Unit Female Prison of Palmas: Participatory Class Council

Authors

  • Adriana da Costa Pereira Aguiar Universidade Federal do Tocantins (UFT)
  • Jocyléia Santana dos Santos Universidade Federal do Tocantins

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2019v5n5p937

Keywords:

Conselho de classe Participativo. Educação Prisional. História Oral.

Abstract

The study aimed at analyzing how the class council happens in the Palmas female prison teaching unit. The Thematic Oral History method was used with semi-structured interviews. The study is presented in response to three specific objectives: to draw a brief history of female prison education in Tocantins; to know the educational work inside the female prison; narrating the interviewees' statements. It is concluded, through the analysis of the documents and the voices of the deponents, that a participatory class council happens, however, it must fulfill certain criteria within the prison system, since there is no participation of the student family. The class council is efficient and brings improvement to the pedagogical practice of those involved, being an efficient pedagogical instrument.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jocyléia Santana dos Santos, Universidade Federal do Tocantins

Doutorado em História pela Universidade Federal de Pernambuco (2006), Mestrado em História pela Universidade Federal de Pernambuco (1996), Graduação em Historia pela Universidade Católica de Goiás (1991, Fundação Universidade Federal do Tocantins – UFT, Campus Palmas, Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), e-mails: <ppgedu@uft.edu.br>,  <jocyleia@uft.edu.br>

References

ALBERTI, Verena. Manual da Historia Oral. FVG Editora. 2005

Guia de Orientações Pedagógicas Para as Atividades Escolares 2017. Percorrendo trajetos para a ação pedagógica: caminhos estratégicos para o dia-a-dia docente. Palmas: SEDUC, 2017.

JÚNIOR, Francisco Gilson Rebouças Porto; SOUZA, Sandoval Antunes de. Educação prisional e práticas pedagógicas: construindo experiências. Palmas: UNITINS, 2008

LDB : Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2017.

MARQUES, J. B. de A. Gerenciamento de Crises no Sistema Penal, em Revista do Instituto Latino-americano das Nações Unidas para a Prevenção do Delito e Tratamento do Delinquente (ILANUD), nº 5, de 1997.

MARSHALL, T. H. Cidadania, Classe Social e Status. Trad. Meton Porto Gadelha. Rio de Janeiro: Zahar, 1967. Editores, 1967.

NETO, F. de S. C. de A. “Meu Deus quem nos socorrerá?” Tensões sociais e o estado das prisões na cidade de Recife na década de 1840. Revista do Instituto Arqueológico, Histórico e Geográfico Pernambucano. Recife, 2011.

PEREIRA, L. C. Conselho de Classe. Revista InfoEscola, 2018. https://www.infoescola.com/educacao/conselho-de-classe/ Acesso em 27/11/2018

PLANO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. CÂMARA DOS DEPUTADOS, de 2000

PROJETO POLÍTICO PEDAGÓGICO. Escola Estadual Setor Sul Extensão Unidade Prisional Feminino; Secretaria de Estado da Educação e Cultura ; Palma, TO- 2018.

Regimento Escolar da Rede Estadual de Ensino do Tocantins, 2017.

SANT’ANA, M.A.; MARCONDES, P. Educação em prisões. <http://acervo.paulofreire.org:8080/jspui/bitstream/7891/4268/1/FPF_PTPF_01_0917.pdf > Acesso em 11 de dezembro de 2018.

SANT’ANNA, I. M. Por que avaliar? : Como avaliar? : critérios e instrumentos/ Ilza Martins Sant’Anna. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.

SEDUC-SESIJU- Plano Estadual de Educação nas Prisões; Secretaria de Estado da Educação e Cultura; Secretaria de Justiça e dos Direitos Humanos (Administração Penitenciária); Palmas, TO- 2012.

SILVA, F. da S. A efetividade dos direitos humanos na cadeia pública feminina de Babaçulândia- TO: Um estudo de caso; Sebastião Ferreira da Silva – Araguaína, TO, 2017.

Published

2019-08-01

How to Cite

AGUIAR, Adriana da Costa Pereira; SANTOS, Jocyléia Santana dos. Unit Female Prison of Palmas: Participatory Class Council. Observatory Journal, [S. l.], v. 5, n. 5, p. 937–961, 2019. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n5p937. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6948. Acesso em: 22 nov. 2024.