ONLINE CLASSES: an experience enhaced by covid19

Authors

  • Rosemary Lapa de Oliveira Universidade do Estado da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2021v7n4a7pt

Keywords:

Teacher training; technologies in education; mourning

Abstract

This is a critical study of an experience of a post-doctoral professor, user and student of digital media, a teacher of distance education who is urged to continue with online classes after the confinement orientation because of COVID19. It is also a critical reflection on the paths of education in Brazil. The research is empirical and its research subject is the researcher herself who dialogues education with the state of mourning, due to the pandemic, thus seeking theoretical anchorage in psychology. In education, it dialogues with political, methodological and technology issues in education. This text points to the fact that education will have to change structurally and methodologically.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosemary Lapa de Oliveira, Universidade do Estado da Bahia

Pós-Doutora e Doutora em Educação, Mestre em Letras e Linguística, especialista em Gramática e Texto e licenciada em Letras Vernáculas com Inglês e respectivas literaturas. Professora Titular da Universidade do Estado da Bahia, atuando na graduação e na Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade PPGEDUC/UNEB, líder do Grupo de Pesquisa e Estudo em Leitura e Contação de histórias – GPELCH. rloliveira@uneb.br

References

ANDRADE, Maria do Carmo F. de; SOUZA, Priscila Rodrigues de. Modelos de rotação do ensino híbrido: estações de trabalho e sala de aula invertida. In: E-Tech: Tecnologias para Competitividade Industrial, Florianópolis, v. 9, n. 1, 2016

BUSARELLO, Raul Inácio; ULBRICHT, Vania Ribas; FADEL, Luciane Maria. A gamificação e a sistemática de jogo: conceitos sobre a gamificação como recurso motivacional. In: FADEL, Luciane Maria; ULBRICHT, Vania Ribas; BATISTA, Claudia Regina; VANZIN, Tarcísio (orgs). Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014.

FREUD, Sigmund. Luto e Melancolia. Trad. Marilene Carone. São Paulo: Civilização Brasileira, 2008

GIROUX, Henry A. Os profesores como intelectuais: rumo a uma pedagogía crítica da aprendizagem. Trad. Daniel Bueno. Porto Alegre: Artmed, 1997

GUIMARÃES, Glaucia; MAGALHÃES, Ligia Karam Corrêa de; BARRETO Raquel Goulart. TEXTOS MULTIMIDIÁTICOS NA ESCOLA. In: http://33reuniao.anped.org.br/33encontro/app/webroot/files/file/Trabalhos%20em%20PDF/GT16-6325--Int.pdf, 2010. Acesso em 14 abr 2020

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Jogo, brinquedo, brincadeira e educação. 3 ed. São Paulo: Cortez, 1998.

KÜBLER-ROSS, Elisabeth. Sobre a Morte e o Morrer. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

NAVARRO, Gabrielle. Gamificação: a transformação do conceito do termo jogo no contexto da pós-modernidade. Trabalho de conclusão de curso de especialização em mídia, orientado por Charles Nisz. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/125459/mod_resource/content/1/gamificacao.pdf. Acesso em 25 mar 2018

NUNES, José Horta. Aspectos da forma histórica do leitor brasileiro na atualidade. In: ORLANDI, Eni Puccinelli. (Org.) A leitura e os leitores. Campinas: Pontes, 1999.

PARKES, Colin Murray. Luto: Estudos sobre a Perda na Vida Adulta. São Paulo: Summus Editorial, 1998.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3 ed. 1ª reimp. – Belo Horizonte: Autentica, 2010.

ULBRICHT, Vania Ribas; FADEL, Luciane Maria. Educação Gamificada: valorizando os aspectos sociais. In: FADEL, Luciane Maria; ULBRICHT, Vania Ribas; BATISTA, Claudia Regina; VANZIN, Tarcísio (orgs). Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014.

WORDEN, J. William. Terapia do Luto. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

Published

2021-10-01

How to Cite

OLIVEIRA, Rosemary Lapa de. ONLINE CLASSES: an experience enhaced by covid19. Observatory Journal, [S. l.], v. 7, n. 4, p. a7pt, 2021. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2021v7n4a7pt. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/9060. Acesso em: 22 jul. 2024.