A CHILDHOOD EDUCATION IN BASIC COMMON NATIONAL CURRICULUM: concepts and proposals for curriculum
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2016v2Especial2p456Keywords:
Curriculum, Curriculum Integration, Early Childhood EducationAbstract
ABSTRACT
We discuss briefly the development of the National Curriculum in Brazil for Early
Childhood Education, and this is presented in the National Curriculum Common Base (BNCC). Explanaremos the principies and proposals of curriculum integration,
including political processes related to the curriculum, and illustrating it as a possible way for curricular paying for this levei of education. With the studies and discussions proposed by BNCC, we see the possibility of this teaching literacy leveis, return to a welfare action, reducing it to take care of. It is necessary to give due attention to childhood education, understanding that this plays a socializing role, promoting the development of the identity of children, through various learning, conducted in interaction situations.
Downloads
References
AIRES, J. A. Integração Curricular e Interdisciplinaridade: Sinônimos? Educ. Real Porto Alegre, v. 36, n.1, p. 215-230, jan./abr., 2011. Disponível em: <http://www.ufrgs.br/edu_realidade> Acesso em: 04 de maio de 2013
BRASIL. Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Congresso. Brasília, DF, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – Documento preliminar. MEC. Brasília, DF, 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.
LOPES, A.R.C. Políticas de Integração Curricular. ? Ed. Rio de Janeiro: Editora UERJ, 2008.
LOPES, Alice Casimiro, (2002c). Identidades pedagógicas projetadas pela reforma do ensino médio no Brasil. In: MOREIRA, Antonio Flavio, MACEDO, Elizabeth (orgs.). Currículo, práticas pedagógicas e identidades – v. 1. Porto: Porto, p. 93-118.
MOREIRA, A. F. B. (2001) Currículo, cultura. Educar, Curitiba, n. 17, p. 39-52. 2001. Editora da UFPR
OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos. Anais do I Seminário Nacional: Currículo em Movimentos-Perspectiva atuais. Belo Horizonte, Novembro de 2010.
PACHECO, J. A. (Org.). Políticas de integração curricular. Porto: Porto Editora, 2000.
SANTOMÉ, J. T. Globalização e Interdisciplinaridade: O currículo Integrado. Porto Alegre: Editora ArtMed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.