ACTIVE METHODOLOGY AND PHYSICAL EDUCATION TEACHING: a literature review
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2021v7n1a12ptKeywords:
Active methodologies, Teaching, Learning, PEAbstract
In this research we approach the use of Active Methodologies in the teaching of Physical Education. The general objective is to know the contributions of the active methodologies in the development of the teaching and learning process in Physical Education classes. The research was elaborated in a critical line of investigation using the qualitative approach. This is a bibliographic study with the steps: choice of theme, preliminary bibliographic survey, interpretative textual analysis and problematization. It is structured in subtopics that discuss the theme. It is noteworthy that the active methodologies are based on ways of developing the learning process, using real or simulated experiences, aiming at the conditions to successfully solve challenges arising from the essential activities of social practice in different contexts, because they are based on teaching strategies based on a critical and reflective pedagogical conception that allow reading and intervention on reality, favoring the interaction between the different actors of the process and valuing a collective construction of knowledge and its different knowledge and learning scenarios. In addition, they are practices that stimulate creativity in building problem solutions and promote freedom in the process of thinking and acting.
Downloads
References
ABRÃO, K. R.; DEL PINO, J. C. Cognição e aprendizagem no espaço da tecnologia. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 11, n. 4, p. 1776-1798, 2016.
BASTOS, Robson dos santos. A educação para a cidadania global da UNESCO e seus nexos com a formação de professores de educação física no Pará. Tese (Doutorado) em Ciências da Educação da Universidade Federal do Pará (UFPA). Belém-PA 2019. 279 p.
BRASIL, Ministério da Educação e do Desporto. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. – Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.
FERNANDES, Kessiane Brito. Atividade física e saúde na educação física escolar: perspectiva de docentes do ensino superior. Dissertação (Mestrado) em Educação. Centro de Educação da Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza – Ceará, 2017. 156, p.
METZNER, Andreia Cristina. Legislação sobre a formação em Educação Física no Brasil: formando professores ou profissionais? Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de Biociências, Rio Claro. Rio Claro, 2019. 253 p.
MIRANDA, Cristiano José Martins de. O processo de aprendizagem significativa de conceito em aulas de educação física do ensino médio. Tese (Doutorado) em Ensino em Biociências e Saúde. Instituto Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro 2019. 322 p.
MARTINS, Poliana Carvalho. A organização da educação física na educação infantil no DEI/CEPAE/UFG. Dissertação (Mestrado) Ensino na Educação Básica. Universidade Federal de Goiás. Goiânia – GO, 2019. 136 p.
NUNES, Tayna Christine Fontenele. Metodologias de ensino em cursos de licenciatura em educação física: uma discussão necessária. Dissertação (Mestrado) Profissional Ensino na Saúde. Centro de Ciências da Saúde da Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza-Ceará, 2018. 94 p.
SAVICZKI, Sheila Caroline. Prática pedagógica de professores em cursos técnicos de nível médio: Aplicação de Metodologias Ativas. Dissertação (Mestrado) em Educação. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2019. 151 p.
TRIANI, André Pereira. Condições de trabalho e atuação docente dois-pontos a realidade dos professores de educação física de Boa Vista – RR. Tese (Doutorado) em Educação. Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2019. 143 p.
VENTURA, Paula Patrícia Barbosa. Indicadores de metodologias ativas com suporte das tecnologias digitais: estudo com docentes do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Tese (doutorado) em Educação. Universidade Federal do Ceará. Fortaleza, 2019. 194 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.