EDUCATION IN TIMES OF PANDEMIC: Lessons learned and shared

Auteurs-es

  • Elaine Jesus Alves Universidade Federal do Tocantins
  • Denilda Caetano de Faria Universidade Federal do Tocantins

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2020v6n2a16en

Mots-clés :

Online education, Pandemic, Digital technologies, Teacher training

Résumé

In 2020, the world was plagued by a pandemic that demanded the social isolation of people from all over the planet to prevent the rapid spread and overcrowding of hospitals. In the educational field, face-to-face classes have been suspended in more than 150 countries. Some institutions started to use technological resources to offer remote education. The pandemic highlighted issues such as the unpreparedness of education systems and teachers, inequalities in access to the internet and students' computers, among others. Considering that technologies have been part of the daily life of schools for more than 30 years, in this atypical moment there is a strangeness among teachers in their improvised use with their students. This article aims to reflect what this pandemic situation has taught us about online education in Brazil and the perspectives that we can see in this field in the post-pandemic scenario.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

Elaine Jesus Alves, Universidade Federal do Tocantins

Doctorate and post-doctorate in Education (Universidade do Minho, Portugal). Researcher Opaje in Universidade Federal do Tocantins (UFT).elainealves@uft.edu.br.

 

Denilda Caetano de Faria, Universidade Federal do Tocantins

Doctorate in Education (Pontifícia Universidade Católica de Goiás – PUC/GO). Administrator and Teacher of EaD courses at Universidade Federal do Tocantins (UFT) and Professor at Faculdade Serra do Carmo - FASEC. denilda@uft.edu.br.

 

Références

ALVES, E. J. Formação de professores, Literacia Digital e Inclusão Sociodigital: Estudo de caso em curso a distância da Universidade Federal do Tocantins. Thesis (Doctorate in Educational Sciences) Instituto de Educação, Universidade do Minho, Braga, 2017.

ALVES, E. J. Metodologias ativas no ensino superior: o uso da rede social EDUCATIVA Edmodo num programa de mestrado na Universidade Federal do Tocantins. In: ALVES, E.A. & PORTO JR. G. R (Orgs). Comunicação, tecnologias emergentes e práticas sociais: Discussões e experiências em diálogo com a sociedade. Porto Alegre, RS: Editora FI, 2020.

ANDRADE, L. S. Formação de professores em nível médio na modalidade a distância : a experiência do Proformação. Doctoral thesis, Universidade de Brasília, Brasília, DF, Brasil, 2009.

BACKES, L. As manifestações da autoria na formação do educador em espaços digitais virtual. Educação, Ciência e Cultura, v. 17, n. 2, p. 71-85, 2012.

BASTOS, M. H. Do quadro-negro à lousa digital: A história de um dispositivo escolar. Cadernos de História da Educação, 4, ( jan./dez.) 2005, pp.133-141.

BARROWS, H. S. A Taxonomy of Problem-Based Learning methods. Medical Education, v.20, p. 481-486, 1986.

BENDER, Willian N. Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o século XXI. Penso Editora, 2015.

CASTELLS, M. A obsolência da educação. Available at: <https://www.youtube.com/watch?v=eb0cNrE3I5g>. 2014. Accessed at: May 23rd, 2020.

COSTA, F. A. O potencial transformador das TIC e a formação de professores e educadores. In: M. E. ALMEIDA, P. DIAS, & B. SILVA, O potencial transformador das TIC e a formação de professores e educadores. São Paulo: Loyola, pp. 47-72, 2013.

COSTA, F; CRUZ, E; RODRIGUEZ, C. & VIANA, J. As TIC na Formação Inicial de Professores em Portugal e no Brasil: desafios e possibilidades. Universidade de Lisboa, 2015.

ECO, Umberto. Obra aberta. Editora Perspectiva SA, 1962.

FAGUNDES, L.C. . Educação a distância em Ciência e tecnologia: o Projeto EducaDi/CNPq – 1997. Em Aberto ano 16, 1996, nº 20, abr./jun. pp. 134-140.

FARIA, Denilda Caetano de. Desafios e possibilidades da docência na EaD em Arraias e Gurupi da UFT/UAB, 2006-2016. Thesis (Doctorate in Education). PUCGO, Goiânia, UF, 2017.

GIRAFFA, L. M. M. Ensino Superior em tempos de crise. [Trecho do I Ciclo de debates do Forgrad]. Fórum Nacional de Graduação, 2020. YouTube, May 20th, 2020, 27m13s.

GONÇALVES, H. C. Formação continuada de professores para o uso do ambiente virtual de aprendizagem no curso de pedagogia: a experiência do PARFOR/UEPA. (Masters dissertation). Belém: Graduate Course in Education Universidade do Estado do Pará - UEPA, 2014.

GUNAWARDENA, C. Social Presence Theory and Implications for Interactive and Collaborative Learning in Computer Conferences. International Journal of Educational Telecommunications, v. 1, n. 2/3, p. 147-166. 1995.

LEMOS, A. Cibercultura como território recombinante. In: MARTINS, C. D. et al. (Org.) Territórios recombinantes: arte e tecnologia – debates e laboratórios. São Paulo: Instituto Sérgio Motta, 2007. p.35-48.

LÉVY, P.. Cibercultura. Tradução de C. I. Costa. São Paulo: Editora 34, 1999.

LLUNA, S., PEDREIRA, J. Org. Los nativos digitales no existen: Cómo educar a tus hijos para un mundo digital. Barcelona: Deusto, 2017.

LÉVY, P. A revolução contemporânea em matéria de comunicação. Revista FAMECOS, 9, 1998, pp. 37-49.

MILL, D. Escritos sobre educação: desafios e possibilidades para ensinar e aprender com as tecnologias emergentes. São Paulo: Paulus, 2013.

_____. Docência virtual: uma visão crítica. Campinas, SP: Papirus, 2012.

MORAN, J. A EAD no Brasil: cenário atual e caminhos viáveis de mudança. In: VALENTE, J. A. MORAN, J. Educação a Distância: pontos e contrapontos. Rio de Janeiro: Summus, 2011.

MOURA, A. Geração Móvel: um ambiente de aprendizagem suportado por tecnologias móveis para a “Geração Polegar”. In: P. Dias, & A. J. Osório (Ed.). Actas da VI Conferência Internacional de TIC na Educação - Challenges 2009. Universidade do Minho, Braga, Portugal..

PALLOF, R. M. PRATT, K. O aluno virtual: um guia para trabalhar com estudante online. Porto Alegre: Artmed, 2004.

PEIXOTO, J. Relações entre sujeitos sociais e objetos técnicos: uma reflexão necessária para investigar os processos educativos mediados por tecnologias. Revista Brasileira e Educação, Rio de Janeiro, v. 20. n. 61, p. 317-332, abr./jun. 2015.

PRENSKY, M. Digital Game-Based Learning. Rio de Janeiro: McGraw-Hill, 2001.

SILVA, B. D. A tecnologia é uma estratégia. Actas da II Conferência Internacional Desafios 2001. Braga: Nonio, pp. 839-859.

SILVA, M. Sala de aula interativa. São Paulo: Quartet, 2000.

SOUZA, H.G. Informática na educação e ensino de informática: algumas questıes. Em Aberto, ano II, no 17, jun. 1983, pp. 1-8.

STAKER, H.; HORN, M. B. Classifying K–12 blended learning. Mountain View, CA: Innosight Institute, Inc. 2012. Available at: <http://www.christenseninstitute.org/ wp-content/uploads/2013/04/Classifying-K-12-blended-learning.pdf>. Accessed at: April 15th, 2020.

VALENTE, J.A. (Ed.). Computadores na Sociedade do Conhecimento. Campinas: NIED – UNICAMP, 1999.

Publié-e

2020-04-01

Comment citer

ALVES, Elaine Jesus; FARIA, Denilda Caetano de. EDUCATION IN TIMES OF PANDEMIC: Lessons learned and shared. Observatoire Journal, [S. l.], v. 6, n. 2, p. a16en, 2020. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n2a16en. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10583. Acesso em: 22 nov. 2024.