FEMALE GENDER, BEAUTY AND SELF-REALIZATION: an analysis of the magazine Claudia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n5p380

Keywords:

Communication, Discourse theory, Woman and beaty, Claudia magazine

Abstract

The purpose of this article is to understand how the Claudia magazine constructs its discourse on feminine beauty and the conception of gender derived from it. We analyzed interviews with celebrities in the covers between the months of July and December of 2015, using discourse theory, proposed by Gill. Sant'Anna, Lipovestky, Oliveira, Fontenelle and Ehrenberg, are authors that base the theoretical reference and the understanding of the way in which the magazine creates in the reader an identification with the featured celebrities, the senses given to the beauty pattern and the model of femininity sustained by it. We conclude that there is a relation between feminine beauty and self-fulfillment, through a discourse in which beauty appears as a personal form of realization, raising values related to consumption as an investment and to the individual as an entrepreneur of oneself.

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Author Biographies

Tarcyanie Cajueiro Santos, Universidade de Sorocaba

Graduada em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Pernambuco. Mestre e Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo, com Pós-Doutorado pela mesma instituição. Bolsista Jovem Pesquisadora da Fapesp no período de 2008 a 2012. Docente e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura da Universidade de Sorocaba (UNISO), Sorocaba/SP. E-mail: tarcyaniecs@gmail.com.

Walkíria Firmo Ferraz, Universidade de Sorocaba

Mestre em Comunicação e Cultura, linha de pesquisa Mídias e Práticas Socioculturais, na mesma instituição. Pós-graduada em Psicopedagogia: Abordagem Clínica e Institucional pela UNISO. Possui graduação em Letras pela Faculdade de Filosofia Ciencias e Letras de Sorocaba.  É docente do curso superior de Estética e Cosmética da Universidade de Sorocaba (UNISO).  E-mail: walkiria.ferraz@prof.uniso.br.

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Published

2017-08-01

How to Cite

SANTOS, Tarcyanie Cajueiro; FERRAZ, Walkíria Firmo. FEMALE GENDER, BEAUTY AND SELF-REALIZATION: an analysis of the magazine Claudia. Observatory Journal, [S. l.], v. 3, n. 5, p. 380–401, 2017. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n5p380. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3317. Acesso em: 22 jul. 2024.