CAPES QUADRENNIAL EVALUATION: AWARD OR AID

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2019v5n3p366

Keywords:

Política de Formação, Política de formação, Capes, Avaliação Quadrienal

Abstract

The Northern region of the country has always been at a disadvantage when it comes to higher education, CAPES data show that the number of doctors and masters is still insufficient to meet the demands, mainly in terms of offering new ones graduate programs, where they are made real juggling, joining related areas to achieve a teaching staff. And if it is difficult for courses of exact, health, as will be for human, more specifically, communication. This article shows a current panorama of the existing programs in the northern region of the country, having as main reference the Quadrennial Evaluation carried out with the HEIs and registered via the Platform Sucupira and where the latest data released are from the year 2017.

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Author Biographies

Alessandra Bonfim Bacelar de Abreu Adrian, Universidade Federal do Tocantins

Mestra em Comunicação e Sociedade pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Sociedade (PPGCom-UFT). Pedagoga e Jornalitas com especialização em Educação Comunicação e Novas Tecnologias, MBA em Gestão da Comunicação e Marketing. Funcionária pública. E-mail: alessandrabacelar@gmail.com

Francisco Gilson Rebouças Porto Junior, Universidade Federal do Tocantins

Doutor em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela Faculdade de Comunicação da Universidade Federal da Bahia (UFBA), mestre em Educação pela Faculdade de Educação (UnB) e graduado em Comunicação Social/Jornalismo (ULBRA) e Pedagogia (UnB). Atualmente é líder do Núcleo de Pesquisa e Extensão e Grupo Lattes Observatório de Pesquisas Aplicadas ao Jornalismo e ao Ensino (OPAJE-UFT). É professor na Fundação Universidade Federal do Tocantins (UFT). Coordena pesquisas em ensino de jornalismo digital e preservação da Memória. Pesquisa sobre formação, ensino e processos educativos no Brasil, na União Europeia, CPLP/PALOPS e BRICS. E-mail: gilsonporto@uft.edu.br. 

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Published

2019-05-01

How to Cite

ADRIAN, Alessandra Bonfim Bacelar de Abreu; PORTO JUNIOR, Francisco Gilson Rebouças. CAPES QUADRENNIAL EVALUATION: AWARD OR AID. Observatory Journal, [S. l.], v. 5, n. 3, p. 366–404, 2019. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n3p366. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6690. Acesso em: 18 may. 2024.

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