29, n. 2, 2018.

CUSUMANO, M. A.; GAWER, A.; YOFFIE, D. B. Can self-regulation save digital platforms?

Industrial and Corporate Change, v. 30, n. 5, p. 1259-1285, 2021.

DE AQUINO, E. L. R.; MOLLO NETO, M.; BERNARDO, C. H. C.; MORAIS, F. J. DE O.; DOS

SANTOS, P. S. B. Ferramentas de manutenção preditiva de motores diesel: uma

revisão bibliográfica sistemática. Research, Society and Development, v. 9, n. 11,

p. 1-31, 2020.

GAZOLLA, M.; DE AQUINO, J. R. Reinvenção dos mercados da agricultura familiar no

Brasil: a novidade dos sites e plataformas digitais de comercialização em tempos

de Covid-19. Estudos Sociedade e Agricultura, v. 29, n. 2, p. 427-460, 2021.

HAN, H.; XIONG, J.; ZHAO, K. Digital inclusion in social media marketing adoption: the

role of product suitability in the agriculture sector. Information Systems and eBusiness Management, 2021.

HOVARDAOGLU, O.; CALISIR-HOVARDAOGLU, S. Uneven Transformation of Traditional

Agricultural Producers into Hybrid Peasant-Entrepreneurs Through Social Media.

Journal of Rural and Community Development, v. 16, n. 1, p. 86-107, 2021.

KAPLAN, A. M.; HAENLEIN, M. Users of the world, unite! The challenges and

opportunities of Social Media. Business Horizons, v. 53, p. 59-68, 2010.

KIETZMANN, J. H.; HERMKENS, K.; MCCARTHY, I. P.; SILVESTRE, B. S. Social media? Get

serious! Understanding the functional building blocks of social media. Business

Horizons, v. 54, n. 3, p. 241-251, 2011.

LEVI, R.; RAJAN, M.; SINGHVI, S.; ZHENG, Y. The impact of unifying agricultural

wholesale markets on prices and farmers’ profitability. Proceedings of the

National Academy of Sciences of the United States of America (PNAS), v. 117, n.

, p. 2366-2371, 2020.

LEVY, Y.; ELLIS, T. J. A Systems Approach to Conduct an Effective Literature Review in

Support of Information Systems Research. Informing Science: The International

Journal of an Emerging Transdiscipline, v. 9, p. 181-212, 2006.

e-ISSN nº 2447-4266

Palmas, v. 9, n. 1, p. 1-18, 2023

http://dx.doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1a14en

LI, X.; SARKAR, A.; XIA, X.; MEMON, W. H. Village environment, capital endowment, and

farmers’ participation in e-commerce sales behavior: A demand observable

bivariate probit model approach. Agriculture, v. 11, n. 9, p. 1-20, 2021.

MISHRA, S.; TRIPATHI, A. R. Literature review on business prototypes for digital

platform. Journal of Innovation and Entrepreneurship, v. 9, n. 23, 2020.

MORENO-ORTIZ, C. A.; PETERSON, D. J.; COLLART, A. J.; DOWNEY, L.; SEAL, S.;

GALLARDO, R. Small Farmers’ Use of Social Media and Other Channels for

Marketing their Agricultural Products. Journal of Extension, v. 59, n. 4, 2021.

NOVYTSKA, I.; CHYCHKALO-KONDRATSKA, I.; CHYZHEVSKA, M.; SYDORENKO-MELNYK,

H.; TYTARENKO, L. Digital marketing in the system of promotion of organic

products. WSEAS Transactions on Business and Economics, v. 18, p. 524-530,

Organização das Nações Unidas para a Alimentação e a Agricultura – FAO. Celebrando

a contribuição dos agricultores familiares para o Fome Zero e dietas mais

saudáveis, 2019. Disponível em: https://www.fao.org/brasil/noticias/detailevents/fr/c/1195906/. Accessed on: October 08, 2021.

SIKUNDLA, T.; MUSHUNJE, A.; AKINYEMI, B. E. Socioeconomic drivers of mobile phone

adoption for marketing among smallholder irrigation farmers in South Africa.

Cogent Social Sciences, v. 4, n. 1, p. 1-12, 2018.

WATSON, R. T.; WEBSTER, J. Analysing the past to prepare for the future: Writing a

literature review a roadmap for release 2.0. Journal of Decision Systems, v. 29, n.

, p. 129-147, 2020.

WEBSTER, J.; WATSON, R. T. Analyzing the past to prepare for the future: writing a

literature review. MIS Quarterly, v. 26, n. 2, p. 13-23, 2002.

ZUÑIGA, N. C.; MONTILLA, I. L.; ZUÑIGA, E. C. Family farming and digital platforms in

the context of COVID-19. South American initiatives. Espacio Abierto: Cuaderno

Venezolano.

Publié-e

2023-12-31

Comment citer

ROSSI SCALCO, Andrea; FRACARI DE SOUZA, Amanda; HENGLER CÔRREA BERNARDO, Cristiane; BERNARDO, Roberto; SATOLO, Eduardo Guilherme. SOCIAL MEDIA FOR PROMOTION AND COMMERCIALIZATION IN FAMILY FARMING: a resource application perspective. Observatoire Journal, [S. l.], v. 9, n. 1, p. a14pt, 2023. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1a14pt. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/18012. Acesso em: 19 déc. 2024.