DIAGNOSTIC TOOL FOR WHATSAPP USE IN ORGANIZATIONAL ENVIRONMENTS

Auteurs-es

  • Márcio Carneiro dos Santos Universidade Federal do Maranhão
  • Miguel Dias Abdalla Universidade Federal do Maranhão
  • Protásio Cézar dos Santos Universidade Federal do Maranhão

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2021v7n3a6en

Mots-clés :

Organizational Communication, Contemporaneity, Digital Information and Communication Technologies

Résumé

We present an excerpt of work in progress, whose objective is to develop a diagnostic tool for using WhatsApp in organizational environments. The project, oriented towards facing real situations, characterizes the initiative as applied research. The solution involves a data collection instrument, form categorization and an algorithm for basic exploratory analysis of group conversations identified among participants. Based on a theoretical framework that points to the changes resulting from digitalizing information circulation. The test application taking place at SEBRAE-MA, has shown effectiveness in identifying specific problems, thus enabling proposals regarding mitigation initiatives and better use.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

Márcio Carneiro dos Santos, Universidade Federal do Maranhão

Permanent Professor in the Professional Master in Communication program. Doctorate in Intelligence Technologies and Digital Design at PUC-SP. AdjucntProfessor IV. E-mail: marcio.carneiro@ufma.br

Miguel Dias Abdalla , Universidade Federal do Maranhão

Bachelor’s degree in Social Communication with a focus on Public Relations and a Master’s in Communication. E-mail: miguel@ideiapropaganda.com

 

Protásio Cézar dos Santos, Universidade Federal do Maranhão

Permanent Professor in the Professional Master in Communication program. Doctorate in Environmental Sciences. Professor Associado IV. E-mail: pcsftslz@gmail.com

 

Références

ALVES, Paulo. Whatsapp supera facebook e se torna app mais popular do mundo. Techtudo, 2019. Disponível em http//www.techtudo.com.br/notícias/2019/01/whasapp-supera-facebook-e-e-o aplicativo-mais-popular-do-mundo.ghtml. Acesso em: 29 jan. 2019.

BRASIL.Senado Federal. Mais de 80% dos brasileiros acreditam que redes sociais influenciam muito a opinião das pessoas. 2019. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/institucional/datasenado/publicacaodatasenado?id=mais-de 80-dos-brasileiros-acreditam-que-redes-sociais-influenciam-muito-a-opiniao-das-pessoas, no final de 2019. Acesso em: 22 ago.2020.

BRUM, Analisa de Medeiros. Endomarketing estratégico: como transformar líderes em comunicadores e empregados em seguidores. São Paulo: Integrare, 2017.

CALLON, Michel. Por uma nova abordagem da ciência, da inovação e do mercado: o papel das redes sociotécnicas. In: PARENTE, André. Tramas da rede: novas dimensões filosóficas, estéticas e políticas da comunicação. Porto Alegre: Sulina, 2010.

CORRÊA, Elizabeth Saad. A comunicação na sociedade digitalizada: desafios para as organizações contemporâneas. In: KUNSCH, MargaridaM. Krohling (org). Comunicação organizacional: aportes conceituais e aplicados. São Paulo: Summus, 2016. v.

GABRIEL, Martha. Marketing na era digital: conceitos, plataformas e estratégias. São Paulo: Novatec, 2010.

HELENA, Denise. Como funciona whatsapp, o famoso sistema de mensagem instantânea. 2013. Disponível em: https://br.wwwhatsnew.com/2013/07/como-funciona-whatsapp-o-famoso-sistema-de-mensagem-instantanea/. Acesso em: 21 ago.2020.

KUNSCH, Margarida Maria Krohling. Planejamento de relações públicas na comunicação integrada. 6.ed.rev., São Paulo: Summus, 2016.

MARCHIORI, Marlene. Faces da cultura e da comunicação organizacional. 2.ed. São Caetano do Sul, SP: Difusão Editora, 2008.

SERVIÇO BRASILEIRO DE APOIO ÀS MICRO E PEQUENAS EMPRESAS. O que é Whatsapp Business? Veja dicas para o app comercial de mensagens.2019. Disponível em: https://www.techtudo.com.br/listas/2019/11/o-que-e-whatsapp-business-veja-dicas-para-o-app-comercial-de-mensagens.ghtml. Acesso em: 22 ago. 2020.

SCROFERNEKER, Cleusa Maria Andrade (Org.). O diálogo possível: comunicação organizacional e paradigma da complexidade. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008.

Publié-e

2021-07-01

Comment citer

SANTOS, Márcio Carneiro dos; ABDALLA , Miguel Dias; SANTOS, Protásio Cézar dos. DIAGNOSTIC TOOL FOR WHATSAPP USE IN ORGANIZATIONAL ENVIRONMENTS. Observatoire Journal, [S. l.], v. 7, n. 3, p. a6en, 2021. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2021v7n3a6en. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/13690. Acesso em: 22 juill. 2024.

Articles les plus lus du,de la,des même-s auteur-e-s