THE CONTINUED TEACHERS EDUCATION OF PORTUGUESE AS A MATERNAL LANGUAGE IN BAHIA: reflections on the same theme?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p95

Keywords:

Portuguese, Maternal language, Linguistic policies, Public policies, Teacher education

Abstract

In this paper we argue that when focusing on a course of teachers education it is imperative to take into account that the mastery of the target language to be taught and the methodology to be used in this process are extremely important to feed the dynamics and quality of pedagogical practice.  However, aspects related to the formative dimension of the teacher regarding his political actions and his transforming role of reality are also an essential part of his education and responsible for the development of didactic-pedagogical postures more sensitive to the subjects involved in the practices of teaching and learning languages, which have played a secondary role in teachers education programs, especially government programs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivana Sacramento, Faculdade de Tecnologia e Ciências da Bahia

Mestrado em Crítica Cultural (UNEB), Especialização em Estudos Literários (UNEB). É professora da Secretaria de Educação da Bahia e da Faculdade de Tecnologia e Ciências da Bahia (FATEC-BA), membro do Grupo de Pesquisa Núcleo de Estudos em Língua, Cultura e Ensino (UFBA/CNPQ). E-mail: ivanasacramento19@gmail.com. 

Edleise Mendes, Universidade Federal da Bahia

Pós-Doutorado em Sociologia e Educação (CES - Universidade de Coimbra, Portugal), Doutorado em Linguística Aplicada (UNICAMP), Mestrado em Estudos Linguísticos (UFBA) e Graduação em Letras Vernáculas (UFBA).  É professora e pesquisadora Associada da Universidade Federal da Bahia, atuando na graduação e no Programa de Pós-Graduação em Língua e Cultura – PPGLinC. Coordena o Grupo de Pesquisa Núcleo de Estudos em Língua, Cultura e Ensino - LINCE (UFBA/CNPQ). E-mail: edleise.mendes@gmail.com / edleise.mendes@ufba.br. 

References

BATISTA, A. Os professores são não-leitores? In: MARINHO, M. & SILVA, C. S. R. (Orgs.) Leituras do professor. Campinas: ALB/Mercado de Letras, 1998.

BUNZEN, C. Reapresentação de objetos de ensino em livros didáticos de língua portuguesa: um estudo exploratório. In: SIGNORINI, I. (Org.). Significados da inovação no ensino de língua portuguesa e na formação de professores. Campinas: Mercado de Letras, 2007. p. 157-179.

BRASIL. Programa Gestão da Aprendizagem Escolar – GESTAR II. Guia Geral. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2008.

DEMO, Pedro. Professor e seu direito de estudar. In: SHIGUNOV NETO, A.; MACIEL, L. S. B. (Orgs.). Reflexões sobre a formação de professores. Campinas: Papirus, 2002.

FREITAS, L. A instituição do fracasso: a educação da ralé. In: SOUZA, J.; GRILLO, A. et al. (Colaboradores). A ralé brasileira – Quem é e como vive. 2 ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2016. p. 325-352.

KLEIMAN, A. B. Letramento e formação do professor: quais as práticas e exigências no local de trabalho? In KLEIMAN, A. B. A formação do professor: perspectivas da Linguística Aplicada. Campinas: Mercado de Letras, 2001, p. 39-68.

MENDES, E. A ideia de cultura e sua atualidade para o ensino-aprendizagem de LE/L2. EntreLínguas, Araraquara, v.1, n.2, p.203-221, jul./dez. 2015, p. 203 – 221.

______. O conceito de língua em perspectiva histórica: reflexos no ensino e na formação de professores de português. In: LOBO, Tânia et alii. Linguística histórica, história das línguas e outras histórias. Salvador: EDUFBA, 2012.

______. Língua, cultura e formação de professores: por uma abordagem de ensino intercultural. In: MENDES, E. e CASTRO, M. L. S. (Orgs.) Saberes em português: ensino e formação docente. Campinas, SP: Pontes, 2008. p. 57-77.

______. Abordagem comunicativa intercultural (ACIN): uma proposta para ensinar e aprender língua no diálogo de culturas. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada). UNICAMP, 2004.

ROJO, R.; BATISTA, A. Livro didático de língua portuguesa, letramento e cultura da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 2003.

SACRAMENTO, I.C.O. Percursos de letramento de professoras: movimentos entre o lar, a formação e o ensino. Dissertação (Mestrado em Crítica Cultural). UNEB, 2011.

SOUZA, J. Senso comum e justificação da desigualdade. In: SOUZA, J.; GRILLO, A. et al. (Colaboradores). A ralé brasileira – Quem é e como vive. 2 ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2016. p. 49-58.

Published

2018-08-01

How to Cite

SACRAMENTO, Ivana; MENDES, Edleise. THE CONTINUED TEACHERS EDUCATION OF PORTUGUESE AS A MATERNAL LANGUAGE IN BAHIA: reflections on the same theme?. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 5, p. 95–115, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n5p95. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5628. Acesso em: 22 jul. 2024.