ABORDAGEM MULTIRREFERENCIAL E FORMAÇÃO AUTORAL
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2019v5n1p38Keywords:
multirreferencialidadeAbstract
This article aims to reflect on the training in the process of knowledge construction in a discipline of the masters in education of the University of the State of Rio Grande do Norte - UERN. The work is based on a multireferential epistemology in which conceptual and methodological bricolage is an important device in the design of a formation of becoming autorcidadão (Barbosa, 1998) inserted in the context of cyberculture (Ribeiro, 2015). It recognizes that research is the locus of knowledge production and self-production in order to appropriate both what is external to it and what is most internal to the subject. As a result, we present the strangeness reflected in the attitude of blackness and re-signification of the actors' senses, when they perceive themselves valued in their singularities and co-authors in the formative process.
KEYWORDS: Formation; multireferentiality; authorship; cyberculture.
Downloads
References
ARDOINO, Jacques. Abordagem multirrefrerencial (plural) das situações educativas e formativas. In. BARBOSA, Joaquim Gonçalves (org). Multirreferencialidade nas ciências e na educação. São Carlos: EdUFSCar, 1998.
_________, Jacques e BERGER, Guy. Ciências da educação: analisadores paradoxais das outras ciências? In: ROCHA, Jamesson e BORBA, Sérgio. Educação e Pluralidade. Brasília: Plano Editora, 2003.
BARBOSA, J. Educação para a formação de autores cidadãos. In: Barbosa, J. (org.). Multirreferencialidade nas ciências e na educação. São Carlos: EDUFScar, 1998.
__________, Joaquim Gonçalves; PINHEIRO, Leandro da Nóbrega; NUNES, Monica Ferreira. Diário de pesquisa virtual: uma opção formativa para a EAD. Educação e
Linguagem, nº 19, Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo: UMESP, 2009. Disponível em: http://docenciaonline.pro.br/moodle/course/view.php?id=30. Acessado em maio de 2017.
____________, Joaquim Gonçalves; HESS, Remi. O diário de pesquisa: o estudante universitário e o seu processo formativo. Brasília: Liber livro, 2010.
____________, Joaquim Gonçalves. Uma escola multirrefrencial: a difícil arte de se autorizar, o pensamento plural de Jaccques Ardoino e a educação. In: MACEDO, Roberto Sidnei; BARBOSA, Joaquim Gonçalves; BORBA, Sérgio (Orgs.). Jacques Ardoino e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
BORBA, Sergio da Costa. Complexidade e Multirreferencialidade na educação e na formação docente. Maceió: EDUFAL, 2013.
KINCHELOE, Joe L; BERRY, Kathleen S. Pesquisa em educação: conceituando a bricolagem. Porto Alegre: Artmed, 2007.
MACEDO, Roberto Sidnei. Compreender/mediar a formação: o fundante da educação. Brasília: Liber Livro Editora, 2010.
MACEDO, Roberto Sidnei. Multirrefrencialidade: o pensar de Jacques Ardoino em perspective e a problemática da formação. In: MACEDO, Roberto Sidnei; BARBOSA, Joaquim Gonçalves; BORBA, Sérgio (Orgs.). Jacques Ardoino e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
MENESES, Thalita Juliana de F.; COSTA, Francisca Geise V; RIBEIRO, Mayra R. Fernandes. Formação no curso de pedagogia da UERN: um novo olhar a partir da multirreferencialidade. Trabalho apresentado no IV CONLID, Mossoró/UERN, 2017.
MORAES, Maria Cândido. Transdiciplinaridade, criatividade e educação: fundamentos ontológicos e epistemológicos. São Paulo: Papirus, 2015.
RIBEIRO, Mayra Rodrigues Fernandes; BARBOSA, Joaquim Gonçalves. Diário de pesquisa e aprendizagem multirreferencial na cibercultura. Fortaleza/CE: EduECE / Livro 1, 2014, p. 1-12.
_________, Mayra Rodrigues Fernandes. A sala de aula no contexto da cibercultura: formação docente e discente em atos de currículo. 2015. 207f. Tese (Doutorado)- Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro – UERJ, Rio de Janeiro, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.