A PESQUISA ETNOGRÁFICA ONLINE EM TEMPOS DE CULTURA DA CONVERGÊNCIA

Authors

  • Jacqueline Gomes de Aguiar ULBRA RS

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2019v5n6p109

Keywords:

Etnografia, Etnografia virtual, Netnografia, Internet, Cultura da Convergência.×

Abstract

This text intends to discuss some dimensions of research in online media, considering the communicational and social changes since the emergence of the Internet and the new interrelationships that started to be established between the subjects; the modes of human interaction mediated by technologies, and the resulting resignification of ways of being and living in an increasingly technological and connected world. A contemporary world that comprises relativizations in the processes of production and propagation of human knowledge, cultural and media content. It is also intended to put into perspective a methodological approach to research that seeks to meet these socio-cultural specificities previously listed: virtual ethnography or as it is called Robert V. Kozinets: netnography, presented and described in the book “Performing online ethnographic research”.

 

KEYWORDS: Ethnography, Virtual Ethnography, Netnography, Internet, Convergence Culture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Presidência da República. Secretaria de Comunicação Social. Pesquisa brasileira de mídia 2014 : hábitos de consumo de mídia pela população brasileira. – Brasília : Secom, 2014. Disponível em: http://observatoriodaimprensa.com.br/download/PesquisaBrasileiradeMidia2014.pdf

DUMAS, Veronique. A origem da internet: A história da rede de computadores criada na Guerra Fria que deu início à Terceira Revolução Industrial. 2014. Disponível em:<http://www2.uol.com.br/historiaviva/reportagens/o_nascimento_da_internet.html>. Acesso em: maio 2016.

GEERTZ, Clifford: A interpretação das culturas. Rio de Janeiro, LTC, 1973.

HALL, Stuart. A Identidade Cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

JENKINS, Henry: Cultura da Convergência. São Paulo, Aleph, 2009.

JENKINS, Henry; FORD, Sam; GREEN, Joshua: Cultura da Conexão: Criando valor e significado por meio da mídia propagável. São Paulo, Aleph, 2014.

JENKINS, Henry. Transmedia Storytelling and Entertainment: A New Syllabus. 2013. Disponível em: http://henryjenkins.org/2013/08/transmedia-storytelling-and-entertainment-a-new-syllabus.html Acessado em 05.05.2014.

KOZINETS, Robert: Netnografia - Realizando pesquisa etnográfica online. Porto Alegre, Penso, 2014.

LEVY, Pierre. As tecnologias da Inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Rio de janeiro: Editora 34, 1993.

LEVY, Pierre. O que é o virtual? Rio de janeiro: Editora 34, 1996.

NOVELI, Marcio. Do Off-line para o Online: a Netnografia como um Método de Pesquisa ou o que pode acontecer quando tentamos levar a Etnografia para a Internet? Organizações em Contexto. São Paulo, v. 12, n. 6, p.107-133, 2010. Semestral.

RECUERO, Raquel da Cunha. A Internet e a nova revolução na comunicação mundial. 2000. Disponível em: <http://www.raquelrecuero.com/revolucao.htm>. Acesso em: 16 jun. 2016.

STEFANIE, Carlan da. A cultura da convergência e os fãs de Star Wars: um estudo sobre o conselho Jedi RS. 2010. 205 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Comunicação e Informação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010.

Published

2019-10-01

How to Cite

AGUIAR, Jacqueline Gomes de. A PESQUISA ETNOGRÁFICA ONLINE EM TEMPOS DE CULTURA DA CONVERGÊNCIA. Observatory Journal, [S. l.], v. 5, n. 6, p. 109–131, 2019. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n6p109. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6930. Acesso em: 22 nov. 2024.