AS DIFICULDADES DE LICENCIANDOS COM O USO DE MATERIAIS AUTORAIS DIGITAIS EDUCACIONAIS

Authors

  • Luciana de Lima Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2019v5n6p834

Keywords:

Licenciatura, Tecnologia Digital, Autoria, Docência

Abstract

The objective of the research is to analyze what are the difficulties that the graduates of the Technoteaching discipline offered in the first semester of 2019 present in relation to the use of Educational Digital Authorial Materials (MADEs). The qualitative exploratory research investigates five interdisciplinary groups formed by undergraduates from different areas of knowledge. Data were collected from the scripts and the MADEs themselves. Faced with an interpretative analysis, it was found that the graduates, using digital technology, brought the student to the center of the teaching, learning and evaluation process; presented difficulties in relating the contents of different areas in an interdisciplinary way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciana de Lima, Universidade Federal do Ceará

Licenciada em Matemática pela Universidade Federal do Ceará - UFC (1994), Especialista em Psicopedagogia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA (2003), Especialista em Tecnologia com ênfase em Telemática pelo Centro Federal Tecnológico do Ceará - CEFETCE (2006), Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Ceará - UECE (2008) e Doutora em Educação, linha Educação, Currículo e Ensino, eixo Ensino de Ciências, pelo Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da UFC (2014). Atualmente é professora DE Adjunta da Universidade Federal do Ceará, com lotação no Instituto Universidade Virtual (IUVI). E-mail: luciana@virtual.ufc.br

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, 1999.

CERETTA, S. B.; FROEMMING, L. M. Geração Z: compreendendo os hábitos de consumo da geração emergente. Revista Eletrônica do Mestrado Profissional em Administração da Faculdade de Potiguar, Universidade Potiguar, Mossoró - RN, nº 2, 2011.

COSTA, R. S.; FREITAS, H. A Influência da Confiança do Decisor no Risco Percebido e no Comportamento de Compra de Tecnologia da Informação: Proposição de um Modelo. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE GESTÃO DE TECNOLOGIA E SISTEMAS DE INFORMAÇÃO, 7, 2010, São Paulo. Anais do 7º CONTECSI, 2010. p. 1-21.

FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. Campinas: Papirus, 2002.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2010.

LIMA, L. de. Tecnodocência: integração entre tecnologias digitais e docência na formação de licenciandos. In: Fundação Carlos Chagas. Prêmio Rubens Murillo Marques 2017: Experiências docentes em licenciaturas. São Paulo: FCC, 2017, p. 105-132.

LIMA, L. de; LOUREIRO, R. C. Tecnodocência: concepções teóricas. Fortaleza: Edições UFC, 2019.

MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. Novas tecnologias e mediação pedagógica. São Paulo: Papirus, 2000.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C. Análise Textual Discursiva. Ijuí: Ed. Unijuí, 2011.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2010.

PAPERT, S. A Máquina das Crianças: repensando a escola na era da informática. Porto Alegre: Artmed, 2008.

PAPERT, S. LOGO: Computadores e Educação. São Paulo: Brasiliense, 1986.

PEREIRA, A. R.; LOPES, R. de D. Legal: Ambiente de Autoria para Educação Infantil apoiada em Meios Eletrônicos Interativos. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 16, 2005, São Paulo. Anais do SVI SBIE, 2005. p. 1-8.

SIBILIA, P. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

VALENTE, J. A. Diferentes Usos do Computador na Educação. In: VALENTE, J. A. (Org.). Computadores e Conhecimento: repensando a educação. Campinas, SP: Gráfica da UNICAMP, 1993, p.1-23.

Published

2019-10-01

How to Cite

LIMA, Luciana de. AS DIFICULDADES DE LICENCIANDOS COM O USO DE MATERIAIS AUTORAIS DIGITAIS EDUCACIONAIS. Observatory Journal, [S. l.], v. 5, n. 6, p. 834–856, 2019. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n6p834. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7767. Acesso em: 22 nov. 2024.