ACTIVE LEARNING: reflection on the "methodology" indicator in course evaluation

Authors

  • Tânia Suely Azevedo Brasileiro Universidade Federal do Oeste do Pará - UFOPA
  • Enedina Betânia Betânia Leite de Lucena Pires Nunes Universidade Federal do Tocantins - UFT https://orcid.org/0000-0002-0487-339X

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2019v5n6p529

Keywords:

Aprendizagem ativa. Metodologia. Avaliação de cursos. Indicador de qualidade.

Abstract

This study seeks to understand the relationship between active learning and the "Methodology" of the Course Evaluation Instrument, of the MEC. It seeks to demystify a practice based on lectures helping to create a teaching language as an ethical form of expression, favoring the establishment of an active learning within the university in which methodological action of theoretical and practical intervention in the classroom was applied with the adoption strategies based on problem and confrontation techniques. Active learning is an important element of the training course in the different areas of knowledge, with a strong influence of technologies and quality indicators and its relation with the evaluation of higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Enedina Betânia Betânia Leite de Lucena Pires Nunes, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Master's Degree in Education from the Federal University of Tocantins (UFT). Post-graduation lato sensu in Public Administration with emphasis on University Management - UFT. Graduated in Administration and Architecture and Urbanism from the Federal University of Paraíba.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Instrumento de Avaliação de Cursos de Graduação Presencial e a distância. Brasília, DF, 2017a. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/educacao_superior/avaliacao_cursos_graduacao/instrumentos/2017/curso_reconhecimento.pdf>. Acesso em 20 dez. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Instrumento de Avaliação Institucional Externa Presencial e a distância. Brasília, DF, 2017b. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/educacao_superior/avaliacao_institucional/instrumentos/2017/IES_recredenciamento.pdf>. Acesso em 20 dez. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Questionário do Estudante 2016. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/educacao_superior/enade/questionario_estudante/questionario_estudante_enade_2016.pdf >. Acesso em: 20 dez. 2017.

BRASILEIRO, Tânia Suely A. La teoría freiriana como fundamento para el aprendizaje activo en la universidad. ¿una propuesta pedagógica utópica? In: I Congresso de Innovacción y Docência Universitaria. 2000. Anais... Barcelona, Espanha, UAB, UB e UPC, 2000, CD-ROM.

CAPRA, Fritjof. O ponto de mutação. (Traducción de Álvaro Cabral). São Paulo, Cultrix, 1994.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1997.

IMBERNÓN, Francisco. La Situación Actual de la Formación Permanente y la Profesionalización del Profesorado en la Europa del Cambio. Artículo pendiente de publicación, presentado en el Curso de Doctorado “Investigación aplicada al Curriculum: el caso de la Formación Permanente en Europa“ en la URV, Tarragona, 1998.

LUCKESI, Cipriano et al. Fazer Universidade: Uma proposta metodológica. Sao Paulo, Cortez, 1991.

RODRÍGUEZ ESPINAR, Sebastian. El debate sobre la calidad de la educación: Sus perspectivas. Universidad de Verano. La Palmas de Gran Canaria, Maspalomas, 1998.

SHULMAN, Lee S. Paradigmas y Programas de Investigación em el Estudio de la Enseñanza: una perspectiva contemporânea. In: WITTROCK, Merlin C. La investigación de la Enseñanza I: Enfoques, teorías y métodos. Barcelona: Paidós Educator, M.E.C.,1989. Cap. 1. p. 4-53. Disponível em: <http://www.terras.edu.ar/biblioteca/11/11DID_Shulman_Unidad_1.pdf>. Acesso em: 20 dez. 2017.

TORRE, Saturnino de la. Innovaciones en didáctica: mirando al año 2000. Innovación Educativa, vol. 1, p. 7-16, 1992. Disponível em: <https://minerva.usc.es/xmlui/bitstream/handle/10347/5346/pg_009-018_innoveduc1.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 20 dez. 2017.

UNESCO. Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el siglo XXI: Visión y Acción. In: CONFERENCIA MUNDIAL SOBRE LA EDUCACIÓN SUPERIOR, 1998, Paris. Documento. Paris: Unesco, 1998. 141p. Disponível em: <http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001163/116345s.pdf >. Acesso em: 20 dez. 2017.

Published

2019-10-01

How to Cite

AZEVEDO BRASILEIRO, Tânia Suely; NUNES, Enedina Betânia Betânia Leite de Lucena Pires. ACTIVE LEARNING: reflection on the "methodology" indicator in course evaluation. Observatory Journal, [S. l.], v. 5, n. 6, p. 529–546, 2019. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n6p529. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6141. Acesso em: 22 jul. 2024.