A CHILDHOOD EDUCATION IN BASIC COMMON NATIONAL CURRICULUM: concepts and proposals for curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2016v2Especial2p456

Keywords:

Curriculum, Curriculum Integration, Early Childhood Education

Abstract

ABSTRACT

We discuss briefly the development of the National Curriculum in Brazil for Early
Childhood Education, and this is presented in the National Curriculum Common Base (BNCC). Explanaremos the principies and proposals of curriculum integration,
including political processes related to the curriculum, and illustrating it as a possible way for curricular paying for this levei of education. With the studies and discussions proposed by BNCC, we see the possibility of this teaching literacy leveis, return to a welfare action, reducing it to take care of. It is necessary to give due attention to childhood education, understanding that this plays a socializing role, promoting the development of the identity of children, through various learning, conducted in interaction situations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo Cezari, Universidade Federal do Tocantins

Doutor em Educação em Ciências e Matemática (UFMT/REAMEC), Mestre em Ciências do Ambiente UFT, Graduado em Ciências Biológicas (CEULP/ULBRA). Professor Adjunto do Curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação (UFT) E-mail: eduardo@uft.edu.br.

Jil-vanny da Silva Cunha Sousa, Universidade Federal do Tocantins

Graduado em Pedagogia pela Universidade Federal do Tocantins (UFT). Foi Bolsista de Iniciação Científica (PIBIC-UFT).E-mail: jilvanny@uft.edu.br.

Rogério de Sousa Cunha, Universidade Federal do Tocantins

Graduado em Pedagogia pela Universidade Federal do Tocantins (UFT). Foi Bolsista de Iniciação Científica (PIBIC-UFT). E-mail: bmoperacional@yahoo.com.br

References

AIRES, J. A. Integração Curricular e Interdisciplinaridade: Sinônimos? Educ. Real Porto Alegre, v. 36, n.1, p. 215-230, jan./abr., 2011. Disponível em: <http://www.ufrgs.br/edu_realidade> Acesso em: 04 de maio de 2013

BRASIL. Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Congresso. Brasília, DF, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – Documento preliminar. MEC. Brasília, DF, 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.

LOPES, A.R.C. Políticas de Integração Curricular. ? Ed. Rio de Janeiro: Editora UERJ, 2008.

LOPES, Alice Casimiro, (2002c). Identidades pedagógicas projetadas pela reforma do ensino médio no Brasil. In: MOREIRA, Antonio Flavio, MACEDO, Elizabeth (orgs.). Currículo, práticas pedagógicas e identidades – v. 1. Porto: Porto, p. 93-118.

MOREIRA, A. F. B. (2001) Currículo, cultura. Educar, Curitiba, n. 17, p. 39-52. 2001. Editora da UFPR

OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos. Anais do I Seminário Nacional: Currículo em Movimentos-Perspectiva atuais. Belo Horizonte, Novembro de 2010.

PACHECO, J. A. (Org.). Políticas de integração curricular. Porto: Porto Editora, 2000.

SANTOMÉ, J. T. Globalização e Interdisciplinaridade: O currículo Integrado. Porto Alegre: Editora ArtMed, 1998.

Published

2016-10-30

How to Cite

CEZARI, Eduardo; SOUSA, Jil-vanny da Silva Cunha; CUNHA, Rogério de Sousa. A CHILDHOOD EDUCATION IN BASIC COMMON NATIONAL CURRICULUM: concepts and proposals for curriculum. Observatory Journal, [S. l.], v. 2, n. 4, p. 456–475, 2016. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2016v2Especial2p456. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/2582. Acesso em: 24 aug. 2024.