MEDIOS SOCIALES PARA LA PROMOCIÓN Y COMERCIALIZACIÓN DE LA AGRICULTURA FAMILIAR: una perspectiva de aplicación de recursos

Autores/as

  • Andrea Rossi Scalco Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
  • Amanda Fracari de Souza Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho https://orcid.org/0000-0003-0495-2335
  • Cristiane Hengler Côrrea Bernardo Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
  • Roberto Bernardo Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
  • Eduardo Guilherme Satolo Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho https://orcid.org/0000-0002-8176-2423

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1a14pt

Palabras clave:

Family farming; Digital marketing platforms; Digital promotion platforms; Systematic Review of Literature; Social media.

Resumen

La agricultura familiar proporciona gran
parte de la diversidad de alimentos
disponibles en todo el mundo. Si por un lado
está su eficiencia productiva, en el ámbito del
manejo de las más diversas culturas, por otro
lado está el desafío en la promoción y
comercialización de sus productos. Este
artículo busca, a través de una Revisión
Sistemática de Literatura (SLR) y el uso de la
herramienta StArt, verificar, con el análisis de
investigaciones publicadas en las bases de
datos Scopus y Web of Science, el uso de las
redes sociales para la promoción y
comercialización en la agricultura familiar.
Los resultados indican que el uso de las redes
sociales en la agricultura familiar es
beneficioso, trayendo resultados positivos,
sin embargo, carece de incentivos,
inversiones y atención de las políticas
públicas.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Andrea Rossi Scalco, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Pós-doutorado em Ciências Sociais Aplicadas pela Santa Clara University (EUA). Doutor em Engenharia de Produção (PPGEP/UFSCAR/São Carlos). Mestre em Engenharia de Produção (PPGEP/UFSCAR/São Carlos). Bacharel em Engenharia de Alimentos (Ibilce/UNESP/São Paulo). Pesquisadora no CEPEAGRO (Grupo de Pesquisa em Agronegócios e Desenvolvimento), Professor associado da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP). Professor associado do ISBE (Instituto Sueco- Brasileiro de Economia Circular), membro da All4Food. andrea.scalco@unesp.br.

Amanda Fracari de Souza, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Mestranda em Agronegócios e Desenvolvimento pela Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências e Engenharia, Campus Tupã, Brasil. Especialista em Negócios Digitais e Inovação. afracari98@gmail.com.

Cristiane Hengler Côrrea Bernardo, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Pós-doutorado pelo Dartmouth College, DARTMOUTH, Estados Unidos. Doutora em Educação. Orientadora de pesquisa do Programa de Pós- Graduação em Agronegócios e Desenvolvimento da Universidade Estadual Paulista (Unesp), Escola de Ciências e Engenharia, Campus Tupã, Brasil. cristiane.bernardo@unesp.br.

Roberto Bernardo, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Doutor em Engenharia de Produção. Orientador de pesquisa do Programa de Pós-Graduação em Agronegócios e Desenvolvimento da Universidade Estadual Paulista (Unesp), Escola de Ciências e Engenharia, Campus Tupã, Brasil. roberto.bernardo@unesp.br.

Eduardo Guilherme Satolo, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Pós-doutor pela Universidade Federal Fluminense, UFF, Brasil. Doutor em Engenharia de Produção. Orientador de pesquisa do Programa de Pós- Graduação em Agronegócios e Desenvolvimento da Universidade Estadual Paulista (Unesp), Escola de Ciências e Engenharia, Campus Tupã, Brasil. eduardo.satolo@unesp.br.

Citas

BIOLCHINI, J. C. DE A.; MIAN, P. G.; NATALI, A. C. C.; CONTE, T. U.; TRAVASSOS, G. H.

Scientific research ontology to support systematic review in software engineering.

Advanced Engineering Informatics, v. 21, n. 2, p. 133-151, 2007.

BONINA, C.; KOSKINEN, K.; EATON, B.; GAWER, A. Digital platforms for development:

Foundations and research agenda. ISJ Information Systems Journal, v. 31, n. 6,

CONFORTO, E. C.; AMARAL, D. C.; DA SILVA, S. L. Roteiro para revisão bibliográfica

sistemática: aplicação no desenvolvimento de produtos e gerenciamento de

projetos. In: Congresso Brasileiro de Gestão de Desenvolvimento de Produto –

CBGDP, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, 2011.

CONSTANTINIDES, P.; HENFRIDSSON, O.; PARKER, G. G. Introduction—Platforms and

Infrastructures in the Digital Age. Information Systems Research, v. 29, n. 2, 2018.

CUSUMANO, M. A.; GAWER, A.; YOFFIE, D. B. Can self-regulation save digital platforms?

Industrial and Corporate Change, v. 30, n. 5, p. 1259-1285, 2021.

DE AQUINO, E. L. R.; MOLLO NETO, M.; BERNARDO, C. H. C.; MORAIS, F. J. DE O.; DOS

SANTOS, P. S. B. Ferramentas de manutenção preditiva de motores diesel: uma

revisão bibliográfica sistemática. Research, Society and Development, v. 9, n. 11,

p. 1-31, 2020.

GAZOLLA, M.; DE AQUINO, J. R. Reinvenção dos mercados da agricultura familiar no

Brasil: a novidade dos sites e plataformas digitais de comercialização em tempos

de Covid-19. Estudos Sociedade e Agricultura, v. 29, n. 2, p. 427-460, 2021.

HAN, H.; XIONG, J.; ZHAO, K. Digital inclusion in social media marketing adoption: the

role of product suitability in the agriculture sector. Information Systems and eBusiness Management, 2021.

HOVARDAOGLU, O.; CALISIR-HOVARDAOGLU, S. Uneven Transformation of Traditional

Agricultural Producers into Hybrid Peasant-Entrepreneurs Through Social Media.

Journal of Rural and Community Development, v. 16, n. 1, p. 86-107, 2021.

KAPLAN, A. M.; HAENLEIN, M. Users of the world, unite! The challenges and

opportunities of Social Media. Business Horizons, v. 53, p. 59-68, 2010.

KIETZMANN, J. H.; HERMKENS, K.; MCCARTHY, I. P.; SILVESTRE, B. S. Social media? Get

serious! Understanding the functional building blocks of social media. Business

Horizons, v. 54, n. 3, p. 241-251, 2011.

LEVI, R.; RAJAN, M.; SINGHVI, S.; ZHENG, Y. The impact of unifying agricultural

wholesale markets on prices and farmers’ profitability. Proceedings of the

National Academy of Sciences of the United States of America (PNAS), v. 117, n.

, p. 2366-2371, 2020.

LEVY, Y.; ELLIS, T. J. A Systems Approach to Conduct an Effective Literature Review in

Support of Information Systems Research. Informing Science: The International

Journal of an Emerging Transdiscipline, v. 9, p. 181-212, 2006.

e-ISSN nº 2447-4266

Palmas, v. 9, n. 1, p. 1-18, 2023

http://dx.doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1a14en

LI, X.; SARKAR, A.; XIA, X.; MEMON, W. H. Village environment, capital endowment, and

farmers’ participation in e-commerce sales behavior: A demand observable

bivariate probit model approach. Agriculture, v. 11, n. 9, p. 1-20, 2021.

MISHRA, S.; TRIPATHI, A. R. Literature review on business prototypes for digital

platform. Journal of Innovation and Entrepreneurship, v. 9, n. 23, 2020.

MORENO-ORTIZ, C. A.; PETERSON, D. J.; COLLART, A. J.; DOWNEY, L.; SEAL, S.;

GALLARDO, R. Small Farmers’ Use of Social Media and Other Channels for

Marketing their Agricultural Products. Journal of Extension, v. 59, n. 4, 2021.

NOVYTSKA, I.; CHYCHKALO-KONDRATSKA, I.; CHYZHEVSKA, M.; SYDORENKO-MELNYK,

H.; TYTARENKO, L. Digital marketing in the system of promotion of organic

products. WSEAS Transactions on Business and Economics, v. 18, p. 524-530,

Organização das Nações Unidas para a Alimentação e a Agricultura – FAO. Celebrando

a contribuição dos agricultores familiares para o Fome Zero e dietas mais

saudáveis, 2019. Disponível em: https://www.fao.org/brasil/noticias/detailevents/fr/c/1195906/. Accessed on: October 08, 2021.

SIKUNDLA, T.; MUSHUNJE, A.; AKINYEMI, B. E. Socioeconomic drivers of mobile phone

adoption for marketing among smallholder irrigation farmers in South Africa.

Cogent Social Sciences, v. 4, n. 1, p. 1-12, 2018.

WATSON, R. T.; WEBSTER, J. Analysing the past to prepare for the future: Writing a

literature review a roadmap for release 2.0. Journal of Decision Systems, v. 29, n.

, p. 129-147, 2020.

WEBSTER, J.; WATSON, R. T. Analyzing the past to prepare for the future: writing a

literature review. MIS Quarterly, v. 26, n. 2, p. 13-23, 2002.

ZUÑIGA, N. C.; MONTILLA, I. L.; ZUÑIGA, E. C. Family farming and digital platforms in

the context of COVID-19. South American initiatives. Espacio Abierto: Cuaderno

Venezolano.

Publicado

2023-12-31

Cómo citar

ROSSI SCALCO, Andrea; FRACARI DE SOUZA, Amanda; HENGLER CÔRREA BERNARDO, Cristiane; BERNARDO, Roberto; SATOLO, Eduardo Guilherme. MEDIOS SOCIALES PARA LA PROMOCIÓN Y COMERCIALIZACIÓN DE LA AGRICULTURA FAMILIAR: una perspectiva de aplicación de recursos. Observatorio Magazine, [S. l.], v. 9, n. 1, p. a14pt, 2023. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1a14pt. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/18012. Acesso em: 15 may. 2024.