EVASION IN THE PHYSICS COURSE OF FEDERAL UNIVERSITY OF TOCANTINS: diagnosis and first results of an intervention project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2019v5n5p482

Keywords:

Physics Degree, Dropout, Teacher Training

Abstract

The low demand and the escape of the Physics Degree programs motivates the current analysis of data in the University Federal do Tocantins (UFT) program and presents a diagnosis about the relation between the offer of Physics teachers and the High School students formation. The analyzes point to the inability of the Higher Education System to meet the demand of teachers, which implies quantitatively and qualitatively in the scientific training of Brazilian students. The diagnosis shows the necessity of the intervention and evaluates the first data of the Institutional Program of Support to the Incoming Student on one of the disciplines of the program curriculum. The first results show a significant impact on student dropout.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRIL, O.L.C.; NARDI, R. Os “objetos de estudo” da pesquisa em ensino de física segundo pesquisadores brasileiros. Ens. Pesqui. Educ. Ciênc. (Belo Horizonte), Belo Horizonte, v.17, n.2, p. 414-433, 2015. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-21172015000200414&lng=pt&nrm=iso>. Acessado em: 31 jul 2017.

ALMEIDA, J.B; SCHIMIGUEL, J. Avaliação sobre as causas da evasão escolar no ensino superior: estudo de caso no curso de licenciatura em física no Instituto Federal do Maranhão. RenCiMa. v.2, n.2, p.167-178, 2011.

ARRUDA, S.M.; UENO, M.H. Sobre o ingresso, desistência e permanência no curso de física da universidade estadual de londrina: algumas reflexões. Ciência & Educação, v.9, n.2, p.159-175, 2003.

BARROSO, M. F.; FALCÃO, E. B. M. Evasão universitária: o caso do instituto de física da UFRJ. IX Encontro de Pesquisa em Ensino de Física, 2004. Disponível em: http://www.if.ufrj.br/~marta/artigosetal/2004-epef9-evasao.pdf

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Ministério da Educação, 2015. Disponível em: http://inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-superior. Acessado em: 3 Ago 2017.

BRIGNONI, C.P.; PIRES, L.L.A. Licenciatura em Física do IFG – Campus Jataí: analisando o perfil do evadido e a atuação do egresso. 9ª Semana de Licenciatura - A prática docente e o desafio de ensinar na diversidade Jataí/GO – 2012 Anais da 9ª Semana de Licenciatura. 2012.

BUENO, J.L.O. A evasão de alunos. Paidéia. FFCLRP – USP, Ribeirão Preto. 1993.

FERREYRA, A.; GONZÁLEZ, E. M. (2000). Reflexiones sobre la enseñanza de la Física univesitaria. Enseñanza de lãs Ciencias. 18(2), 189-199, 2000.

JUNIOR, A.G.B.; SOUZA, R.R. Estudo da evasão no curso de licenciatura em Física do CEFET-GO. VI ENPEC Encontro Nacional de Pesquisa em Ensino de Ciências. Florianópolis. 2007. Disponível em: http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/vienpec/CR2/p133.pdf. Acessado em: 5 jun 2017.

MOLINA, C.E.C.M.; ROSA, J.C.; SILVA, J.G. A evasão no curso de Física licenciatura a distância da Unifei na perspectiva dos tutores esud-2014. XI Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Ditância. UNIREDE. Florianópolis. 2014.

PEREIRA, L.J. M.; LIMA, M. C. A.. Evasão no curso de Física da UFMA nos primeiros períodos do curso. XVII Simpósio Nacional de Ensino de Física. O Ensino de Física e Sustentabilidade, São Luis, Maranhão. 2007. Disponível em: http://www.sbf1.sbfisica.org.br/eventos/snef/xvii/sys/resumos/T0362-1.pdf. Acessado em: 2 Jun 2017.

PEREIRA, L.T.S.; SILVA, J.L.M.; DE SOUZA, M.D.O. GAMBARRA, M.D.V.; PEREIRA, A.L.G. A evasão dos alunos do curso de licenciatura em Física da UEPB, Campus VIII. III CONEDU – Congresso Nacional de Educação e III Congresso Nacional de Educação. Cenários contemporâneos: a educação e suas multiplicidades. Natal - RN. 2016.

PIETROCOLA, M. A Matemática como estruturante do conhecimento Físico. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v.19, n.1: p.89-109, ago. 2002.

REDISH, E. F.; STEIBERG, R. N. Teaching Physics: Figuring Out What Works. Physics Today, pp. 24-30, January 1999.

RIBEIRO, B. V. et all. Relatório à comissão de graduação do Instituto de Física: “Um estudo da evasão no curso de graduação em Física da UnB. Brasília, 2008. Disponível em: http://trad.fis.unb.br/relatorio_a_comissao_de_graduacao.pdf. Acessado em: Acessado em: 4 jun 2017

RODRIGUES, M.A.; TEIXEIRA, F.M. Reflexões sobre a baixa procura pelo curso de Fíísica nas Universidades Federais de Pernambuco. VII Enpec-Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Florianópolis, 2009. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/295702666 Acessado em: 4 jun 2017 :

SANTAROSA, M. C. P.; MOREIRA, M. A. O Cálculo nas aulas de Física da UFRGS: um estudo exploratório. Investigações em Ensino de Ciências.v16(2), pp. 317-351, 2011.

SILVA, A.M.; MARQUES, A.L. Evasão em um curso de licenciatura em física, modalidade a distância. Simpósio Internacional de Educação a Distância – SIED, Universidade Federal de São Carlos-UFSCAR. 2012. Disponível em: http://sistemas3.sead.ufscar.br/ojs/Trabalhos/180-700-1-ED.pdf. Acessado em: 4 jun 2017.

SILVA, M.P.; SOUSA, F.L.T.; PORTELA, T.A.M.; FERREIRA, G.S.S. Evasão escolar no curso de Licenciatura em Física: um estudo de caso no IFCE – Campus avançado de Tianguá. VII CONNPEDI. 2012. Disponível em: http://propi.ifto.edu.br/ocs/index.php/connepi/vii/paper/viewFile/3710/2726 Acessado em: 5 jun 2017

SOUSA, A. UFT divulga 2° chamada da lista de espera do SISU. Jornal do Tocantins. 2015. Disponível em: http://www.jornaldotocantins.com.br/editorial/estado/uft-divulga-2%c2%aa-chamada-da-lista-de-espera-do-sisu-1.794000. Acessado em: 30 jun. 2017.

SOUSA, A.S.Q.; MACIEL, C.E. Expansão da educação superior: permanência e evasão em cursos da Universidade Aberta do Brasil. Educação em Revista. v.32,n.04,p. 175-204, 2016.

TOCANTINS. Regimento acadêmico da Universidade Federal do Tocantins. Dezembro 2004. INSTRUÇÃO NORMATIVA Nº 001/2014 – PROGRAD. Universidade Federal do Tocantins. 2014.

TOCANTINS (Estado). Censo Escolar 2015. Fornecido pela Secretaria Estadual de Educação e Cultura do Estado do Tocantins. Palmas, 2016.

WILLIAN, G.B.; MATHEW. M.C.; MICHAEL, S.M. Crossing the Finish Line: Completing College at America's Public Universities. Princeton University Press. New Jersey, 2009.

Published

2019-08-01

How to Cite

GOMES, Erica Cupertino; SOARES, Denisia Brito; DESIDÉRIO, Shirlei Nabarrete; ROCHA, Alexsandro Silvestre da Rocha Silvestre da. EVASION IN THE PHYSICS COURSE OF FEDERAL UNIVERSITY OF TOCANTINS: diagnosis and first results of an intervention project. Observatory Journal, [S. l.], v. 5, n. 5, p. 482–508, 2019. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n5p482. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6696. Acesso em: 24 nov. 2024.