A digital proficiency level analysis of high school teachers from state public schools in Palmas – TO

Authors

  • Ivete Antunes Corrêa Universidade Federal do Tocantins
  • Suzana Gilioli da Costa Nunes Universidade Federal do Tocantins
  • Sara Dias-Trindade Universidade de Coimbra

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2020v6n1a10pt

Keywords:

Educação; Aprendizagem; Competências digitais; Tecnologia.

Abstract

This work aimed to analyze the digital proficiency level of teachers who teach in state public high schools in the city of Palmas-TO. This investigation was based on a survey application through the google forms platform, having as a data collection instrument a self-assessment based on the DigCompEdu - Digital Competence Framework for Educators questionnaire, developed by the EU Science Hub (Service of Science and Knowledge of the European Commission), with adjustments and validation for the Brazilian reality. After the analysis, it was found that most of the 182 teachers are at the B1-Integrator level, a level considered as moderate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Suzana Gilioli da Costa Nunes, Universidade Federal do Tocantins

Pós doutoranda pela Univ. de Coimbra, pós doutora pela UNESP, Dra. em Administração de Empresas pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. suzanagilioli@yahoo.com.br. Universidade Federal do Tocantins, Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação Mestrado Profissional em Gestão de Políticas Públicas. Avenida NS 15, Quadra 109 Norte, Sala 33, Bloco III, Câmpus de Palmas, CEP 77001-090, Palmas/TO.

Sara Dias-Trindade, Universidade de Coimbra

Pós-Doutorada em Tecnologias Educacionais e da Comunicação pela Universidade de Coimbra. Doutora em Didática da História Professora no Departamento de História, Estudos Europeus, Arqueologia e Artes da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra.

References

ALMEIDA, M. E. B. Tecnologias na Educação: dos caminhos trilhados aos atuais desafios. BOLEMA. Boletim de Educação Matemática, n. 29, ano 21, 2008.

BARBETTA, P. A.. Estatística aplicada às Ciências Sociais. 8. ed. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Governo Federal. Base Nacional Curricular Comum Curricular-BNCC. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 11 Jan. 2019.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/l9394.htm. Acesso em: 06 jan. 2019.

BRIGGS, C.; MAKICE, K. Digital Fluency: building success in the digital age. [S.l.]: SociaLens, 2011.

BRUZZI, D. Uso da tecnologia na educação, da história à realidade atual. Revista Polyphonía, v. 27, n. 1, p. 475-483, 15 jul. 2016.

CARVALHO, M. R. V. de. Perfil do professor da educação básica. Brasília, DF. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2018.

COLL, C; MONEREO, C. Educação e aprendizagem no século XXI: novas ferramentas, novos cenários, novas finalidades. In: COLL, César; MONEREO, Carles. (Orgs.). Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e da comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2011.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas, SP: Papiros, 2007.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

MAURI, T.; ONRUBIA, J. (2010). A incorporação das tecnologias da informação e da comunicação na educação: Do projeto técnico-pedagógico às práticas de uso. Porto Alegre: Artmed, 2010.

MORAN, J. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias audiovisuais e telemáticas. Campinas, SP: Papirus, 2000. Disponível em: https://books.google.com.br/. Acesso em: 19 mar. 2019.

Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura - UNESCO. Padrão de competência em TIC para professores. Paris: UNESCO, 2009.

PERRENOUD, P. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: ArtMed, 1999.

REDECKER, C. European Framework for the Digital Competence of Educators (DigCompEdu). Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2017. Disponívelem: <https://ec.europa.eu/jrc/en/digcompedu>. Acesso em: 25 jan. 2019.

SILVA, D. A. A formação continuada em tecnologias digitais ofertada no Paraná sob a ótica de professores da rede estadual de Foz do Iguaçu. 2018. 137 f. Dissertação (Mestrado em Ensino) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Foz do Iguaçu, 2018.

TRINDADE, S.D.; MOREIRA, J. A.; NUNES, C. Escala de auto-avaliação de competências digitais de professores. Procedimentos de construção e validação.http://periodicos.letras.ufmg.br/index.php/textolivre Belo Horizonte, v. 12, n. 2, mai.-ago. 2019 – ISSN 1983-3652.

VIANA, M. A. P. A internet na educação: novas formas de aprender, necessidades, e competências no fazer pedagógico. In: MERCADO, Luis Paulo Leopoldo (Org.). Tendência na utilização das tecnologias da informação e comunicação na educação. Maceió: UFAL, 2004.

ZABALA, A.; ARNAU, L. Como aprender e ensinar competências. Porto Alegre, Artmed, 2010.

Published

2020-01-03

How to Cite

CORRÊA, Ivete Antunes; NUNES, Suzana Gilioli da Costa; DIAS-TRINDADE, Sara. A digital proficiency level analysis of high school teachers from state public schools in Palmas – TO . Observatory Journal, [S. l.], v. 6, n. 1, p. a10pt, 2020. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n1a10pt. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/8270. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)